PDA

Se full versjon : Løvetann og gress med fluer

cathrini
03-06-2004, 14:01
Hei allesammen,

jeg har nettopp lagd en 'inngjerding' i hagen for kaninene mine. Der kan de sole seg i finværet og spise gress. Det ser ut som de koser seg skikkelig!! Men jeg lurer på følgende...

Det er visst en del ulike småinsekter i gresset. Er disse farlige/giftige for kaninene min å spise?? Jeg gir dem en løvetann hver ca annenhver dag, og finner en del små insekter i blomsten også... er jeg i ferd med å forgifte kaninene mine??!

Er det for mye/lite å gi en løvehodekanin på ca 1,4 kg en hel løvetann annenhver dag??

Han ene kaninen min er så utrolig glad i mat, så hver gang han er ute i hagen, gumler han i seg masse gress!! Kan han bli dårlig av å spise så mye gress?? Avføringen hans er helt normal.

Takknemlig for svar!! :o)

Cath

Tinka
03-06-2004, 14:21
hei!

Så lenge avføringen hans er normal, er det ingen fare, jeg tror nok at han spiser fornuftig og ikke får vont i magen eller noe sånt.

Insektene vet jeg ikke så mye om, men en hel løvetann til en dvergvedder er iallfall ikke for mye. Du kan godt gi den flere hvis den liker det godt, og gjerne hver dag også......:D hermelinen min leker velgig godt stror friske løvetann og jeg gir henne det og gress til morgen og kveld nå om sommeren.

Respekter dyret ditt, og det vil respektere deg.

(\/)
( ':')
('')('')

Rikke
03-06-2004, 18:26
Heisann!!
For det første så er kaniner planteetere, så jeg tviler vel på om kaninen vil spise insekter, har i hvert fall ikke selv hørt om kaniner som spiser insekter (eller er det bare meg??). Men gjør han det tror jeg ikke det er noe farlig. Kaniner kommer jo opprinnelig fra naturen og det frie. Innsekter i blomsten?? Jeg pleier kun å gi kaninene mine løvetann bladet. Du kan bare gi kaninen din så mye løvetann han bare har lyst på. Syntes personlig det høres alt for lite ut med en løvetann annenhver dag. Så du kan med god samvittighet øke:D. Det er kjempe sunt og næringsrikt, og er virkelig å anbefale. Men husk øk mengden gradvis, så ikke den lille magen får "sjokk". Når du plukker skal du jo plukke de som er sunne og friske uten dyr på. Så lenge kaninen din ikke får dårlig mage, og så sant kaninen fortsetter å spise høy, er det oki at "han" spiser en del gress. Også dette skal de jo klare å regulere selv fra naturens side. Selvfølgelig har de mistet noen av disse instinktene i fangenskap, derfor er det så utrolig viktig å følge med på at alt går bra. Det høres jo ut som alt går bra med skjønnheten din. Lykke til da

Mvh Heidi
Stikke gjerne innom en tur og se på hjemmesiden min:)
www.kaninhagen.com

Tinka
03-06-2004, 21:48
og husk å plukk på god avstand fra veikanten! Ellers så forklarte Rikke kjempebra om løvetann og sånt.

Respekter dyret ditt, og det vil respektere deg.

(\/)
( ':')
('')('')

cathrini
04-06-2004, 13:22
Takk for svar allesammen!

Heidi (Rikke), jeg lurer på hva du mener med løvetannblad? Er det kronbladene eller bladene på stilken??

På forhånd takk for svar! :)
...ja, du har rett!!! De to løvehodekaninene mine er virkelig skjønne!!! ;)

mvh cathrini

Cath

pida
04-06-2004, 13:38
Kaninene kan spise hele planten, både blomst, stil og blader. :)

http://home.no.net/idaweb

Rikke
04-06-2004, 20:18
Hei Cath!!!
Har nå lagt ut et bilde av et løvetannblad på hjemmesiden min. Sikkert lettere å se bilde av det;). Det ligger under Fôring. Adressen er http://www.kaninhagen.com .

Håper det er til hjelp.

Ha en god helg:D!!

Mvh Heidi
Stikke gjerne innom en tur og se på hjemmesiden min:)
www.kaninhagen.com