PDA

Se full versjon : Import av islandshester!

cinderella
13-03-2005, 22:13
Ønsker å kjøpe meg islandshest sommeren 2006 og ønsker å komme i kontakt med folk som imporerer direkte fra island.
Hvor tidlig ute bør man være?
Takknemlig for alle svar!

Cinderella

Ghostie_girl
14-03-2005, 21:21
Sikker på at du vil ha hest importert fra Island? Det er litt tungvint og du har jo sommereksemen. Dette er ikke noe jeg har erfaring med sånn sett... Men Armann (vet ikke hva etternavnet er dessverre) driver med import. Han bor i Degernes ett sted. Nummeret hans er 48289671:D

<s>Et dyr er den beste vennen man kan ha, de snur ikke ryggen til deg!</s>

Elisabeth E
18-03-2005, 09:59
Det er mange som driver med import av islandshest her fra Norge, Rune Svendsen for eksempel.

Jeg gjentar som Ghostie girl sa, er du sikker på at du vil importere...?
Dersom hesten får eksem, noe 1/3 av alle hester fra island får (om jeg husker rett..) taper du masse penger, og du får masse jobb.
Har du muligheten til å reise til Island og prøve ulike hester først..? Jeg anbefaler ikke og kjøpe uprøvde hester, uansett hvor fine de ser ut på bilder og video, er det ikke sikkert de er fine og ri/omgåes..
Det er dessuten mye papirarbeid, og det er dyrt.
Hestene på Island ligger på et lavere prisnivå enn her hjemme, men med importavgifter, frakt, toll, moms osv er man oppe på det norske prisnivået. For en hest er bare frakten og agiftene på denne oppe i 15.000... og i tillegg kommer momsen på hesten.. Kjøper du hest til 20.000 kr på island, + 15000 i frakt/moms/toll + 24% moms = 40.000 kr...

Dessuten finnes det mange fine hester i Norge, så hvorfor importere...?

krilo
24-03-2005, 12:58
Hvis du skal importere hest fra Island er det viktig å huske på at de fleste islandshester går i løsdrift, og ikke på langt nær er så mye håndtert som stutterioppdrettede ridehester. Mange av islandshestene som eksporteres fra Island er heller ikke innridd. Derfor krever det mye kunnskap og tålmodighet hvis du satser på import. Hvorfor ikke heller ta kontakt med islandshestsenteret her i Norge og høre hvilke alternativer de anbefaler? Kanskje de har gode kontakter med folk som selger hester, og kan hjelpe deg med å finne hesten du er ute etter?

lissi
17-02-2007, 23:10
Det er mange som driver med import av islandshest her fra Norge, Rune Svendsen for eksempel.

Jeg gjentar som Ghostie girl sa, er du sikker på at du vil importere...?
Dersom hesten får eksem, noe 1/3 av alle hester fra island får (om jeg husker rett..) taper du masse penger, og du får masse jobb.
Har du muligheten til å reise til Island og prøve ulike hester først..? Jeg anbefaler ikke og kjøpe uprøvde hester, uansett hvor fine de ser ut på bilder og video, er det ikke sikkert de er fine og ri/omgåes..
Det er dessuten mye papirarbeid, og det er dyrt.
Hestene på Island ligger på et lavere prisnivå enn her hjemme, men med importavgifter, frakt, toll, moms osv er man oppe på det norske prisnivået. For en hest er bare frakten og agiftene på denne oppe i 15.000... og i tillegg kommer momsen på hesten.. Kjøper du hest til 20.000 kr på island, + 15000 i frakt/moms/toll + 24% moms = 40.000 kr...

Dessuten finnes det mange fine hester i Norge, så hvorfor importere...?

en ting du har glemt, en må betale 5000kr i slaktepris(pr.hest), veldig viktig å huske på;)

rotty
18-02-2007, 08:48
en ting du har glemt, en må betale 5000kr i slaktepris(pr.hest), veldig viktig å huske på;)

Må man betale slaktepris for en hest man importerer til Norge? Hvorfor det? (sikker dumt å spørre om hvorfor, det er nok bare sånn, men alikevel..?)

lissi
18-02-2007, 11:19
Må man betale slaktepris for en hest man importerer til Norge? Hvorfor det? (sikker dumt å spørre om hvorfor, det er nok bare sånn, men alikevel..?)

Det er ingenting så er for dumt å spørre om;)
en må betale slaktepris fordi det en tollavtale de har mellom feks. island og norge. Slakteprisen er pr i dag. 50kr. kg. derfor koster det 5000kr for en islandshest i slaktepris.

Dersosm dere derimot tar inn 200 hester i landet så trenger dere ikke betale slakteprisen(dette er også en avtale som tollen har).
De trenger ikke eies av samme eier, men dersom du tar bare en over grensen så er dette en "slakteavgift" som alle må betale for å få hesten sin over grensen;)

rotty
19-02-2007, 07:24
ok. takk. Hadde aldri hørt om det før. Men så importerer ikke jeg heller...