PDA

Se full versjon : Svett hest.

Labello
21-07-2005, 22:40
Hvor hardt driver dere deres egne hester ?
Renner svetten ?
Peser hesten ? osv osv

Litt interessant å vite de forskjellige måtene folk driver hestene sine på =)

Labello
22-07-2005, 01:41
nobody ? ! ?

RimfrostHuldra
22-07-2005, 01:59
Jeg har ingen egen hest, men når jeg har ridd andres så har jeg aldri likt å ri de så hardt at de virkelig peser.. Vet ikke hvorfor dog, det føles bare ikke riktig.

Litt svette er greit, men liker ikke å se hesten dyvåt.

Labello
22-07-2005, 02:04
Min hest har en tendens til å svette mye. Har merka naboene som ser på meg med diiigre øyne når jeg rir forbi og hesten er litt våt..hehe! Har fått et par skeive kommentarer også..men men.

Personlig synes jeg at hesten tåler å svette litt, men det går ann å overdrive. Er for mange som behandler hestene sine som den skjøreste porselen. Men en plass går jo grensa.

merete
22-07-2005, 12:44
Det varierer jo dessuten fra hest til hest hvor mye de svetter. Noen svetter veldig lett, mens andre må drives veldig hardt før de begynner å svette. Jeg synes ikke nødvendigvis svette er noe godt mål på om man rir hesten for hardt.

Renate A
22-07-2005, 12:59
Hvis man ikke rir hesten svett i det heletatt så får man etterhvert en hest som er i dårlig form.
Man må opp i en viss puls for at hesten skal få god trening og da vil hesten også svette, akkurat som oss mennesker.
Ingen hest har ennå dødd av å svette litt, snarere tvert imot.
Jeg syntes det er verre å se en hest gå på tur og komme hjem uten svette enn en hest som kommer hjem god og svett, da har den fått jobbe og har hatt utbytte av turen.
Er det altfor varmt skal man selvfølgelig ta hensyn til hesten, men i vanelig vær så har alle hester godt av å svette litt.
Ved svetting setter også blodtrykket igang, og kroppen for god blodsirkulasjon, som igjen setter igang stoffskiftet som igjen gjør at hesten får god appetitt og en sunn kropp.
Syntes det er altfor mange der ute som tenker "stakkars hesten som svetter", dette er bare tull, det finnes da ikke noe bedre å se enn en hest som er svett etter trening, hvor blodårene synes, dette er fasiten på en god trenings økt.
Selvfølgelig skal man også ta rolige skritte turer hvor hesten ikke blir så svett, men jeg syntes det blir jåleri når man ikke kan ri hesten skikkelig pga hesten blir svett..
Se på konkurranse hester, de er da svette, i kjempe form og trives.... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/c020.gif

RimfrostHuldra
22-07-2005, 13:27
Det er forskjell på å få litt våt pels under sal/gjort område, hals osv og å komme med en dyvåt pesende hest.
Personlig foretrekker jeg det første..

EvaV
22-07-2005, 13:30
Hester akkurat som mennesker svetter ulikt.. Også hvor kraftig pelsen er spiller inn. Så jeg syntes ikke man bør trekke en klar parallell mellom hvor hardt man trener og hvor mye hesten svetter. To hester som er i lik form og blir ridd like hardt kan svette helt forskjellig.

Labello
22-07-2005, 13:40
Ja, men spm var hvordan driver dere deres egne hester :)

Renate A
22-07-2005, 14:12
Det er forskjell på å få litt våt pels under sal/gjort område, hals osv og å komme med en dyvåt pesende hest.
Personlig foretrekker jeg det første..
Kommer man inn med en pesende hest i stallen så er det noe feil med nedskrittingen av hesten etter trening, dette er ikke bra da får man stiv hest.
Jeg har trent trav og galopphester i 18år, og da vet man at en hest trenger å svette litt ut for å komme i skikkelig konkurranse form, man må også kunne disponere hesten rett i oppvarming, selve treningen og nedtrappingen for å unngå skader og stivhet, samt stress.
Og selvfølgelig gi hesten skikkelig dusj (om sommeren) etter på og passe på at den tørker skikkelig, blåser hesten opp etter dusj så er det ut på leietur for å få ned puls.

RimfrostHuldra
22-07-2005, 14:23
Ja jo, men jeg antar at det er UNDER trening det er snakk om her?

:)

Renate A
22-07-2005, 14:27
Under trening så må jo hesten svette og pese litt for å få opp kondisjonen, det gjør jo vi også når vi trener, det er jo derfor det kalles trening...;)

RimfrostHuldra
22-07-2005, 14:32
Ja men at den tar seg helt ut og virkelig peser liker jeg ikke :P

Men det er som sagt bare meg og mine finurlige ideer ;)

Renate A
22-07-2005, 15:05
Det er mange som ikke liker at hestene peser og tar seg litt ut, legg merke til at jeg sier litt, for vi som driver med trav og galopphester er vant med mer pesing enn det andre med hobbyhester er...
For at lungekapasiteten og kondisjonen skal bli bra, så må det også litt pesing til, men det vil heller ikke si at hesten skal være helt ferdig og snuble i sine gene ben heller.;)

Labello
22-07-2005, 15:14
Men hva med når de svetter sånn at det kommer et slags hvitt skumlag utenpå pelsen ?

Renate A
22-07-2005, 17:22
Men hva med når de svetter sånn at det kommer et slags hvitt skumlag utenpå pelsen ?
Dette er ofte individuelt, noen hester svetter ikke så mye, mens andre gjør det.
Ofte kan man se at hester som stresser mye, får sånn hvitt lag oftere enn en mer rolig hest.

Labello
22-07-2005, 18:21
Jeg har blant annet en x-traver...han skummer sånn hvitt.

Kicki
23-07-2005, 11:38
Jeg bruker å ri hesten svett. Men hvis han ikke er så godt trent, så går jeg forsiktig frem før jeg begynner å presse han. Men man kan vel tenke med seg selv. har man virkelig fått noe ut av joggeturen hvis man verken har svettet eller peset litt når man har vært ute og løpt? jeg føler ikke at jeg får oppnåd noe virkelig trening med hesten uten at han svetter eller puster litt. han trener jo. da hører sånt med. men så klart, det varierer jo fra hest til hest hvor mye de svetter. så man må jo kjenne og føle på hesten også. er den sliten? også er det jo veldig viktig å skritte godt ned etterpå da. sånn at man ikke kommer tilbake tilstallen med en heseblesende og søkkvåt hest.

Hilsen fra meg

Renate A
23-07-2005, 13:00
Jeg bruker å ri hesten svett. Men hvis han ikke er så godt trent, så går jeg forsiktig frem før jeg begynner å presse han. Men man kan vel tenke med seg selv. har man virkelig fått noe ut av joggeturen hvis man verken har svettet eller peset litt når man har vært ute og løpt? jeg føler ikke at jeg får oppnåd noe virkelig trening med hesten uten at han svetter eller puster litt. han trener jo. da hører sånt med. men så klart, det varierer jo fra hest til hest hvor mye de svetter. så man må jo kjenne og føle på hesten også. er den sliten? også er det jo veldig viktig å skritte godt ned etterpå da. sånn at man ikke kommer tilbake tilstallen med en heseblesende og søkkvåt hest.

Hilsen fra meg
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/f040.gif http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/f045.gif http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/d028.gif

Kicki
23-07-2005, 16:25
Hehe. Tusen takk! =)

Ghostie_girl
25-07-2005, 00:54
Jeg stopper når ridelæreren, hesten og jeg er fornøyd. Om det har vært en skikkelig time kan det være en svett og sliten hest som kommer opp til plassen sin etter ti min. med rolig tempo. På tur er det nok heller lengden på turen, med litt variasjon i gangarter får vi trent.

Jeg tar også noen turer hvor vi får løpt fra oss :) Jeg presser hesten, for vi har satt oss ett mål, men så er det denne bratte bakken da... Men vi kommer opp, og da er hun ganske sliten og vil stoppe. Da er det jo bare et lite stykke til så jeg får henne frem og tar de siste hundre m. før vi stopper. Så får jeg roet henne ned før jeg hopper av og går hjem. Det er en sliten hest...men snakker om blid!

Dette har jeg diskutert med bl.a ridelærer, så det er passende trening for min hest, men hun må selvfølgelig presses for å få trent, akkurat som oss:) Dere skjønner... "Hundre meter til nå! Hundre meter til!" og det hjelper ;) Jeg kjenner henne, og vet når det er nok.

Ps. Har også en (annen) hest som er av typen som bare trenger ti min. på banen i oppvarmingstempo for å bli svett! :p

Heste_jenta_91
25-07-2005, 12:23
Hesten min blir trent skikkelig svett 2-3 ganger i uka. da er han svett over hele kroppen og han puster ordentlig. men han er like sprek igjen etter 5 min med skritting og da mener jeg at han ikke har vondt av det. jeg skritter alltid av slik at hesten puster normalt og er tørr..

Store b
28-07-2005, 10:39
Nemlig! Der for skal man ri, og jobbe med dem, Selv om jeg noen ganger er meget lat, og bare sitter og tenker på alle problemene i livet mitt, når jeg rir aleine! men litt svette er ikke å forakte! Derfor jeg digger dressur, da blir jaggu meg jeg svett og!:)

balder-lover!!
11-08-2005, 21:14
jeg rei yndlingshesten min mye i vinter på turer sammen med folk med kjappe islandshester. da var han ganske svett når jeg kom hjem igjen fordi han dreiv og stressa etter disse islandshestene, selvom vi gikk av på vei hjem og leide... men men han hadde ikke no vondt av det og jeg fikk tørka han før jeg satte han ut. Som Ghostie_girl sier så er jeg ferdig når hesten ridelæreren og jeg er fornøyd.

atiram
14-08-2005, 20:42
vel.... da jeg nå er flyttet så får ikke lyngshoppa mi like mye trim som før. da jeg red på langtur med henne i sommer svettet hun så mye at det randt dråper av henne. (ganske bratt tereng, ikke så varmt i lufta) så svett ble hun selv om jeg hoppet av å leide henne over halvparten av de bakkene vi red.

synes ikke at det gjør noe at hesten blir svett, bare man som rytter tar hensyn og hopper av når en ser det blir for myte.

p.s. da vi kom ned og begynte på sletta som er ca 4 km lang før vi var hjemme begynte hun og fjordingen vi red med å konkurere. de galloperte som noen galninger hjem, til tross for at vi prøvde å holde de nogenlunde tilbake. dette var ikke fordi de skulle hjem, for de galloperte forbi en avkjørsel vi skulle ta (en liten omvei) og da vi snudde dem fortsatte de i akkurat samme tempo. storkoste seg gjorde de. så hun kunne ikke ha blitt Så sliten selv om hun var svett.

Ida20
15-08-2005, 12:07
Hvis man ikke rir hesten svett i det heletatt så får man etterhvert en hest som er i dårlig form.
Man må opp i en viss puls for at hesten skal få god trening og da vil hesten også svette, akkurat som oss mennesker.
Ingen hest har ennå dødd av å svette litt, snarere tvert imot.
Jeg syntes det er verre å se en hest gå på tur og komme hjem uten svette enn en hest som kommer hjem god og svett, da har den fått jobbe og har hatt utbytte av turen.
Er det altfor varmt skal man selvfølgelig ta hensyn til hesten, men i vanelig vær så har alle hester godt av å svette litt.
Ved svetting setter også blodtrykket igang, og kroppen for god blodsirkulasjon, som igjen setter igang stoffskiftet som igjen gjør at hesten får god appetitt og en sunn kropp.
Syntes det er altfor mange der ute som tenker "stakkars hesten som svetter", dette er bare tull, det finnes da ikke noe bedre å se enn en hest som er svett etter trening, hvor blodårene synes, dette er fasiten på en god trenings økt.
Selvfølgelig skal man også ta rolige skritte turer hvor hesten ikke blir så svett, men jeg syntes det blir jåleri når man ikke kan ri hesten skikkelig pga hesten blir svett..
Se på konkurranse hester, de er da svette, i kjempe form og trives.... http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/froehlich/c020.gif

Dette var egentlig utrolig tåpelig sagt !! Man rir ikke nødvendigvis hesten dårlig dersom man kommer hjem etter en treningsøkt og hesten ikke er svett. Hester er så utrolig individuelle når det kommer til stykke,noen svetter veldig lett,mens andre svetter gjerne svært lite selv om dem blir ridd skikkelig.
Man må ikke svette som ett uvær for at pulsen skal stige til en viss grense,som igjen tyder på at hesten har en god treningsøkt.

Selv har jeg en hest som ikke svetter så lett,men jeg rir han da jaggu meg ordentlig til tider fordet. Pulsen stiger,blodårene synes og han er merkbart sliten etter treninga. Hvilket da betyr at jeg ikke rir dårlig bare fordi han ikke svetter som en gris !!

RimfrostHuldra
15-08-2005, 12:21
Jeg har lest at på island liker de ikke å ri hestene til de svetter og at dersom hesten svetter på krysset er det et tegn på at man har ridd den for hardt...

Noen som vet om dette stemmer?

Labello
15-08-2005, 18:21
Jeg har lest at på island liker de ikke å ri hestene til de svetter og at dersom hesten svetter på krysset er det et tegn på at man har ridd den for hardt...

Har jeg aldri hørt om..

kiala
15-08-2005, 22:14
Jepp!

Rir hesten min svett, ja. Og INGEN skal komme å fortelle meg at den har vont av det. En hest som ikke svetter etter intervalltrening eller under hurtigkjøring på banen er det noe galt med.

Selvfølgelig ikke hver gang jeg er ute med den, men 1-2 ganger i uka når vi rir/kjører intervaller eller trener på banen. Ellers i uka rir vi lett mykgjørende dressur eller en kort skritt/lett joggetur og da er jeg fornøyd om de svetter under salen og på halsen.

Setter selfølgelig ikke hesten fra meg igjen før den har skritta seg ned til normal puls og slutter å pese.

Men som nevnt her. Det er forskjellig fra hest til hest. Har en hest som kan gå en 1600 på banen å være dyvåt av svette etterpå, men som får pulsen ned på 5 min med skritting, mens den andre nesten ikke svetter, men puster i et kvarter-20 min etterpå.

kiala
15-08-2005, 22:16

Har ikke hørt om dette i spes sammenheng med island, men kan tenke meg at det har noe med at hestene går på utegang å gjøre... Jeg kan jo ikke sette ut en hest som er svett over ryggen, for da vil den bli fort kald i musklaturen og dermed stiv og får lettere skader...

Bare en teori...

RimfrostHuldra
15-08-2005, 22:44
Har ikke hørt om dette i spes sammenheng med island, men kan tenke meg at det har noe med at hestene går på utegang å gjøre... Jeg kan jo ikke sette ut en hest som er svett over ryggen, for da vil den bli fort kald i musklaturen og dermed stiv og får lettere skader...

Bare en teori...

Ja det virker jo logisk.

MG-Fan
18-08-2005, 20:43
Heisann
Svette trenger ikke være noen tegn på at hesten er sliten, eller har blitt jobbet hardt med.
Noen hester har lett for å svette, spesielt dem som stresser og selvfølgelig mange av dem med drlig form.
Andre hester svetter ikke selv om de blir hardt trent, i alle fall ikke min.
Hver vinter får ponnien gå uten dekken og sette vinterpels, uten at det hindrer arbeidsmengden hennes. Mange barberer altså hesten slik at den ikke blir svett etter endt trening, men det problemet har altså ikke jeg.
Det skal også mye til for at ponnien skal svette andre steder enn akkuratt under gjordten selv på den varmeste tiden av sommeren.
Man kan ikke nødvendigvis gå ut i fra at når alle hester er svette så har de fått tilstrekkelig mosjon og er slitne, jeg mener det er ganske individuelt fra hest til hest.
Klem fra Vibeke

Teddybear
21-08-2005, 18:27
Eg rir kaldblodshoppa mi svett nesten hver gang, men ho liker å springe...

Ho har ikkje så god kondisjon så ho peser ganske lett, og svetter deretter.
Men eg presser ho ikkje for hardt, lar ho bestemme tempoet sjølv noen ganger, og det er ofte ho stopper opp av seg sjølv for da peser ho noe helt enormt.

Labello
21-08-2005, 18:58
Eg rir kaldblodshoppa mi svett nesten hver gang, men ho liker å springe...

Ho har ikkje så god kondisjon så ho peser ganske lett, og svetter deretter.
Men eg presser ho ikkje for hardt, lar ho bestemme tempoet sjølv noen ganger, og det er ofte ho stopper opp av seg sjølv for da peser ho noe helt enormt.

Lar du hesten bestemme tempoet og stoppe sånn som den selv vil ? :eek:

Teddybear
21-08-2005, 19:14
Lar du hesten bestemme tempoet og stoppe sånn som den selv vil ? :eek:

Nå må ikkje du misforstå og tru at eg lar hesten springe akkurat som den vil. Eg gjer det av og til for at den skulle ta seg skikkelig ut, men eg kan stanse den akkurat når eg vil... Lar berre hesten få springe slik at den blir skikkelig pest, det gjer berre godt noen ganger.

SuShi
19-09-2005, 21:10
Du bør ikke drive den dyvåt hver dag.. men d kommer så an på hesten. Hesten jeg har blir skumsvett etter en halvtime ridning i banen men hun svetter noe ekstremt... Hun tar ikke sakde av det og har alltid vært sånn siden hun hadde lungebetennelse... Hun er frisk nå men d sietter litt i, rir henne som normalt og hun er i god form, må bare tørkes:P

Teddybear
19-09-2005, 21:12
Du bør ikke drive den dyvåt hver dag.. men d kommer så an på hesten. Hesten jeg har blir skumsvett etter en halvtime ridning i banen men hun svetter noe ekstremt... Hun tar ikke sakde av det og har alltid vært sånn siden hun hadde lungebetennelse... Hun er frisk nå men d sietter litt i, rir henne som normalt og hun er i god form, må bare tørkes:P

Hesten min svetter av ingen ting. Skal ikkje ri særlig lenge før ho skummer.

nice
30-09-2005, 21:32

Bare en teori...

Trodde det var fordi lungene til hesten ligger der at de ikke skal bli bløt og kald på ryggen jeg.:rolleyes: