Se full versjon : Nybakt "mamma"
Hei!:)
Jeg kjøpte meg et dverghamster for noen dager siden (min første), og jeg har ikke peiling på dem, så har et par spm:
1. Blir de tamme som vanlige hamstere??
2. Hvor lang tid tar det før de blir vandt til deg? prøver mest mulig å ta henne opp, stryke henne på hodet og sånt, men hun biter noen ganger, er litt aggressiv. :(
3. Stopper de å bite???
Blir litt redd noen ganger når jeg prøver å ta henne opp, har bitt meg hardt et par ganger :(
Har mest peiling på marsvin så jeg håper på noe respons :)
Lykketrollet_91
22-07-2005, 17:39
Gratulerer så mye!:D Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.
1. Det er forskjellig fra inndivid til inndivid. Noen dverg hamstere kan være vanskligere å temme enn vanlige, men bare du bruker masse tid på den hver kveld så blir den nok tammere skal du se. Bare vær tålmodig=)
2. De første dagene bør den få gå mest mulig uforstyrret i buret sitt slik at den blir vandt til det. Så kan du etterhvert la den lukte litt på hånden din og du kan gi den noen godbiter fra hånden. Når den kommer bort til deg uten å nøle kan du legge hånda ned i buret med en godbit oppi. Tilslutt vil den forhåpentligvis bli sittende ved hånda de å spise godbiten. Da kan du stryke den forsiktig nedover ryggen. Når den er vandt med det kan du ta den oppi hånda de og la den bli kjent med å sitte i den. Husk å gi gobiter å kose snakk rolig med hamstern. Så etterhvert kan du la den få springe løs.
3. Hvis den biter mye kan du ta på deg hansker som hamstern ikke kan bite igjenom: Da reagerer ikke du når den biter og den skjønner at det ikke er noen vits lenger. Men hvis den føler seg truet kan den nok komme til å bite ja.
Du får prøve deg litt frem:) Lykke til!!:D
Heisann!
Aller først: Gratulerer med din nye venn.
Hvis du er villig til å bruke litt tid på det, finnes en metode som øker sjansen betraktelig for at den blir tam. Jeg har beskrevet den trinn for trinn før, så se denne tråden (http://forum.dyrenett.no/forum/showthread.php?t=47309). For at denne metoden skal virke best mulig må den følges nøye.
Hissighet er et ganske vanlig atferdsproblem hos dverghamstere, og noen arter er værre å temme enn andre. Jeg vil gjerne vite hvilken art du har, for da kan jeg si deg bedre hvilke muligheter du har. Hvis du ikke vet hvilken art den er, kan du beskrive den for meg? Du kan også følge hamsterlinken i signaturen min. På forsiden der er det bilder av noen av artene, så kan du se hvilken din ligner på.
Flotte tips på spm mine! Må få testet de ganske snart, så jeg kan begynne å kose med henne hehe... :D
Tusen Takk!
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.