PDA

Se full versjon : Hvit Boxer

Denatus
16-12-2005, 18:23
Jeg hørte noen rykter om at det ikke er lov å avle på hvit boxer?
Selv om den er frisk, og en topp hund, men bare pga kvalik feil?
Er dette den eneste grunnen? Og hvorfor blir så mange hvite boxere avlivet når dem blir født, selv av "seriøse" oppdrettere.
Jeg fatter meg bare ikke på dette!! Kanskje noen kan hjelpe meg å forstå dette??? :confused:

nice
16-12-2005, 19:32
Hvite snowboxere er ikke i henhold til rasestandaren så derfor kan man ikke avle på de. Slik er det med alle raser, de må være innen rasestandaren for at de skal godkjennes i avl. Hvorfor de blir avlivet er en grusom og helt utrolig ekkel og uakseptabel handling.
Anbefaler deg å gå inn på www.snowboxer.com (http://www.snowboxer.com) Der er det mye info om snowboxeren.
Jeg for min del synes de er finere enn de andre boxerne, så skulle jeg ha anskaffet meg boxer så hadde det blitt en hvit sjarmør.:p

Denatus
16-12-2005, 20:03
Hvite snowboxere er ikke i henhold til rasestandaren så derfor kan man ikke avle på de. Slik er det med alle raser, de må være innen rasestandaren for at de skal godkjennes i avl. Hvorfor de blir avlivet er en grusom og helt utrolig ekkel og uakseptabel handling.
Anbefaler deg å gå inn på www.snowboxer.com (http://www.snowboxer.com) Der er det mye info om snowboxeren.
Jeg for min del synes de er finere enn de andre boxerne, så skulle jeg ha anskaffet meg boxer så hadde det blitt en hvit sjarmør.:p

Ja, helt enig, uakseptabelt!! Og jeg kunne også godt tenkt meg en hvit boxer altså!

Frisbee
16-12-2005, 20:12
Mener å ha hørt at de hvite er mere disponert for syn og hudproblemer også. Og dersom det stemmer er jo det nok en grunn til å ikke avle på dem.
Overtegna sheltier skal heller ikke avles på, enda de er like friske som hvilken som helst annen. Men i følge rasestandarden er det en feil, og bør jo derfor selvfølgelig ikke føres videre om man tenker på rasens beste.

Slettetbruker
16-12-2005, 20:32
Uff,var inne å leste på linken:(
Så trist at noen oppdrettere tar livet av dem hvite boxerene.
Syns de hvite er riktig så flotte.
I linken stod det jo dersom man avler riktig....
Helhvitt er da en defekt på en måte.
Får jeg defekte,men ellers levedyktige og sunne katter,så går dem jo ikke i avl,men dem har jo livets rett så lenge dem ikke lider.

Frosti
16-12-2005, 21:39
Men hvis de blir avlivet pga at be bare er hvite er jo det feil.

Selvom det blir født en hvit boxer, så betyr jo ikke det at den må dø. Det er jo bare å kastrere den - den vil jo ha et fullverdig liv - som den har krav på. Hvertfall hvis den ikke har noen slags sykdommer eller lider.

Jeg har jo en hvit katt - blir jo dumt å avlive henne fordi hun ikke følger rasestandarder.

Og jo,hudproblemer kan jo være et problem, men det er jo bare "kanskje". Har ikke opplevd noe slikt bortsett fra lett solbrenthet. Men om vinteren kan jo øretuppene fryse av.
Døvhet kan jo komme som en følge, men det har vel mer med øyefargen å gjøre. Det sa iallefall dyrlegen min. I tillegg til den hvite fargen.

Chris12
16-12-2005, 22:48
Viss jeg ikke tar helt feil nå så startet det slik at boxeren var en viktig ressurs under krigen. Det var mange hunder som var budbringere til og fra leirene, noen måtte bøte med livet viss de ikke bæsjet ut beskjeden fort nok....Anyway, hvite boxere ble avlivet fordi de ikke var kamuflasjefarget og dermed ubrukelige i millitæret. Kanskje det er der holdningene ligger? Hvite boxere er ubrukelige? Men det er jo helt feil å avlive hvite valper!! Viss de ville avlet vekk den hvite burde de iallefall ikke avlet videre på tisper og hanner som har gitt de hvitt avkom. Da blir det jo helt idiotisk.

En annen ting. Alle vet jo at hver rase har en standard som har blitt bestemt av mennesker som sikkert er døde nå ( ikke alle da), så hvorfor ikke revurdere rasestandaren på feks. boxer ? Hvem har makt til det ?

Det blir jo det samme som gamle norske lover som ble tilpasset et samfunn for lenge siden, men når ting forandrer og utvikler seg må man kansje vurdere nye vedtak som tilpasser seg den tiden vi lever i nå. Hvorfor kan ikke slike ting komme i hunderasers favør også ?

Frisbee
17-12-2005, 00:12
En annen ting. Alle vet jo at hver rase har en standard som har blitt bestemt av mennesker som sikkert er døde nå ( ikke alle da), så hvorfor ikke revurdere rasestandaren på feks. boxer ? Hvem har makt til det ?

Det blir jo det samme som gamle norske lover som ble tilpasset et samfunn for lenge siden, men når ting forandrer og utvikler seg må man kansje vurdere nye vedtak som tilpasser seg den tiden vi lever i nå. Hvorfor kan ikke slike ting komme i hunderasers favør også ?
Her er jeg faktisk uenig med deg. Jeg synes ikke man skal drive å forandre rasestandarder ettet hva slags mutasjoner som dukker opp og tilfeldigvis er pene. På sheltien forekommer også overtegning, altså hvite områder bakover kroppen. I tillegg finnes altfor små, altfor store, de med ståører osv osv. Skulle man forandre rasestandarden etter alt slik folk synes var sjarmerende eller pent, ville man fort fått noe ganske annet enn i dag. Rasene ville ikke lenger være det de er i dag. Og hva er da vitsen med å ha raser og rasestandarder? Jeg synes man skal ta vare på rasene slik de er, så lenge ikke rasestandarden fremelsker egenskaper som er helefarlige eller lignende.

Chris12
17-12-2005, 01:01
Skulle man forandre rasestandarden etter alt slik folk synes var sjarmerende eller pent, ville man fort fått noe ganske annet enn i dag. Rasene ville ikke lenger være det de er i dag.

Hmm, var ikke det noe av utgangspunktet da de lagde rasestandaren ? Hva er galt med for mye eller for lite av en farge ? Ikke pent eller er det helsefarlig?? vet jeg setter det på spissen, men når det gjelder farger/sammensetninger var vel utgangspunktet skjønnhet (eksteriør)

Frisbee
17-12-2005, 01:07
Hmm, var ikke det noe av utgangspunktet da de lagde rasestandaren ? Hva er galt med for mye eller for lite av en farge ? Ikke pent eller er det helsefarlig?? vet jeg setter det på spissen, men når det gjelder farger/sammensetninger var vel utgangspunktet skjønnhet (eksteriør)

Skal man først ha raser og ha rasestandarder kan man ikke forandre på den hver gang noe som er utenfor standarden blir populært eller i fokus. Da vil man ende opp med raser der individene ikke er like i det hele tatt, og hvor individene ikke kan synes å være av samme rase. Da kunne man i grunn gi opp bevisst raseavl. For alle opdrteere ville avle etter egne interesser og ikke om en felles standard.

Og for mye hvitt kan være helsefarlig, ja. På sheltien er det som regel ikke helsefarlig så lenge overtegningene holder seg på kroppen og ikke i hodet.

Chris12
17-12-2005, 01:14
Si at du avler på en rase og etter 2 kull med 2 forskjellige hannhunder har tispa fått 2 kull der det var en valp i hvert kull som ikke tilfredsstilte rasestandaren. Ville du tatt tispa ut av avl da?

Frisbee
17-12-2005, 01:21
Kan kun snakke for min egen rase. Og der må begge foreldre være bærer av hvitfaktor. Jeg hadde jo da fått bekreftet at tispen min var bærer. Og det samme med hannene som var brukt på henne. Jeg hadde ikke tatt tispen ut av avl, men dersom det ikke var sterke grunner for å gjøre noe det, hadde jeg ikke parret henne med en hanne som var bærer igjen.

Litz
17-12-2005, 01:24
Det er ikke bevist på noen som helst måte at hvite boxere er sykere enn sine fargede søsken, faktisk tvert imot.
Sjekk sidene til Boxerhavens oppdrett. Hun som driver det oppdrettet er veterinær og har forsket litt på dette med hvite boxere nettopp pga at hun syns det var merkelig at de skulle være sykere enn andre.
Ett lite utdrag fra sidene:

Til slutt fant jeg ut at jeg måtte undersøke dette selv, og med god hjelp fra veiledere ved Groruddalen Dyreklinikk og Veterinærhøgskolen, og med økonomisk støtte fra "Dyrene og Vi" gjorde jeg en egen spørreundersøkelse. Målet var å finne ut om "Hvite boxere er normale boxere". Jeg utarbeidet et spørreskjema som dekket alt fra størrelse, temperament, sykdom, vaksinasjoner, eierens mening om hunden sin og evt. alder ved død. Jeg fant frem til 25 hvite boxere i forskjellige aldere, og plukket ut en kontrollgruppe av røde og tigrete ved hjelp av tilfeldige tall, og fra de samme aldersgrupper som de hvite. Undersøkelsen kan bare sees på som en pilotundersøkelse, men konklusjonen var entydig; Ja, hvite boxere er normale boxere. De hadde mindre frekvens av alle sykdommer, og levde lenger enn kontrollgruppen. Forskjellen var ikke signifikant forskjellig for annet enn furunkulose - som de hvite altså hadde signifikant mindre av! En forskjell i gjennomsnittlig levealder på 9,3 for de hvite og 5,8 for de farvede er også ganske oppsiktsvekkende! Ut i fra det som kom frem i undersøkelsen ble det laget en artikkel, som ble publisert i Norsk Veterinærtidsskrift nr. 11 1990. Artikkelen ble svært godt mottatt i veterinærkretser!

På denne siden kan dere lese mer om hvite boxere:
http://home.online.no/~hennilu/Norsk/rammeside_1.htm

Se på siden som heter Informasjon og meninger som dere finner på menyen til venstre.

Frisbee
17-12-2005, 01:25
Tenkte bare hvitfaktor jeg nå. Sorry. men det samme gjelder vel andre egenskaper utenfor standarden. Vet jeg at tispa har anlegg for å få veldig store velper, parrer jeg henne med en hanne som ikke har det. samme gjelder lette/tunge ører osv. Da må man se på slekta til både mor og far, og hva som er mest sansynlig at dukker opp.
Har tispa hatt to kull. Si to valper i hvert kull, og to av disse, dvs halvparten, hatt en alvorlig feil som aggressivitet, nervøsistet, hadde jeg nok tenkt meg godt om før jeg parret henne igjen. Dersom mye talte for at valpene var genetisk disponert for dette, og at det ikke kom av oppvekst eller opplevelser.

Litz
17-12-2005, 01:39
Joda, men hvite boxere kan dukke opp i alle kull, uansett hva slags farge foreldrene har. De aller fleste boxere har hvite tegninger, og så lenge de har det kan det dukke opp valper som har mer hvitt enn det som er tillatt i følge standarden. Så hvis man skal unngå hvite valper så må man kun avle på ensfargede boxere som heller ikke har noen hvite tegninger bakover i slekten. Og da blir det fryktelig få boxere igjen å avle på.
Hvite boxere var også helt normalt før man satte standarden til det den er nå. Det er ikke noe som har dukket opp pga avl. Grunnen til at hvite boxere ikke er godkjent er utelukkende pga fargen, at den ikke er like "pen" som røde eller tigrete boxere. Det finnes absolutt ingen annen grunn for å ikke godkjenne hvit som farge på boxer.

Men i enkelte tilfeller finnes det en risiko med hvite tegninger, men dette er ikke rasespesifikt. Man har noe som heter KIT og Waardenburg-syndromet. Noe som kan føre til hvite tegninger/flekker, da spesielt i hoderegionen. Dette kan medføre døvhet, større risiko for kreft, skader på indre organer ol. Men det er igjen ikke dermed sagt at alle hunder med hvite tegninger i hoderegionen har dette syndromet. (vanskelige saker ja)
Dere kan lese mer om Waardenburg-syndromet her: http://www.nidcd.nih.gov/health/hearing/waard.asp

Riktignok er akkurat denne artikkelen ang syndromet på mennesker, men det er jo det samme syndromet på hunder (og andre dyr som f eks ilder) også. Er dog litt usikker på dette med øyefarge når det gjelder syndromet på dyr.

Her er en link på samme syndromet, bare ang ilder: http://www.cypresskeep.com/Ferretfiles/Deaf.htm

(og her sporet kanskje diskusjonen av...:o)

Frisbee
17-12-2005, 01:43
Joda, men hvite boxere kan dukke opp i alle kull, uansett hva slags farge foreldrene har.

Jeg snakket om sheltie jeg da. Der er det ikke farge på foreldrene, men m de er bærer av genet som gir hvitfaktor. Taco min er veldig mørk og har minimalt med hvitt. Men han er bekrefter bærer, og har gitt overtegna valper.

Edit:Og igjen utifra min min egen rase: Selvom fargen er det eneste som skiller de hvite fra de "normale", er det nå en gang slik at rasestandarden sier det ikke er ønskelig. Og har man tatt ett valg om å jobbe med og ikke mot rasestandarden, så prøver man å ungå slik. Dersom alle "feil"(ikke misforstå ordet feil nå), skulle bli skrevet inn i alle rasestandarder ville jo snart det meste være lov, og rasen ville ikke lnger være den samme og de forskjellige individene ville ikke ligne hverandre, eller ha karakteristiske rasetrekk. Flere raser ville jo da flyte over i hverandre ogdet ville være vanskelig å se forskjell til slutt. Selvfølgelig satte jeg det på spissen nå. Og det var å forklare hvorfor jeg mener man ikke skal utvide rasestandarder pga mutasjoner.

shanice86
17-12-2005, 16:31
Synes hvite boxere er kjempe flotte.. Hvorfor blir det ikke bare en godkjent farge?

Chris12
17-12-2005, 18:55
Jeg syns også at hvite boxere er nydelige. Men hva skal til for å godkjenne en "ny" rase ?

mais
17-12-2005, 19:20
Jeg syns også at hvite boxere er nydelige. Men hva skal til for å godkjenne en "ny" rase ?

En ny rase vil det vel ikke være. Etter min mening vil det alltid være en eller annen "defekt" valp fra forskjellige kull, nettopp på grunn av at det ble avlet inn forskjellige raser for å få en komplett rase, og det vil alltid dukke opp en ikke rasetypisk hund i rasen uansett. I boxeren (der faktisk en av de første grunnleggende hundene var mesteparten hvite, med et par tigrede/brindle tegninger) f.eks, ble det brukt en helhvit engelsk bulldog i avlsprogrammet. Corgien har jo også blitt blandet inn nå ganske tidlig (derav stumphalene), så man ser jo at det gamle ofte dukker opp, er ikke verre enn det. Det er jo mange raser som får noen avkom som har trekk fra gamledager.

Chris12
17-12-2005, 20:14
En ny rase vil det vel ikke være. Etter min mening vil det alltid være en eller annen "defekt" valp fra forskjellige kull, nettopp på grunn av at det ble avlet inn forskjellige raser for å få en komplett rase, og det vil alltid dukke opp en ikke rasetypisk hund i rasen uansett. I boxeren (der faktisk en av de første grunnleggende hundene var mesteparten hvite, med et par tigrede/brindle tegninger) f.eks, ble det brukt en helhvit engelsk bulldog i avlsprogrammet. Corgien har jo også blitt blandet inn nå ganske tidlig (derav stumphalene), så man ser jo at det gamle ofte dukker opp, er ikke verre enn det. Det er jo mange raser som får noen avkom som har trekk fra gamledager.

Jeg mente å godkjenne nye raser generelt, ikke boxer;) :)

Frisbee
17-12-2005, 20:46

Tror du ikke det ville bli litt "kaos" om alle hunder som ikke var rasetypiske skulle bli en egen rase?

mais
17-12-2005, 21:03

Hva har dette med hvite boxere å gjøre?

Denatus
17-12-2005, 21:05
Hva har dette med hvite boxere å gjøre?

Ja, kanskje litt utenfor tema? :)

Chris12
17-12-2005, 21:44
Ja litt utenfor tema....Sorry:o

cella
18-12-2005, 17:55
hei.
jeg har en hvit boxer han er kjempeherlig!! Grunnen til at de blir avlivet er pga rasestandaren. Helt sykt spør du meg...

Kjempeflott dyr uansett form og farge. Det eneste er at de er noe mer motakelig for bitt og slikt om sommeren , men slik er det jo for alle hvite hunder............