Se full versjon : 2 dominate hann hunder
Det er noe jeg lurer litt på.
Aldor (Rottweiler hannen min) er utrolig dominerende og sta av seg, allerede som 4mnd. og han har fått seg en American staffordshire terrier (2år gammel) venn som også er veldig dominerende hann hund.
Er det noen måte/tips på hvordan man kan prøve å unngå at dem ikke blir uvenner når Aldor blir eldre. regner med at dette vil gå flott og fint iallefall til Aldor blir rundt 10 mnd gammel kanskje?
Men uansett, det hadde vært greit om dem kunne leke sammen når dem er eldre og ikke gå i strupen på hverandre.. hehe..
Takker for alle svar og tips :)
RimfrostHuldra
26-01-2006, 21:33
Kastering kanskje ?
ulvehund
26-01-2006, 21:34
Kastering kanskje ?
Mente du det seriøst?
Slettetbruker
26-01-2006, 21:36
Hvorfor er du imot kastrering, Ulvehund?
ulvehund
26-01-2006, 21:38
Hvorfor er du imot kastrering, Ulvehund?
Har aldri sagt jeg er imot kastrering. Bare lurte på om hun mente det seriøst siden den ene bare er valpen, og det skal da være mulig å få to hanner til å fungere sammen uten å kappe baller av dem.. Syns det var et merkelig første råd.
Kastering kanskje ?
Litt enkel løsning kansje???
La de gjøre opp nå som de er valper begge to.. En av de vil nok bli sjefen.. Men går de ikke sammen så får du bare la hver å slippe aldor sammen med denne hunden;) Jeg hadde ikke kastrert hvertfall...
RimfrostHuldra
26-01-2006, 21:44
Øh... O_o Lol?
Hva er så farlig med å "kappe av ballene" på ei bikkje da? Skal man ikke bruke de i avl er det vel like greit uansett. Tviler på at hunden kommer til å savne ballene sine... :rolleyes:
Selvsagt mente jeg det seriøst.
Kastrering roer ofte ned dyr. Mye lettere å ha to vallaker sammen enn det er å ha to hingster sammen f.eks. Og jeg vil anta at dette gjelder hos hunder også.
At det bare tillates å ha èn avlshanne/fruktbar hann i en dyreflokk er vel ganske normalt hos flokkdyr, er det ikke?
Hvis det ikke er et alvorlig problem, så er det ikke lov...
ulvehund
26-01-2006, 21:53
Øh... O_o Lol?
Hva er så farlig med å "kappe av ballene" på ei bikkje da? Skal man ikke bruke de i avl er det vel like greit uansett. Tviler på at hunden kommer til å savne ballene sine... :rolleyes:
Selvsagt mente jeg det seriøst.
Kastrering roer ofte ned dyr. Mye lettere å ha to vallaker sammen enn det er å ha to hingster sammen f.eks. Og jeg vil anta at dette gjelder hos hunder også.
At det bare tillates å ha èn avlshanne/fruktbar hann i en dyreflokk er vel ganske normalt hos flokkdyr, er det ikke?
Jo, men nå vet vi jo ikke om noen av disse skal brukes i avl. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du går rett på med kastrering? Hannhunder skal kunne omgås andre hanner selv om begge har stellet i orden.
Og nei, jeg sa det ikke fordi jeg tror hunden kommer til å savne ballene sine.
Ok, nå er ikke jeg noen ulveekspert - men det er flere hanner i flokken, er det ikke? Selv om man har alfahannen på toppen har jo de andre fremdeles stellet i orden.
RimfrostHuldra
26-01-2006, 22:07
Er det snakk om to dominante hanner er det nok ikke det går like greit nei. Er det en dominant og den andre aksepterer sin lavere rang er saken en annen.
Etter hva trådstarter beskriver virker det jo som om det er snakk om to dominante hannhunder.
Bare fordi jeg foreslår kastrering utelukker jo ikke dette at problemet kan løses på andre måter. ;) Så jeg forstår ikke hvorfor dere kommer med disse reaksjonene.
Ser ikke hva som er problemet med å kastrere jeg.. Skjønner ikke hvorfor så mange er imot det.
Hvis det ikke er et alvorlig problem, så er det ikke lov...
Det finnes allikevel dyrleger som kastrerer forde.
Slettetbruker
26-01-2006, 22:12
Jeg er for kastrering jeg av alt som ikke er tiltenkt avl uansett katt,hest,hund eller hva slags dyr.
Så enig med deg der Rimfrost.
Og ikke bare for å sikre seg at det ikke blir unødvendig avkom,men også få bort litt hormoner.
Kan man sette p-sprøyte eller kastrere tisper,katter av begge kjønn,hvorfor ikke hannhunder?
Det er like mange delte meninger blandt dyrleger om dette som det er blandt mennesker.
Flere forslag en kastrering?
Eneste lille erfaring jeg har med hannhunder som er dominante er å la dem gjøre ting på sin måte, altså vise seg og tøffe seg for hverandre uten innblanding. De hundene jeg kjenner som fikk avgjøre rangen selv angrep ikke hverandre, men reiste bust og knurret, og i følge eierne var det skjeldent at to ellers velfungerende hannhunder sloss fysisk. Men jeg har ikke annen erfaring med hund da, så skal ikke være for bastant med noen uttalelser.
Tollergutt
27-01-2006, 17:55
Vel, som sagt er det jo ikke lov å kastrere hunder bare sånn uten videre i norge. Og tror ikke at det er god nok grunn å kastrere sin hannhund fordi den kanskje kan bli uvenn med en annen hund som er dominant:)
For å svare på spørsmålet så ville jeg gjort dette:
La dem treffe hverandre så ofte som mulig. Ikke la det gå lang tid mellom hver gang så din hund har forandret seg mye for hver gang de møtes.
La de møtes løse, ALDRI hilse i bånd. Og la de møtes på et sted ingen av dem eier mer enn den andre. Dårlig ide å slippe dem løs i den enes hage f.eks konstant.
Og når dere slipper hundene så pass på å rør litt på dere selv også. Så lenge dere som eiere er i bevegelse også så vil ikke noen av hundene få noe revir på stedet å vokte over.
Og til sist. La de ordne opp selv. Ikke bland dere inn, snakk til hundene, rope på dem osv...niks.
At det kommer litt lyd fra to dominade hannhunder er helt normalt og helt ufarlig. Så lenge den ene ikke har den andre i nakkeskinnet og rister så ville ikke jeg brutt inn hvertfall. Det gjør bare vondt verre.
SnowDOG_
27-01-2006, 18:10
Det vil tiden vise. Santoz er veldig dominant men har enda ikke satt aldor på plass men det sikkert fordi han ikke ser på han som noe trussel. Vi får se det ann når den tid kommer. Har sett en del kontrontasjoner før med andre hannhunder og det er mest lyder og få bitt. Er vel bare å håpe på at det går bra framover. :)
Tollergutt
27-01-2006, 18:45
Jada, jeg tror ikke dere vil få noe problemer så lenge dere begge er innstilt og enige om at bikkjene skal ordne opp selv og de er løse i hilsesituasjonene. En dominant hund er langt fra en sint hund.
Etter min erfaring så vil dette mest sannsynlig ikke fungerer når dem blir voksne. Hvis dem klarer å ordne opp nå som dem er små så er det veldig bra, men hvis dem ikke gjør det så finnes det svært lite å gjøre for å få dem til å fungere sammen som voksne.
Hvis dem går sånn tålig greit sammen så kan man aldri stole på at det fungerer slik at man skal ALDRI la dem være løse sammen uten oppsyn.
Etter min erfaring så vil dette mest sannsynlig ikke fungerer når dem blir voksne. Hvis dem klarer å ordne opp nå som dem er små så er det veldig bra, men hvis dem ikke gjør det så finnes det svært lite å gjøre for å få dem til å fungere sammen som voksne.
Hvis dem går sånn tålig greit sammen så kan man aldri stole på at det fungerer slik at man skal ALDRI la dem være løse sammen uten oppsyn.
Enig her!
Men dere kan jo håpe aldersforskjellen vil spille inn. Den eldste vil som oftest ha en ganske selvfølgelig rolle som "sjef", men ikke alltid. Jeg lot Børre (8 år) hilse på en ganske dominant hannhund på tre for en tid tilbake. Vi eierne holdt god avstand til dem (brukte langliner), da vi tenkte at vår tilstedeværelse kunne forsterke selvfølelsen til hundene. De brukte lang tid med "sirkling" og med høye kroppsføringer før treåringen til slutt gikk med på at "de gamle er eldst".
Hilde og Castor
01-02-2006, 10:30
Jeg holder min pubertetshund unna andre hannhunder til han er mer voksen. På den måten slipper jeg unødvendige konfontasjoner basert på hormon-forstyrrelser. Han har allerede vært i klemme med en voksen hannhund på 80 kg, og det var ingen koselig opplevelse for Castor var helt forstyrra og reagerte helt feil. Nå er hannhunds-lek forbudt! Når han blir skikkelig voksen skal jeg slippe han med den store hannhunden igjen, så håper jeg han reagerer bedre. Nå for tiden er han for høy på pæra.
Man kasterer ikke hunder når det ikke er en ordntlig grunn.Hvis de går fint sammen nå tror jeg nåkk de vil finne ut hvem som er sjefen i flokken hvis ikke vil de gjøre det etter hvert;)
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.