PDA

Se full versjon : Hund til Danmark

Veronica G
29-01-2006, 17:12
Hvordan var reglene om å ta med seg hund til Danmark på ferie?
Må de ha vaksine?

Teddybear
29-01-2006, 17:22
Hvordan var reglene om å ta med seg hund til Danmark på ferie?
Må de ha vaksine?

Akkurat dette tenkte eg også å legge ut ein tråd om!:eek: Vi skal til Danmark i sommer, skal leige oss sommerhus der, og da tenkte eg på å ta med meg Bamse. Men er usikker på regler og slikt...

Veronica G
29-01-2006, 17:28
Akkurat dette tenkte eg også å legge ut ein tråd om!:eek: Vi skal til Danmark i sommer, skal leige oss sommerhus der, og da tenkte eg på å ta med meg Bamse. Men er usikker på regler og slikt...

Hehe;)

Er det samme vi vurderer å gjøre og da må vi selvsagt ha med Balder!

Slettetbruker
29-01-2006, 17:36
Må ha fullt rabbies program
Ta en rabbies sprøyte(vet ikke om en må ha en til etter 4 uker på voksne hunder) vente 120 dager for så ta en test.
Er det over 0.5 IE i testen så er det i orden med reise.
Så er det denne spessielle ormekuren ved utreise og hjemkomst.
Kan oppholde seg i landet så og så lenge....:confused:
Bør planlegges i godt tid,regne ihvertfall 6 mnd på at det skal gå i orden.

(jeg tar i betrakning katt,men må vel være samme opplegget for hund)

Helene
29-01-2006, 17:38
Tror dere finner svar på dette på mattilsynets hjemmeside. Hvis ikke er det bare å kontakte dem ;) Rabiessprøye må de ha, hvertfall!

Slettetbruker
29-01-2006, 17:41
http://dyrehelsetilsynet.mattilsynet.no/dyrehelse/faktaark/fakta_inn_og_utforsel/dbaFile6719.html#DanmarkogFinland

Scroll litt nedover:)

Teddybear
29-01-2006, 18:22
Må ha fullt rabbies program
Ta en rabbies sprøyte(vet ikke om en må ha en til etter 4 uker på voksne hunder) vente 120 dager for så ta en test.
Er det over 0.5 IE i testen så er det i orden med reise.
Så er det denne spessielle ormekuren ved utreise og hjemkomst.
Kan oppholde seg i landet så og så lenge....:confused:
Bør planlegges i godt tid,regne ihvertfall 6 mnd på at det skal gå i orden.

(jeg tar i betrakning katt,men må vel være samme opplegget for hund)

Jøss:eek: Det var ikkje lite ein måtte gjere heller da! Trur kanskje eg får vurdere å få pass til han her heime...

Slettetbruker
29-01-2006, 18:35
Du må jo igjennom alt dette her før du vurderer danske ferie med Bamse.
Les linken jeg satte over innlegget du svarte i.
Som sagt må en slik tur planlegges i goood tid,etter alt er iorden er det bare årlig rabbies vaksinering og ormekur ved hver ferie utenfor Sverige.

JulieK
29-01-2006, 23:45
fikk denne mailen fra mattilsynet, jeg ba om å få det i klartekst. Beklager Mariah, men jeg har ikke sjekket ut linken, så det kan hende jeg dobbeltinformerer nå, men det var ihvertfall greit forklart dette her

Dersom du reiser til Danmark med hunden din, mp du gjøre følgende:
1. Hunden må ID-merkes (dersom det ikke er gjort før), helst micro-chip, men tatovering er OK hvis den er leselig.
2. Hunden må vaksineres mot rabies
3. 120 dager etter siste rabiesvaksinering, skal det tas ut blodprøve som må analyseres ved godkjent laboratorium. NB! Viktig at hundens ID komer fram av dokumentene i forbindelse med denne analysen!
4. Det må utstedes kjæledyrpass (EU-pass) på hunden din. Dette gjøres hos praktiserende veterinær.
5. Alle opplysninger (vaksinasjoner, blodprøvesvar og ormekurer mv) må føres inn i passet, og signeres av veterinær
6. I løpet av de siste 10 dager før hjemreise, må det utføres bendelormbehandling av hunden din, og denne behandlingen må ”kvitteres” av veterinær i EU-passet
7. Ved grensepassering inn til Norge skal hund og pass forevises tollvesenet. Dere må altså ”gå på rødt”.
8. I.l.p. av de første 7 dagene etter hjemkomst, skal hunden behandles enda en gang mot bendelorm. Denne behandlingen skal bekreftes i EU-passet av veterinær.

Så vidt jeg kan forstå har du ennå tid til å rekke dette, dersom du ganske snart får vaksinert hunden din mot rabies. Er dette gjort tidligere, og du har overholdt vaksinasjonsintervaller, er det bare å få tatt blodprøven (og evt. ID-merke hunden). Det laboratoriet vi benytter (dansk) bruker ca. en uke på analysen.

Veronica G
30-01-2006, 08:06
Det var mye som må ordnes!
Da er det egentlig mer stress enn kos å skulle ta med seg hunden på ferie i 2 uker da!

Slettetbruker
30-01-2006, 08:22
Julie K det gjorde ingenting det,det er mange som syns det er vanskelig å lese ut ifra regelsidene til mattilsynet på nett.

Veronica G : Det er en del som må ordnes,men så ille er det jo ikke.
Og har en først gjort det,så er det å rekvaksinere årlig med rabbies samt disse marketablettene,så kan en gå til Danmark så mye en vil med hunden.