Se full versjon : Blod i urinen!
Oppdaget akkurat nå at en av kattene mine har blod i urinen! Hun er 6 år og sterilisert! Men hun virker ikke syk i det hele tatt! Skal ringe vetten, men han har ikke oppe før i kveld! Redd det kan være kreft eller noe slik, jeg da! Noen som har erfaring på dette her!
Slettetbruker
03-02-2006, 13:34
Urin stein kanskje?
Urinveisinfeksjon kanskje?
Vet ikke om det er likt for hunder og katter, men det er en tråd om det på helsedelen på hundeforumet. Hunden vår har hatt blod i urinen pga urinveisinfeksjon. Behandler han med brenneneslete og homeopatmedisin.
Det hjelper veldig bra i hvertfall.
Mistenker også urinstein, var det venninna mi sin katt hadde og der var d blod i urinen.
charmedes
03-02-2006, 15:36
Den ene katten vår hadde blod i urinen, og det var urinstein. Best å kontakte vetrinær med en gang.
Fint_Lite
03-02-2006, 16:18
men kan nyresvikt eller leversvikt gi blod i urin???
bbiancap
03-02-2006, 16:38
Jeg har ingen erfaring med dette, men tror det kan være urinstein som andre her har skrevet.
Det kan også være nyresvikt, da er det blod i urinen, men det er bare ett av mange symptomer. Her kan du lese om nyresvikt, symptomer og behandling:
http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=0&cat=1634&articleid=350
men kan nyresvikt eller leversvikt gi blod i urin???
Ja,gjett om det kan! Sitter med erfaring på meg selv.
Oppdaget akkurat nå at en av kattene mine har blod i urinen! Hun er 6 år og sterilisert! Men hun virker ikke syk i det hele tatt! Skal ringe vetten, men han har ikke oppe før i kveld! Redd det kan være kreft eller noe slik, jeg da! Noen som har erfaring på dette her!
Hadde det samme problemet med en kastrert, middelaldrende hannkatt for noen år siden. Vi hadde kattunger samtidig, og hannkatten gikk og spiste av kattungematen. Dette ble den utrolig feit av.
Så oppdaget vi blod i urinen. Vi fikk selvsagt lettere panikk og tok den til dyrlegevakten. Han tok det helt rolig. Overvektige katter får nemlg svært lett nyreproblemer. Men dette bedres av seg selv hvis katten blir slanket :)
Synes absolutt du skal ta katten til veterinær, for det er sikkert mange andre grunner til at katter får blod i urinen også. Men siden dette er en sterilisert, middelaldrende dame (og derfor, mest sansynlig fullstendig inaktiv :D), er det mulig hun er blitt litt "i godt hold". Det får du la dyrlegen avgjøre. Men ikke bli stresset uten at det er grunn til det. Dette kan være helt ufarlig.
Hannkatten vår ble 13 år :)
Hadde det samme problemet med en kastrert, middelaldrende hannkatt for noen år siden. Vi hadde kattunger samtidig, og hannkatten gikk og spiste av kattungematen. Dette ble den utrolig feit av.
Så oppdaget vi blod i urinen. Vi fikk selvsagt lettere panikk og tok den til dyrlegevakten. Han tok det helt rolig. Overvektige katter får nemlg svært lett nyreproblemer. Men dette bedres av seg selv hvis katten blir slanket :)
Synes absolutt du skal ta katten til veterinær, for det er sikkert mange andre grunner til at katter får blod i urinen også. Men siden dette er en sterilisert, middelaldrende dame (og derfor, mest sansynlig fullstendig inaktiv :D), er det mulig hun er blitt litt "i godt hold". Det får du la dyrlegen avgjøre. Men ikke bli stresset uten at det er grunn til det. Dette kan være helt ufarlig.
Hannkatten vår ble 13 år :)
Ja, stemmer det! Hun er i lite aktivitet! Særlig nå på vinteren! For da ar hun erklært seg som innekatt, nemlig! Og hun er nok litt for stor, vil jeg tro!
Snakket med dyrlegen i går, så vi skal dit på mandag! For så lenge hun ikke er syk, så kunne jeg ta det med ro til Mandag! Han ymtet frampå med urinstein eller noe slik!
Nå i stad tissa Tamlin også blod :( Han er varm på ørene. Det er sykt han har ikke vist noe tegn på smerte i det hele tatt. Jeg ringte venninna mi for hun jobber på dyreklinikk, hun sa d antagelig var urinstein, men at det var ikke sånn at vi måtte fly til dyrlegen med en gang, Vi kunne vente til i morgen. Nå sitter jeg her da å er skikkelig engstelig.
Har hørt sånn undersøkelse koster 12000 kr stemmer det ?
Slettetbruker
05-02-2006, 17:19
http://www.f-d.no/index.php?marsvinet_benedicte
http://www.royalcanin.no/default.aspx?pageID=71015088&lang=no
http://www.birmanett.no/helseproblemer/flutd.html
Nå i stad tissa Tamlin også blod :( Han er varm på ørene. Det er sykt han har ikke vist noe tegn på smerte i det hele tatt. Jeg ringte venninna mi for hun jobber på dyreklinikk, hun sa d antagelig var urinstein, men at det var ikke sånn at vi måtte fly til dyrlegen med en gang, Vi kunne vente til i morgen. Nå sitter jeg her da å er skikkelig engstelig.
Vær snill og reis til dyrlegen du,for dette med nyrene er utrolig vondt! Jeg sier det nok engang: Veldig smertefullt!
Det kan jeg aldri tenke meg. Husker ikke hva vi betalte for undersøkelsen av vår katt, men hadde det vært så dyrt hadde jeg deffinitivt husket det.
Uansett, ikke ta problemene på forhånd :) Vår katt tisset blod, og det var helt ufarlig hvis det var for en kortere periode (vår katt måte som nevnt tidligere, på en aldri så liten slankekur). Bortsett fra blodet i urinen virket katten helt fin. Den hadde ikke vondt mens det sto på. Tror det var slankekuren den syntes var verst. Den var nemlig veldig fornærmet over å ikke få spise det samme som resten av kattene.
Er du veldig bekymret for prisen, så ring dyreklinikken i morgen og spør på forhånd. Det er sikkert litt vanskelig for dem å svare på prisen før de vet hva katten feiler, men en ca pris burde de vel kunne gi deg.
Sånn urinprøve på pus, får en svaret med en gang da, eller må man vente i evigheter? Hater å måtte vente på ting. På oss mennesker får en svar med en gang, om d er urinveisinfeksjon.
Nå er jeg litt beroliget, har snakka med ei bekjent å hun sier det høres ut som krystaller eller blærekatarr. Å det var i så fall lett å behandle. Hennes katt hadde akkurat samme farge på blod så vi krysser fingrene for at dyrlegen sier at det ikke er farlig.
vBulletin® v4.2.0, Copyright ©2000-2013, Jelsoft Enterprises Ltd.