Se full versjon : Hvilket bitt?
JanneBeate
26-02-2006, 17:09
Jeg ble inspirert av tredelte bitt tråden, jeg vet det er flere her med gode kunnskaper om bitt så tenkte legge ut litt om problemet med gampen.
Jeg rir nå på et trinsebitt jeg selv synes er for tykt, og det virker ikke som han trives særlig godt med det. ( det som fulgte med hesten)
Når han får på hodelaget gaper han lenge som får å venne seg til å ha den fæle greia der. Under ridning blir han tung og seig i hånda, uansett hva jeg prøver på. Noen ganger kan han bra, men stort sett er han ustabil og vil helst henge seg på. Jeg tror et annet bitt kan gjøre mye for oss, et som han vil trives med, er det noen som har tips til hvilket?
Happy mouth med eplesmak kanskje..
hallo:)
det er litt vansklig og si hvilket bitt som kanskje passer dere best, tror vel kanskje at det bare er best og prøve seg frem.
Jeg har kjøpt inn masse tredelte bitt nå, og bruker kun de.
jeg synes også at det ligger mye bedre i munnen på hesten.
Jeg liker det veldig godt, så om du lurer på å prøve et tredelt, ville jeg prøvd..:)
trives han bedre på det så er det jo greit.
men akk så mange bitt det er å velge mellom!
Tror du bare må prøve deg frem litt jeg, men jeg er desverre ingen bitt ekspert.
uansett skal du ha lykke til og jeg håper virkelig det ordner seg for dere!:p
Morro bilde du har!
Happy mouth med eplesmak kanskje.
bruker det bittet i tredelt nå selv, og jeg er kjempe fornøyd med det:p
mathea m
26-02-2006, 18:08
aller først: Finn en tykkelse (ant en del tynnere en ndet du har) og en lengde som passer hesten. (ikke usannsynlig kortere enn det du har ) og deponer på noen bitt som du tar med hjem og prøver. Det er så stor froskjell på hva hestene liker og trives med. Hesten skal ha et bitt som den kan *glemme litt* år den står på stallgangen uten å jobbe.
Men for tykke og for lange bitt gir gjerne den effekten du beskriver.
Jeg kjøpte nylig hest som kom med bitt, som iflg eier var et bitt hesten gikk bra på. (happymputh) Dette bittet er to cm for langt til hesten, og litt tykt. Jeg kjøpte to nye bitt, smale bitt, og et rett (litt bøyd) samt tredelt, og hun er helt anderledes i munnen med en gang (gapte og ordnet endel når man tok litt i tøylen) Jeg har disse to bittene også til den andre hesten min, som jeg veksler på , i tillegg til bittløst.
Men å deponere (da kan du få pengene igjen) på noen bitt og la hesten prøve er ikke så dumt. Men finn et smalere bitt, og et som er riktig lengde. Det skal IKKe titte en halv cm utenfor på hver side, da er bittet en cm for langt.
visste ikke at det gikk ann og deponere på bitt jeg.
hvis bittet sitter for tett til hesten kan det klype
JanneBeate
26-02-2006, 19:07
hvordan blir et rett bitt? Hva er de gode egenskaper, og ulemper ved det?
mathea m
26-02-2006, 21:27
visste ikke at det gikk ann og deponere på bitt jeg.
hvis bittet sitter for tett til hesten kan det klype
Jo , endel butikker lar deg gjøre det. Du må selvsagt levere tilbake bittet uten bitemerker.
Bittet skal ikke sitte for tett selvfølgelig heller, men det er MYE større sjanse for at et bitt som er 1 cm for langt vil klype hesten i tungen, en at et ettersittende et vil klype i sidene. Er man usikker på det kan man kjøpe et muffebitt. Er bittet en halv cm utenfor på hver side som man sa tidligere, så blir hele bittet en cm for langt. man kan da for det første, flytte hele bittet en com fram og tilbake i munnen. = dårligere signaler, men samtidig, vil man på et leddet bitt få et bitt som bretter seg i munnen, med stor fare for klyp i tunge, bittdeler opp i gane, ol. Utrolig mange hester oppfører seg på en helt annen måte bare ved å gi de riktig bittstr. Man skal ikke kunne dra bittet ut på sidenav munnen. (men bittet skal selvsagt sitte inntill, ikke klemme inntil)
Ang rett bitt, globus haret kjempefint rett bitt som er litt bøyd, slik at det ligger godt i munnen. Rette bitt anses for å være de mildeste, fordi de ikke har noen brytnignspunkter, og dermed ikke kan klype eller trykke noe sted rundt i munnen. Det gir et rett og jevnt trykk hele veien. Mange sverger til rette bitt til unghester. Ulempen kan jo være nettopp det at det ER et rett bitt, og det blir jevnere trykk når man trekker i en tøyle, i motsetning til et tredelt, hvor tøylene kan virke noe mer uavhengig av hverandre.
Jeg har en hest som hater bitt, og rett bitt fungerer overaskende bra på henne.
Men, det er hesten som velger det som passer munnen best :)
hviste dere att det mildeste bitte man kan få er et smalt rett?
dette betyr selfølgelig att du må ha en rytter som er mild i munen på hesten og aldri napper eller sager ++
men ellers er det beste man kan ha et smalt rett bitt;) ( med D ringer)
dyrejænto
28-02-2006, 16:20
hviste dere att det mildeste bitte man kan få er et smalt rett?
dette betyr selfølgelig att du må ha en rytter som er mild i munen på hesten og aldri napper eller sager ++
men ellers er det beste man kan ha et smalt rett bitt ( med D ringer)
tjæææ.... skjønner hva du mener...
det er vel ikke det mildeste, for de mildeste bittene er jo runde og breie..:confused:
men et tykt et, (selv om det er mildt) vil jo være mer i veien for hesten enn et smalt et.. et smalt et kan den jo "gape over."
et to delt bitt gir en "spiss" knekk når man drar i tøylene. denne knekken vil presse oppi ganen til hesten. (jo hardere man drar jo sterkere trykker det)
et to delt bitt vil ha samme "effekten" men ikke i like stor grad, da midtadelen vil bli delen som presser oppi, og den er mer flat enn spiss.
"plastikk" bitt, slike som happy mouth bitt, vil, visst hesten tygger på det, flise seg opp og det kan gjøre at hesten stikker seg på det.
et rett bitt har ingen av disse ulempene.. men det er mye skarpere enn et rundt et.. men om man er myk på hånden vil jeg si (sikkert med unntak) at det er det beste til hesten generelt sett, da det ikke gir knekk, ikke fliser seg, og ikke er så tykt som mange av disse delte bitta. men det forutsetter selvfølgelig en myk hånd!
i begynnelsen når jeg rei, ridde jeg med et to-delt bitt med (husker ikke hva de heter) slike ringer på siden av selve bittringene. tøylene ble festet i ytterste ring, da tidligere eiere sa at hun var enklere å kontrollere på dette viset, da beskjedene var sterkere og kraftigere..
etterhvert innså jeg at det faktisk ikke var nødvendig av den grunn.. like så godt å bare trene mer..;) (hun ville gjerne springe ut)
derfor gikk jeg over til et to-delt bitt som var mindre uten ringer.. da jeg fikk greie på at den knekken gjorde det mer ubehagelig enn et tre-delt bitt ville ha gjort, kjøpte jeg et tre-delt bitt. så skulle vi til å kjøpe ett rett bitt, da det var noen som anbefalte dette fordi da ville knekken uansett forsvinne, og dessuten var et rett bitt tynnere... men det ble ikke til at vi brukte det bittet som var rett fordi jeg skulle bare ri en kort tur, derfor hoppet jeg oppå barbak en varm sommerdag og rei i taugrime... det funka svært så godt, derfor kjøpte vi sidepull i stedet, og INGENTING har fungert så godt som det altså.. hun er sååååååå sammarbeidsvillig nå...:) kommer aldri til å putte et bitt i munnen hennes mer, med mindre et mirakle skjer..:) tro det eller ei, men tross den sta personligheten hennes og alle de ufrivillig raske turene vi har hatt, fungerer hun bedre uten enn med...:-)
men bare hør på dette uten å forsvar dere, for dette er ikke ment på dere:
det er egentlig når man tenker etter, ganske absurd at noen i lang tid tilbake fant ut at de skulle legge noe i kjeften på hesten når den skulle ries.. tenk å eksprimentere med det mener jeg.. lurer på hvorfor det ble oppfunnet jeg.. var det til svært vanskelige hester som motarbeidet eierene sine, var det derfor det ble oppfunnet? neeeei, jeg aner ikke.. men det er ganske absurd å tenke på at noen faktisk gjorde det.. at de kom på at de skulle styre hesten ut ifra kjeften, med noe inni den-- en må jo være den første, og jeg lurer på hvem som gjorde det og hvorfor det ble gjort.. de hadde da grime..??
er ikke sint, bare tenker og reflekterer over dette.... .. .. .....
kommer aldri til å putte et bitt i munnen hennes mer, med mindre et mirakel skjer..:)
Huh :confused:
28-02-2006, 16:52
det er vel ikke det mildeste, for de mildeste bittene er jo runde og breie..
Brede og runde bitt er ikke mildere enn smale bitt fordi det er ikke plass til de i munnen. Er bittet for tykt til hestemunnen, blir det veldig mange trykkområder i munnen til hesten, og det er ikke mildt. Et mildt bitt er et bitt som passer hestens munn, samme hvilken str eller utforming det er. rette smale bitt er regnet som mildest pga den gir minst trykkområder inni munnen.
Ang hvorvidt hesten skal styres fra munn eller ikke, er jo en tanke. Men mange tenker ikke på at sidepuler og andre bittløse hodelag gir like mange trykkområder UTENPÅ hestens hode, så det er mye man må være ops på der også.
Rusler man bare på tur på løse tøyler er det totalt likegyldig hva en rir med. Men skal man jobbe hesten seriøs,t har bitt en funkjson. Hester er som oss, når de konsentrerer seg, så biter de sammen kjeven. Bittet har som funksjon og løsne opp i kjeven så hesten er avlsappet i den muskulaturen go dermed er i stand til å samle og bære seg. Det er umulig og få til noen samling med en anspent kjevemuskulatur. Det er en av bittets hovedfunkjsoner.
Selv sverger jeg til å bruke alt. Veksle på bittløst , grime og forskjellige bitt, slik at hesten ikke får gjentatte og stadige trykk noe sted. Neseryggen er like ømtåleig for tryukk som munnen er, og selvom man ikke trekker i tøylene i tide og utide blir det et konstant trykk der. Hvis man rir bare med sidepull, bør man flytte neseremmen på denne op og ned, slik at man iallfall får fordelt trykket noe :)
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.