PDA

Se full versjon : rare lyder?

Shams
11-05-2006, 10:18
Hei hei.
Nå skal dere høre her, at vi har en hest som lager rare lyder innimellom når hun stresser seg opp på banen, jeg kan ikke forklare ordentlig hvordan det høres ut, men det er en helt merkelig lyd, som om hun drar luft inn eller noe. Hun er tydelig plaget med bittet og munnen sin, og jeg tror det er mye av grunnen til at hun stresser seg opp.
Jeg prøver å hjelpe jentene på stallen og bli kvitt tradisjonelt utstyr som pisk og sporer, da jeg syntes dette er totalt unødvendig utstyr (såfremt du ikke bruker pisken som forlengelse av armen), og jeg de hører på meg, så det er morro.
I dag har jeg tenkt til å få hun med hesten med de rare lydene til å ta av nesereim, for jeg har lest igjennom hele debatten om nesereimer, og jeg skjønner nå at nesereimen også må forsvinne fra min hest.
Jeg har også foreslått for henne og kjøpe sidepull, og ri henne på det...

Men er det noen som har noen ide om hva disse merkelige lydene kan komme av, eller hva det er for noe... jeg har ordentlig vondt av hesten, og har så lyst til å hjelpe de med å løse problemet sitt.

Chitzi
11-05-2006, 11:15
Kommer lyden når dere traver/gallopperer eller hele tiden? Har hørt mange hester som lader en spesiell lyd noen ganger når de traver, uten at det er noen spesiell grunn til det.

Men sporer, pisk og nesereim er vel strengt tatt ikke nødvendig å ri henne med hele tiden...?

Shams
11-05-2006, 13:19
Nei var jo det jeg skrev... at jeg driver å venner jentene av med sånt tull... hun blir nå ridd uten sporer og pisk, men med nesereim... I dag tenkte jeg å få henne til å prøve uten nesereimen også...

Lydene høres ut som tegn på ubehag, og hun er redd for munnen sin, så noe er ikke som det skal være... De kommer med en gang hun stresser seg opp, setter hodet opp og rytter blir litt for hard på hånden... det er umulig og forklare hvordan de er, men kanskje en mild kvelningslyd????
Kanskje hun svelger tunga????

noe er ikke som det skal være... og som sagt skal hun nå kjøpe sidepull, for å prøve dette... tennene tror jeg er behandlet bra... men skal spørre henne i dag for sikkerhetsskyld...

Labello
11-05-2006, 14:28
Kanskje hun får et mildt angst/panikk anfall ? Mulig hun har hatt en fæl opplevelse tidligere som hun forbinder med visse ting dere gjør med henne.

Har dere sjekket tennene hennes og at alt annet er som det skal være ?

JanneBeate
11-05-2006, 17:00
hmm, nåvet ikek jeg helt hvordan denne lyden er, men mange hester har en stemmeleppe som er mindre en den andre, og det vil da oppstå "prusting" når de arbeider. Det er en strupepipedefekt.

Men vet jo ikke hva dette er da.

Shams
12-05-2006, 00:07
Vi har tannleger fra england som er utrolig dyktige, som er på stallen en gang i året og tar behandling på hestene, hun skal snart ha ny behandling, men hun ser ikke ut til å ha noe problemer med tennene... snarere tunga, hun gaper av og til, og strekker tunga ut - ubehag.

Lyden høres ikke ut som prusting, men mer som om hun har slim i halsen hun prøver å få opp, eller noe...

Jeg er nesten 100 prosent sikker på at det er noe med bittet som gjør henne stressa, hun er redd for munnen, og drar hodet opp til tider....

Vi fikk ikke prøvd uten nesereim i dag, men skal prøve det i morgen, da hun ikke fikk ridd henne i dag...

hesten er utrolig dyktig i sprang, og den elsker å hoppe, men jeg tror som sagt dette med munnen stresser henne grusomt opp....

er så vanskelig å forklare lyden når ikke dere hører den... men en mild kvelning, eller som når vi harker for å få opp slim... usikker på om hun drar luft inn eller ut...

Elisabeth,dyretolk
03-06-2006, 10:43
Sjekka at hesten ikke har noen betennelse i halsen??

Kan dere ikke prøve ett hack bitt da?? Merker fort om det har noen effekt...

mathea m
03-06-2006, 15:27
snarere tunga, hun gaper av og til, og strekker tunga ut - ubehag.

høres ut som tann/munnproblemer på meg

[Marita]
03-06-2006, 17:42
hmm, nåvet ikek jeg helt hvordan denne lyden er, men mange hester har en stemmeleppe som er mindre en den andre, og det vil da oppstå "prusting" når de arbeider. Det er en strupepipedefekt.

Men vet jo ikke hva dette er da. Det var det første jeg tenkte på. Mange hester har for trang passasje/stramme bånd, og det lager en spesiell pipelyd ved anstrengelse. Dette kan fjernes ved operasjon, oger vanlig blandt travere(vært mye borti det selv på bjerke)!

Shams
07-06-2006, 00:03
Når det gjelder tenner og munn, så har hun veldig flinke tannleger som sjekker henne (de kommer helt fra england og er det eneste i landet med skikkelig tannlege utdanning for hester her til lands), så jeg vet at hun ikke har noen problemer sånn sett med munn og tenner... vet hun har hatt ett sår som det tok lang tid før grodde i munnen, etter en ridelærer som var veldig brutal. det er ikke sår der nå, men tror det også sitter litt i minnet...
lyden er helt ubeskrivelig, og den kommer helt klart når hun setter hodet opp, og rytter blir litt sterk i hendene. Er ikke lett å ha rolige hender på en hest som springer rundt med en gang den har vært oppe i trav, hun er en fyrrig type kan man trygt si...
Vel jeg har fått henne til å ri uten nesereim, og hun stresser litt mindre, men det er ikke merkbart... hun har bestilt sidepull, for å teste det...
men kan som sagt ikke beskrive lyden, men det høres ikke ut som om det er noe med stemmebånd, etc, det virker som det er en slags gnaging, sluking av luft, samtidig som hun setter seg i mot bittet...
skulle ønske dere kunne hørt det!!!

Labello
07-06-2006, 01:33
Hvorfor ikke få dyrlegen til å komme og høre når hun lager de lydene da, i tilfelle det er noe som plager hesten. Få en helsjekk på henne ?

Bedre å være på den sikre siden istedet for å gå utifra at det kan være ditten og datten.

Ghostie_girl
07-06-2006, 16:55
Bedre å være på den sikre siden istedet for å gå utifra at det kan være ditten og datten.
Enig. Hvis det er noe galt, og dette blir verre, vil det være veldig kjedelig å tenke tilbake og vite at man faktisk kunne ha gjort noe med det.

Shams
07-06-2006, 23:43
Ja, men tror de har hatt både dyrleger og tannleger til å se på henne, uten resultater, hun har vært sånn lenge...

Labello
08-06-2006, 01:39
Er jo tydelig det er noe som plager hesten.

Værken dyrlegen eller tannlegen fant noe galt ?

Shams
08-06-2006, 13:21
Nei, nå kommer tannlegene snart igjen (er en stund siden de sjekket sist men hun hadde samme problemet da, og da fant de ikke noe), virker som om kanskje det er noe av skrekken som sitter litt igjen...!? men det er ikke godt og si hva det kan være, rart er det i allefall.... Skal snakke litt med henne og spørre henne litt mere konkret når hun sist ble sjekket, men jeg vet i allefall at "problemet" har vært der i lengre tid, og at både tannlege og dyrlege har sjekket henne etter at det kom...
Tannlegene er forøverig de eneste som spesialiserer seg som tannleger hos hest her til lands, og kommer helt fra england, så de er utrolig dyktige... (mulig det har blitt mer utbredt og utdanne seg innen heste tenner nå, det skal jeg ikke si for sikkert altså)

Ghostie_girl
08-06-2006, 16:05
Hvis de ikke finner noe galt nå heller, og du er sikker på at det ikke kan være noe annet som plager hesten, er det neppe så veldig mye mer du kan gjøre. Kanskje det faktisk bare er hennes måte å reagere på når hun er stresset...? Du får ha lykke til:)

rotty
09-06-2006, 09:14
Hvis de ikke finner noe galt nå heller, og du er sikker på at det ikke kan være noe annet som plager hesten, er det neppe så veldig mye mer du kan gjøre. Kanskje det faktisk bare er hennes måte å reagere på når hun er stresset...? Du får ha lykke til:)

Du vet jo litt om det med hester som lager lyd du Ghostie_girl?
Ghostie_girl rir en hest som lager masse lyder når han stresser eller ikke er helt enig i det som skjer. Lydene hans høres til tider ut som en hund som knurrer

Ghostie_girl
09-06-2006, 13:31
Du vet jo litt om det med hester som lager lyd du Ghostie_girl?
Ghostie_girl rir en hest som lager masse lyder når han stresser eller ikke er helt enig i det som skjer. Lydene hans høres til tider ut som en hund som knurrer
Nja... Jeg kaller det bare "snakking" eller lav vrinsking. Det er ikke lydene i seg selv som er rare, heller det at han i det hele tatt lager dem når jeg jobber med ham.

Shams
10-06-2006, 13:19
nøøø.. så søtt! Vi har en annen hest på stallen som lager noen lyder også, men det er mere sånne lyder som man hører når ting er litt tungt, en slags prusting, eller kremting... hehe... hun gjør det masse når hun jobber...
men de er noe helt annet enn de lydene til den hesten jeg snakker om... Men det kan jo være at det er hennes måte og avreagere på stress på...

JanneBeate
12-06-2006, 08:18
Det jeg har lært er at en hest som pruster ol når den jobber har en strupepipedefekt, iek så veldig søtt :p
Jeg vet også at hester som har sprengt seg får en lyd når de siden jobber.
En araber der jeg jobbet før sprengte seg en gang, og siden har hun hatt en ekkel lyd hver gang hun blir stresset eller sliten.
Min første hest, en fullblods, kunne ikke vrinske. Han kunne humre, hendte han prøvde vrinske til meg, men da kom kun en merkelig lyd ut, som en gutt i stemmeskifte :p

Labello
12-06-2006, 22:09
Min første hest, en fullblods, kunne ikke vrinske. Han kunne humre, hendte han prøvde vrinske til meg, men da kom kun en merkelig lyd ut, som en gutt i stemmeskifte :p

Hvordan har det seg egentlig ?

Mor har en 2 år gammal fjording som lager u-lyder når han vrinsker, prøver å vrinske men det høres mere ut som brøling :p

JanneBeate
17-06-2006, 08:37
Haha, nei jeg er ikke sikker på hvorfor han var slik, jeg fikk bare høre når jeg begynnte med han at han ike kunne vrinske, og fikk jo det bekfretet i løpet avtiden jeg hadde ham, kanskje for han var så glad i røyk :p
Hvis noen røyka ved siden av ham stakk han nesa opptil røyken og trakk det inn i neseborene :confused:

Ghostie_girl
17-06-2006, 11:13
Hvis noen røyka ved siden av ham stakk han nesa opptil røyken og trakk det inn i neseborene :confused:
Merkelig.... Det kan da i hvertfall ikke være helt bra:p

JanneBeate
17-06-2006, 15:24
Nei, tror ikke det :p Vet om flere hester som spiser tobakk, bla en shettis der jeg jobbet før stjal alltid sneipene mine, men aldri vært borti hester som liker selve tobbaksrøyken, botsett fra denne.

trollejenta5
18-06-2006, 14:13
Kaldblods vallaken min gjør også sånn noen ganger, særlig når han stresser etter vi har travet eller galoppert litt (tidligere traver)

Lyden er nesten som en slags piping eller som om noe sitter fast i halsen dens.. Hørt at dette kan være pga av at det er noe galt med halsen og hat det kan være farlig hvis hesten stresser seg for mye opp!!

Hesten min har hatt sjekk nedi halsen, men fant ikke noe farlig.
Men en annen ponni jeg vet om har dette at det er farlig..

kanskje kontakte vetrinær?