PDA

Se full versjon : Hvilket ugress kan man gi?

a9ta_71
24-05-2006, 08:55
Nå som det er vår og fint, så kommer jo gresset og ugresset frem. Lure på hvilke sorter kan man gi marsvina? Har noen i hagen som ligner på kattost i bladene men trur ikke det er kattost. Husker da jeg var liten så brukte jeg og lage hodekranser av de bladene , noen som kanskje vet hva dette er?
Kan jeg gi marsvinene dette?

2366

Oddfrid
24-05-2006, 13:45
Tror det heter skvalderkål og det vokser helt vilt her. Hønene elsker det og kaninene mine spiste mye av det, jeg prøvde å gi det til marsvina mine og dei spiste det også og lever i beste velstående så jeg tror det går kjempe bra å gi det.

Hattifnatt
24-05-2006, 15:25
Du kan gi løvetann, gress, kløver, groblad.. you name it! Så lenge du vet at det ikke er giftig så er det bare å gi ;)

a9ta_71
24-05-2006, 15:26
Trur ikke det er skvallerkål, ligner ikke bilde jeg så av den. Sto at man kunne lage suppe av skvallerkål men trur nok ikke det går av dette ugresset. Kaninen vi hadde spiste også av dette og levde no i mange år . Her hos meg må jeg nesten lete etter Løvetann, det er mest av dette ugresset. Fant ut ka det hete ( Marikåpe heter dette ugresset) Har storkenebb også, kan man gi slikt?

Hattifnatt
24-05-2006, 15:27
Nå som det er vår og fint, så kommer jo gresset og ugresset frem. Lure på hvilke sorter kan man gi marsvina? Har noen i hagen som ligner på kattost i bladene men trur ikke det er kattost. Husker da jeg var liten så brukte jeg og lage hodekranser av de bladene , noen som kanskje vet hva dette er?
Kan jeg gi marsvinene dette?

2366

Jeg tror ikke det der er skvalderkål. Ser mer ut som et blad til en eller annen hageblomst, og det tror jeg ikke du kan gi...

a9ta_71
24-05-2006, 15:28
Hvor finner jeg ut om dette er giftig da?

Hattifnatt
24-05-2006, 15:33
Litt vanskelig å se ut ifra et blad, men kan det være vanlig marikåpe?
Ta en titt på bildet inne på denne siden http://www.rolv.no/bilder/galleri/medplant/alch_vul.htm :)

a9ta_71
24-05-2006, 15:42
Leste om marikåpe og den blir brukt til mat. Så trur nok ikke den er giftig da. puh det var nå enda godt :) Tru hvis jeg hadde gitt de giftige blader. :o

a9ta_71
24-05-2006, 15:44
Ja jøss den linken var jo fin for oss kvinner. hehe. :D Så det er bare å hive innpå dere:p

marie_83
24-05-2006, 17:24
tror et dyr vil kille ut selv hva som er giftig eller ikke. feks se på dyr som er på beite, de spiser ikke de tingene som er giftige så de vet nok godt selv hva som er giftige for dem.

nutti
25-05-2006, 13:30
Har gitt sånn til både marsvin og kaniner....aldri vært noe problem det:)
så det er nok bare å gi dem det