PDA

Se full versjon : Mater kjeledyrene til døde

mushi
24-05-2006, 16:08
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/05/24/467111.html

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117396

Ser ut som endelig dagbladet og vg er enige om noe. Hvorfor mate i stykker dyra sine, når det er så mange som sulter! Hamsteren så bare helt grusom ut!:eek:

Jeg fatter ikke noen klarer å gjøre noe sånn, er nesten like ille som å sulte dem. Fint det blir satt fokus på!

mushi
24-05-2006, 16:13
Kjeledyr brosjyrene til mattilsynet (http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2025&navigation2_parentItemId=2025&navigation2_selectedItemId=2331&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=394&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=16405) var forresten kjempefine!

Anbefaler alle å lese!

Labello
24-05-2006, 16:14
Herregud :eek: :eek: :eek: :eek:

Skaffer Stjerna
24-05-2006, 16:17
sykt!!! eierene må jo se at de er overvektige!!

Cessa
24-05-2006, 16:18
Omg:eek: jeg har aldri sjønt hvorfor folk gjør sånt?! ved mindre de er blinde burde de se at dette ikke er bra?!:(

Minky
24-05-2006, 16:27
Det er helt sykt ja:( stakkars dyr! Husker en gang jeg var med ei venninne på en campingplass for noen år siden. Vi skulle spørre naboteltet om å låne noe, og fikk se DEN feite katta! Han var verre enn katta på bildet i linken. Han satt i sofaen som et menneske og klarte nesten ikke komme seg opp der den satt. Var ganske komisk der og da, men var jo synd pån da...

Teddybear
24-05-2006, 16:34
Herregud da mann:eek: Lurer av og til på om det er om å gjere å få det største dyret?

Anna
24-05-2006, 16:43
Herregud! Helt utrolig, går det an! Stakkars dyr :mad:

FrkFryd
24-05-2006, 17:42
Herregud. Avskyelig:mad: Samboer er fra Australia, og den familiens katt går helt sikkert rett inn i den statistikken...riktignok ikke så stor som katta på bildet, men likevel...disgusting! Ps samboer er heldigvis ikke et eksempel for statistikken, bare så det er sagt:p

blessa
24-05-2006, 18:10
Skulle til å legge inn linken selv, netopp, da jeg så at den var lagt ut allerede. Så til mitt svar:

De nevner ikke noe om hvilken aldersgruppe som overfôrer dyra sine. Jeg velger å tro at det først og fremst er eldre folk som skjemmer bort dyra sine, og er redd for at de "søte små" skal sulte. Eldre er ofte mer ensomme og velger derfor å skaffe seg et kjæledyr som selskap.

ZakuraRabbit
24-05-2006, 18:17
Huffameg:( Det virker som det er noen som tror dyr trenger like mye mat som mennesker, desverre tenker de ikke over at dyra er mye mindre:(
Plutselig ser ikke skolehamsterne våre så tjukke ut...

Forresten Mushi, den "Hamsteren" er en (kulerund:eek: ) mus. Det står det i artikkelen og fjeset er litt lengre enn på en vanlig hamster.

Geoemyda Spengleri
24-05-2006, 19:42
Herregud da mann:eek: Lurer av og til på om det er om å gjere å få det største dyret?

Ofte er det nok dessverre det. Hvertfall på katter. Når det gjelder hunder er jo mange av dem flinke til å tigge, og det er vanskelig å motstå å gi dem noe når de ser på deg med deeee søte øynene når du står med mat i hånden.. Selvom man vet det er galt, gir man dem litt. For man gir jo bare litt... litt mange ganger.. ;)
(Jeg mener ikke at jeg synes det er greit, bare skrev slik jeg kan tenke meg veldig mange av de som overforer hundene sine tenker).

Men tilbake til katt. Her (http://www.metacafe.com/watch/90216/fat_cat_japan/) er et eksempel på at folk synes det er "gøy" å fore opp kattene sine og gjøre dem så store som mulig. Stakkars katt..

RimfrostHuldra
24-05-2006, 19:48
Tror det er flere overvektige dyr her til lands enn undervektige. Folk stapper mat inn i de stakkars dyra og tror de er, av alle ting, snille. Ser så mange fete bikkjer rundt omkring at jeg blir helt forundret.

Looney
24-05-2006, 20:00
Ser ikke så mange feite katter rundtom her, men ser vanvittig mange feite hunder! Spesielt spaniel typer, retrivere og rottweilere ser ut til å være blant de jeg ser oftest som overvektige. Er det mulig noe med de rasene, eller er det bare fordi de er populære?

Noe som ikke er så fokusert på er akvariefisk, hos de aller fleste får de enten for mye eller for lite mat! Mange fòrer også fiskene sine til døde!

Appelson
24-05-2006, 20:04
Huff ikke bra dette. I se og hør så var det jo for en stund tilbake noe om en hund i Storbritania som veide nesten 100kg og eierene bare fortsatte å gi den mat. De ville ikke at hunden skulle lide. Dustefolk:mad:

[Marita]
24-05-2006, 21:25
Huff ikke bra dette. I se og hør så var det jo for en stund tilbake noe om en hund i Storbritania som veide nesten 100kg og eierene bare fortsatte å gi den mat. De ville ikke at hunden skulle lide. Dustefolk:mad: Ja det så jeg! Og eiern så ikke noe galt i det engang...! Hunden var jo ikke sååå feit:rolleyes: as if:cool:

Ida20
24-05-2006, 22:55
Stakkar dyr :eek:

Står jo i artikkelen at det i hovedsak er feite folk som overförer dyra sine, og da bør vel myndigheten i Australia vurdere å innføre forbud for feite folk å ha dyr, eller pålegge dem kurs i föring av dyr !! (er jo sikkert ikke så lett, men likavel)

Chris12
24-05-2006, 23:00
Det virker som overvektige dyr er et resultat fra menneskers uvitenhet:( Huff, stakkars dyr, det så vondt ut å være så overvektig...:(

Puus
25-05-2006, 01:22
Hm, den linken skulle jeg også til å legge ut :p

Men jeg la den ut på et annet forum da, og fikk et svar angående den musa:
slike mus(argente, gule mus) har noe feil eller hva jeg skal kalle det, så de har VELDIG lett for å bli overvektig. Selvom det ser fælt ut så kan det ofte ikke gjøres noe med

Det er fælt å se slike overvektige dyr, de må jo lide noe forferdelig! :mad:

fløffy
25-05-2006, 01:32
Det er ikke bra at dyra blir for feite. Mulig at noen gir de mat fordi de er sååååå søte. Noen eldre er nok mulig redd for at de sulter og av dårlig samvittighet. Noen gjør det mulig for media dekkning og profitt. Jeg tror at noen gjør det ikke fordi de ser at dyret har blitt for tykk eller at de ikke hvet bedre,men fordi det er en slags sinnssykdom. Slik som de partenerene i ett forhold som ser at dama si er tykk og liker det og forer de enda mere, til det nesten tar livet av dem. Hvet ikke om den teorien min kan stemme men det er ivertfall min teori på den saken.
Mvh fløffy

Appelson
25-05-2006, 18:28

Står jo i artikkelen at det i hovedsak er feite folk som overförer dyra sine, og da bør vel myndigheten i Australia vurdere å innføre forbud for feite folk å ha dyr, eller pålegge dem kurs i föring av dyr !! (er jo sikkert ikke så lett, men likavel)

Her reagerer jeg litt på det du sier. Skal man begynne å innføre idealvekt for å eie dyr også nå da? Selv om man er overvektig(heter nemlig det ikke feit eller tjukk), så skal man ikke få eie dyr? Dette her kan da skje selv om eieren veier 20kg eller 150 kg. Syns det er helt unødvendig å si noe sånt som du sa der.

mari2504
25-05-2006, 22:16
Her reagerer jeg litt på det du sier. Skal man begynne å innføre idealvekt for å eie dyr også nå da? Selv om man er overvektig(heter nemlig det ikke feit eller tjukk), så skal man ikke få eie dyr? Dette her kan da skje selv om eieren veier 20kg eller 150 kg. Syns det er helt unødvendig å si noe sånt som du sa der.

Enig der... Selvom NOEN overvektige overfòrer dyrene sine, betyr jo ikke det at alle gjør det? Veldig synd hvis ikke overvektige får lov til å ha hund siden noen overfòrer dem..

De fleste folk vet vel at det kan være farlig å være sykt overvektig, så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig skal være greit hvis dyrene er det:rolleyes:

scuba
27-05-2006, 00:16
Huff... og jeg som syntes Scuba var feit=p hun ble liksom slank nå=)
jeg har vært med i noe lignende, fant en mus oppi kraftfor sekken sen var så rund at den ikke kunne gå=( stakars, men det var da veldig rart at VG skreiv om det:O jaja

Frisbee
27-05-2006, 01:21

Det hadde jo virkelig vært diskriminering. Jeg er nok ikke nede i min idealvekt, men veldig påpasselig når det gjelder vekt og foring på mine hunder. Mamma er enda rundere enn meg, og enda mer påpasselig. Så noe slik ville bli litt feil. Er vel ikke lov å diskriminere pga vekt på mennesker.

Men en opplysningskampanje eller noe i den duren. Blant hele befolkningen. Ville nok være på sin plass.

Solvei
27-05-2006, 11:10
Huff, stakkar dyr..! :( Disse veide jo rundt 50 kg.. O_o

Er 10 kg. så mye at det er synd på en katt ? (Ble litt merkelig spørsmål, men..) :p

mushi
27-05-2006, 14:08
Huff, stakkar dyr..! :( Disse veide jo rundt 50 kg.. O_o

Er 10 kg. så mye at det er synd på en katt ? (Ble litt merkelig spørsmål, men..) :p
Det spørs på hvor mye idealvekta på katten er.

Min katt veier 3,5 kg. Tenk hvor feit han hadde vært hvis han hadde veid 10?

Det blir akkurat det samme hvis du har en unge som har idealvekt på 35 kg. Venninna hennes har samme idealvekt men veier 100 kg. Det blir de samme forholdene.

Skjønner?

Solvei
27-05-2006, 15:21
*Kremt*, nei. :o

Edit: Leste det om igjen, troor jeg skjønte det... :p

Torajiinta
13-06-2006, 18:12
jeg har sett en mye feitere katt en det der. den jeg har sett en katt som var så feit at a ikke greide å vaske seg orntli'!:eek: men jeg må si at det er fælt!
det var forrestren en mus og ikke en hamster. men den er så feit at en ser nesten ikke forskjell...:(

Martine.F
13-06-2006, 20:16
Jeg tror at grunnen til at overvektig mennesker, ofte har overvektige hunder er at de kanskje ikke klarer å følge aktivitetsbehovet til dyra sine?
At de gir mye mat, men ingen aktivisering for å bruke energien, sjønner? :p..
Jeg har nok det folk vil kalle en "feit" kanin, men det er fordi jeg kun var 9 år da jeg fikk henne, gidde henne feil fôr (gnagrblanding) og for mye mat. PÅ den tiden viste jeg rettogslett ikke at det var galt, og jeg er nok ikke den eneste.. Hadde kansje ikke så masse poeng detta? :rolleyes: