PDA

Se full versjon : Antiparasittmiddel under graviditet?

Rene i C
08-06-2006, 03:49
Jeg tror jeg har ei hoppe som er både gravid og har en innvollsparasitt i en eller annen form da hun er litt tynn og blir lett tynnere dersom det ikke gis godt med mat. Det finnes ingen dyrlege her så det er umulig å fastslå eller avkrefte at hun har innvollsparasitt, men jeg tror det selv og det er flere hestefolk som har kikka på henne som mener det samme.

Jeg har antatt at man ikke skal gi middel mot innvollsparasitter mens hoppa er gravid siden det er en gift og kan skade fosterutviklingen.

Tatt i betraktning at midler mot innvollsmark er midler som også er giftige for hesten, bare at hesten tåler det bedre enn marken og marken vil dø ved en lavere konsentrasjon enn hesten vil dø, så skulle man tro at fosteret vil kunne ta skade siden det gjennomgår grunnleggende stadier i utviklingen sin slik at alt blir som det skal med intakt nervesystem, fire ben og to øyne og slikt. En liten påvirkning kan på det rette (gale) tidspunktet tippe det hele i feil retning antar jeg. En løsning kunne selvsagt ha vært å gi giften på et senere tidspunkt i graviditeten når alle organer og deler av hestefosteret er ferdig formet og bare vokser i størrelse, men jeg har mine tvil til det også da føllets lever vil måtte bryte ned giften, og den er nok ikke like sterk som hos en voksen hest. Jeg har ikke lyst til å få et føll med sviktende leverfunksjon eller noe slikt grunnet giftpåvirkning i fosterstadiet.

Er det noen som vet noe konkret om dette? Er det mulig å bruke antiparasittmiddel på ei gravid hoppe?

Tatana
08-06-2006, 23:40
Kan ikke snakke av annet enn egen erfaring. Men de to hoppene som vi har hatt her i vinter har fått markkur 4 ganger i løpet av drektigheten, og har fått to hele fine føll nå i mai.
Marken vil jo tære på næringen til mor og føll, og det blir ikke bare moren som har det da, men føllet vil også få det... Så ville ikke tro at det er så anderledes hos deg...

Ida20
09-06-2006, 16:13
Den stallen hvor jeg ridde ved i nesten 10 år, og som drev med avl, gav markur til de drektige hoppene og ingen av føllene der tok skade av det på noen måte.
Som innlegget over her sier, så vil jo marken tære på næringa både til hoppa og føllet dersom den skal få "herje fritt" under drektigheten.

Rene i C
10-06-2006, 01:42
Spørs om det ikke hadde vært best med en ormekur ja.

Men var det noen dyrlege med i bildet hos noen av dere? Det hadde vært interessant å vite for sikkerhets skyld hva en dyrlege har å si om det.

Man kan jo si det slik at man velger skadelig effekt, giftsjokk eller konkurranse om næringsstoffene.

Ida20
10-06-2006, 14:15
Det er såpass lenge siden jeg ridde ved den stallen, men mener å huske det ikke var noe veterinærer inni bildet i forhold til ormekurene til de drektige hoppene. Han hadde nok ikke gidd om det ville gjort skade på de små !

Er det ikke veterinærer der som du kan rådføre deg med da`?

Tatana
10-06-2006, 20:50
Her i norge må man få resept på ormekur av veterinær.. Og det er to forskjellige man skal bruke etter som når på året det er. Men vet ikke hvordan det er hos deg. Ettersom dere har varmere og anderledes klima er sikkert ormene anderledes også. Men tviler strekt på at det er skadlig. Husk å gi alle som står på samme beite kur samtidig, og måk ut møkka med en gang, en ukes tid eller bytt beite etter en ukes tid. Hvis ikke er du like langt igjen;) Lykke til!

Shams
10-06-2006, 22:17
tenkte på det du sa om varmere klima etc. i amerika har hundene lett for å få hjerte mark hvis de ikke får tablett 1 gang i mnd (sett på animal cops på animal planet)... og denne ormen er skikkelig farlig, etter 2-4 år, så kan ormen være uhelbredelig og fører til hjertesvikt og lungene kolapser etc....
Nå vet jo ikke jeg hvordan dette er i forhold til hester, og om det finnes i Chile, men det er sikkert lurt å sjekke litt ut rundt det! Og eventuelt hva slags behandling som finnes der nede... kanskje er midlene for orm og mark der nede er sterkere enn her til lands etc. det er ingen nettsider du kan sjekke ut, eller kanskje det til og med går ann å ringe til en norsk vetrinær (eller vetrinær høyskolen) så kan de kanskje hjelpe deg med hvordan du kan finne midler der nede, hva slags innvolds ormer som fins der etc.

Lykke til i allefall!

Rene i C
11-06-2006, 01:02
Se det ja, i Norge må man altså ha resept for å kjøpe ormekur. Det betyr jo at det ikke er helt ufarlig.

Det finnes ikke dyrleger i dette området hvor jeg bor. Det er problemet mitt.

Jeg var i ei lita sjappe her hvor de selger litt dyremat, et par halsbånd, noen vitaminpiller og noen medisiner også. Det er det nærmeste vi kommer dyrlege her.

Der spurte jeg om antiparasittmiddel til hester og mannen bak skranken svarte at han hadde til kyr og det var det alle brukte her i dalen til hester sa han. Her i dalen vil si et potensielt marked på 500-1000 hester men hvor sannsynligvis bare en 20 stk gidder å kjøpe noe ekstra til hesten.

Jeg droppet kumedisinen.

Jeg tror jeg må lete litt til for å lokalisere et sted i hovedstaden hvor de selger ting til hester og hvor de kanskje også har dyrlege.

Hvordan gir dere ormekur? Er det piller eller hva?

Tatana
11-06-2006, 01:55
Det er en pasta man sprøyter inn i munn.. Siden det ikke er dyrleger der, hva gjør dere når dere hadde hatt brukt for en?
Syntes det hørtes litt skummelt ut jeg... Men jeg er kansje litt pysete..

Rene i C
11-06-2006, 02:20
En pasta som man sprøyter inn i munnen!? Oj, det blir ikke så lett med hestene mine. De stikker av bare de ser ei sprøyte fordi jeg en gang prøvde å sprute flytende vitaminer i dem, hvilket de syns smakte ufyselig.

Hva folk her gjør når de trenger dyrlege avhenger av hva det gjelder. Hvis det er lus eller annet utvendig så venter de til lusa forsvinner eller de gir den et lusemiddel. Det hele avhenger av hvor mye eieren bryr seg om hesten sin. Det er mye dyreplaging her. Det er folk her som rir syke hester hvor snørra henger og slenger og hesten virker helt i ørska, eller hester som er utmagrede så hoftebeina stikker ut som kleshengere, og alt foregår i full offentlighet uten at noen så mye som blunker. Ingen her har følelser for dyr. Du kan stort sett gjøre hva du vil med dyr her ute på gaten uten at noen reagerer. Slå dem, spark dem, pisk dem, akkurat som du selv lyster.

I det store og det hele så gjør man ikke så meget for hestene sine her. Enten er de friske eller så er de syke. Enten så lever de eller så dør de. Det hender at de sender en hest til slakteren hvis den ikke viser tegn til å bli brukandes igjen. Det er altså bruksverdien som teller, ikke hestens ve og vel.

Jeg skiller meg ut fra mengden her når det gjelder dyr. Jeg er nok en av de få her som har spurt etter medisin til hest selv om det som sagt finnes rundt 1000 hester her.

Siden jeg ikke kan få tak i dyrlege her så har jeg bestemt meg for å skaffe meg ei grovkalibret rifle i tilfelle jeg en dag må gi hesten min en rask død. Akkurat nå har jeg alltid en godt skjerpet samekniv i sekken eller i beltet når jeg er rundt hestene eller ute og rir, men ei rifle hadde vært bedre.

Folk her som avliver hestene sine selv bruker stort sett bare en skarp brødkniv.

Labello
11-06-2006, 02:53
Folk her som avliver hestene sine selv bruker stort sett bare en skarp brødkniv.

:eek: :eek: :eek: :eek:

mathea m
11-06-2006, 13:14
Se det ja, i Norge må man altså ha resept for å kjøpe ormekur. Det betyr jo at det ikke er helt ufarlig.

Nå har vi ant en helt annen form for orme kur her enn i Chile. Men grunnen til at det selges på resept er ikke fordi det er farlig for hestene, men for å ha en kontroll på misbruk. Mark og orm er parasitter, og på samme vis som bakterier, så utvikler de resistens mot preparater, noe som også er i ferd med å sjke. Man skal variere type markkur hvert 2-3 år nettopp for å unngå resistens. MArkkur er ikke gift, som hesten tåler bedre enn marken. du må gi en uhorvelig stor mengde (jeg mener UTROLIG stor mengde) for at det i det hele tatt skal komme bivirkninger.

Hadde det vært farlig for hestene, hadde man innført resept som tilsa at man måtte ha aavf prøve først, slik at man fikk riktig markkur til riktig orm, samt veterinærer hadde vært restrektive med å skrive det ut. Men hester bør få markkur 3-4 ganger i året. (Dvs EGENTLIG bør de tas regelmessig avf prøve på , for å sjekke om og når de trenger markkur, og hvilken, men det er ikke blitt så veldig vanlig enda. Men det kommer nok )

Det er veldig viktig at hoppa ikke blir full av mark i løpet av drektigheten, men samtidig er det jo utrolig skumelt sånn som hos dere hvor det er så dårlig hestepreparater. Jeg ville ikke puttet i hoppa mi noe jeg ikke visste hva var , liksom ....

skjønner dette er kjempevanskelig for deg . Men markkur finnes ikke farlig for hesten, annet enn at overforbruk vil gjøre marke nresistent, og da virker ikke preparatet.

som håper at du i tillegg til å skaffe deg en rifle, også lærer deg HVOR hesten skal skytes :) (SYnes det er et fornuftig valg. Når ikke man har nødslakt er det godt å ha et alternativ)

Kajsa
11-06-2006, 14:34
Jeg googlet litt og fant denne linken http://www.countryviewvets.com/vaccine_deworm_sched.htm Tror den kan hjelpe deg litt ihvertfall. Søk på "deworming" så får du opp ganske mange treff som er aktuelle for deg. Dere "over there" har nemlig andre parasitter og ulik hyppighet på makkakurene enn hva vi har i kalde Norge. På linken over står det også om behandling av drektige hopper

Rene i C
19-06-2006, 00:51
Mathea

Du høres ut som om du har greie på hva du snakker om, men hvor har du kunnskapene fra? Jeg vil bare være helt sikker før jeg gjør noe.

Jeg er bare veldig skeptisk mot alt av kjemikalier som vi dytter i dyra våre. Jeg vet at noen av midlene som blir brukt til kjæledyra våre har bivirkninger som ville ha gjort dem forbudte dersom det hadde dreid seg om mennesker. Det ligger penger i å produsere medisiner og da blir formålet med medisinene profitt og ikke helse.

Hvis noe dør av et kjemikalie så er det stort sett alltid giftig eller kreftfremkallende for andre levende vesener også selv om de tilsynelatende tåler det. Men for all del det kan hende at det er bedre med litt kreftfremkallende stoffer enn med masse mark.

Hvis jeg nå skal sette hoppa mi på ormekur så har jeg faktisk mine tvil til om jeg finner noe middel. Jeg reiste en gang til hovedstaden (10 timers bussreise) og leita en dag etter ormekur men fant ingenting. Jeg er sikker på at det finnes der et sted men spørsmålet er hvor.

Hvor skal man skyte en hest da? I panna er det ikke? Skal skaffe meg noe grovkalibret som sagt. Tenkte på en Remington 700. Tenkte å skyte på allerede døde hester og okseskaller og slikt for å eksperimentere meg fram til riktig treffpunkt.

Rene i C
19-06-2006, 00:53
Kajsa

Takk, jeg kikka på den linken men jeg tror jeg kan garantere deg at jeg finner ikke midler mot alle de forskjellige tinga der her i Chile. Jeg har aldri hørt om en vaksinert hest her.

mathea m
19-06-2006, 02:12
Kunnskapen min er basert på dyrleger og artikler fra medisin her i norge. dere har som sagt helt andre medisiner og behov i chile ..

På norske legemidler har man et vedlegg. PÅ markkurer også. der står det blandt annet hvor stor dose som skal til for å gi overdose. Og det greier man ikke med hest ... med mindre man er millionær og gir ekstreme doser. Jeg har ingen markkur for hånden og kan gi deg noen tall ,men hele greia med å ha markkur på resept er nettopp fordi man har oppdaget at marken er på vei til å bli resistent. DESSVERRE er marrkur , samme merkene til hund og katt ,IKKE på resept, og det VIL bli et problem.

men igjen, når det gjelder deg og ditt land har jeg dessverre ingen svar ... det er ant snakk om andre preparater .

ANg kreftfremkallende midler ,så er ikke markkur et av de. Men jeg bruker faktisk et kreftfremkallende middel på mine hester. Dette pga ekstrem insektsproblem (Flått, som gir stygge og farlige sykdommer) hester lever så kort tid i forhold til oss, at en reell kreftfare er det faktisk ikke ... og om kreften oppstår, vil sannsynligvis dyret dø med det og ikke av det . Derimot må vi beskytte oss selv

jeg kan dessvere ikek hjelpe deg med HVOR du skal skyte, jeg har aldri, og kommer aldri , til å skyte noe ... men jeg vet at man må vite hvr man skal skyte ...

fløffy
19-06-2006, 02:35
Får ett forhold til hester dere har dær nede. Helt grusomt spør du meg, men.

Jeg har tatt jegerprøven får endel år siden og med elg og slik må en treffe i hjerte longe området. Rett bak forbeinet til dyret. Hvet ikke om det er det som er anbefalt på hester, men tror nok muligens det er mest humant.

Håper du får ordnet med det markeproblemet da.

Mvh fløffy

Rene i C
19-06-2006, 03:27
I gamle dager i Norge så brukte de slaktemaske med bolt for å avlive dyr. Dvs si at de satte ei maske på hodet til dyret (gris eller ku f.eks.) og trakk opp en bolt som så ble avfyrt og trengte inn i hjernen. Dette er den raskeste døden man kan gi et dyr da det trekker ut "sikringen" umiddelbart. Jeg regner med at et dyr som får eksplodert hjertet sitt når du skyter det bak forbeinets albue bruker et par minutter på å dø minst? Det tar jo litt tid før blodet har rent ut og dyret svimer av.

Jeg har aldri sett de gamle slaktemaskene vi brukte i Norge men det var forskjellige typer tror jeg, iallefall forskjellige former til forskjellige dyr skulle man tro. Jeg har hørt om en type hvor de dro ut en bolt som de så deljet inn med et sleggeslag. En annen type hadde en bolt som ble spent opp av ei metallfjær visstnok. Det må ha vært ei kraftig fjær isåfall (hvis det ikke bare er ei skrøne da).

Rene i C
19-06-2006, 03:29
Mathea

Jeg får se og finne meg en dyrlege et sted i dette landet tror jeg. Det må jo være noen i hovedstaden. Og så får jeg se og få satt hoppa mi på ormekur etter å ha snakka med dyrlegen.

Takk for informasjonen din.

fløffy
19-06-2006, 03:50
Ja de har nok brukt mange groteske måter i gamle dager i Norge.Det er ikke sikkert det var så groteskt for dyret, men det høres da slik ut for meg. Huff.

Jeg tok å slo det opp i jegerprøve boka mi her jeg får å være på den aller sikkreste siden. Får å avlive ett dyr på den mest humane måten må en treffe det sentralenervesystemet. Det fører til øyebikkelig lammelse og død. Treffområdet er vist på 5 cm i hjernen. Så det kreves sterk treffsikkerhet får å ikke skadeskyte dyret. Det er derfor de heller skyter i hjerte longe regionen fordi det er en sterkere treffsikkerhet dær. Det fører nok ikke til øyeblikkelig død dær, men det tar nok ikke så lang tid tror jeg. Akkurat hvor lang tid det tar stod det ingen ting om.

Håper virkelig du slipper å gjøre noe slikt.

Mvh fløffy

Tatana
19-06-2006, 11:47
Det blir fortsatt brukt boldt for å avlive hest i norge. To av mine hester har begge blitt avlivet med denne metoden, og de døde med en gang. Etter det jeg da så, og det jeg har hørt, så dør hesten momentant av skudd i panna. Har også sett at hest av død av spark fra annen hest i panna. Men en dyrlege kan kansje gi deg det beste svaret?! Om du finner en;)

Ang markkur så vil jeg tro det er mer skadlig for hoppa å gå med marken i magen, enn at den får en dose med kur. Her i norge er det en sprøyte med pasta, som gis en gang. Marken tar mer og mer av hoppas næring, og vil også ta næringen føllet trenger for å utvikle seg. Om ikke de får behandlig kan de rett og lett dø, av mangel på næring. Og at tarmer osv er så fulle av mark at det blir forstoppelser.
Når du gir markkur så må du gi til alle, ikke bare en... Da er du like langt etter en uke eller to...

Kansje noen her i norge kan sende deg markur?!

mathea m
19-06-2006, 12:48
Åsende en markkur fra norge kan være et problem både tollmessig, men også... hvilken markkur skal man sende liksom ... vi har markurer tilpaset VÅRE mark,

Ja de har nok brukt mange groteske måter i gamle dager i Norge.Det er ikke sikkert det var så groteskt for dyret, men det høres da slik ut for meg. Huff.

...groteske ? Dyra blir fortsatt avlivet med bolt, det går fort og hesten er borte tvert.

Hvordan du enn velger å avlive dyret , Renee, så er det iallfall lurt å forberede seg og virkelig finne ut av hvor man skal skyte, og som du sier, trene på skalle etc. de avliver noen ganger hestene sine med rifle i statene, på ranch der, når dyra har skadet seg foreksempel. og det er en sånn greie at ddu skal liksom sklyte akkurat sånn og slik, så er du sikker ... men det er klart, man må vite hva man gjør.

Men synes det er godt at du tenker tanken og forbereder deg, når ikke det er noe godt slaktesystem der nede ...

Tatana
19-06-2006, 12:51
Åsende en markkur fra norge kan være et problem både tollmessig, men også... hvilken markkur skal man sende liksom ... vi har markurer tilpaset VÅRE mark,

Det tenkte jeg ikke på....:)

fløffy
19-06-2006, 17:08
Det må da vel gå ann å få en dyrlege å ett apotek der nede til å sende markur vel. Håper det ordner seg på ett eller annet vis da.

Mvh fløffy