PDA

Se full versjon : Hesten min er redd biler og alt..?

trollejenta5
18-06-2006, 14:19
Kan noen komme med forslag på hva jeg skal gjøre med hesten min.
han er en kaldblodsvallak på 7 år. Han har hatt en vanskelig tid da han var yngre.. Mye skriking og mas, han ble slått når han gjorde noe galt osv..
Han er ganske sterk og vanskelig å stoppe når han løper ut! han er veldig redd bilder, ganske nervøs, redd skarpe lyder, redd ting som beveger seg osv..
Jeg er kjempe glad i han og vil ikke miste han! Jeg har hatt han siden 24. desember, det er jeg som har ridd han inn og bare jeg som har ridd på han, ingen andre har turt eller fått lov av tidligere eier. Jeg er ganske rolig av meg når hesten blir skremt, jeg løper ikke unna eller skriker som mange gjør når de blir redde. Jeg prøver å roe ned hesten og dette er ganske viktig syns jeg.

Noen forslag om hva jeg skal gjøre for å få han til å ikke være redd biler?
* Jeg har prøvd å ri i trafikken, men det gikk ikke bra. Han gikk utti krøfta og ble nesten påkjørt fordi han gikk uti veien når det kom bil. Har også prøvd å ri sammen med andre. gikk heller ikke da.. : ( :(

Noen som kan hjelpe?:confused:

Puzzle
18-06-2006, 14:22
Har hørt at det kan hjelpe å sette han i en innhegning inntil en vei ( ikke E6 akkurat da).. Men har ikke erfart det selv.

Labello
18-06-2006, 15:29
Har hørt at det kan hjelpe å sette han i en innhegning inntil en vei ( ikke E6 akkurat da).. Men har ikke erfart det selv.

Det gjorde min mor med ene hesten sin.. det funka kjempefint på henne. Etter en drøy mnd var hun begynt å bli temmelig vandt med trafikken.
Nå kan hun ri henne etter veiene uten å være redd for at hesten skal reagere på bilene.

lenuz
18-06-2006, 16:13
Hei.
Det tidligere forslaget har jeg hørt har hjulpet mange hester.Vil si det er enklere å leie en hest enn å ri den i trafikken.
Lei den på en gangvei ved en traffikert vei om du har mulighet.
Det du også kan gjøre er å gjøre den trenginga mange gjør med presenning.Det har jeg hørt har hjulpet på mange hester,de blir mindre redd og tryggere på ting som lager lyder.

Nonkey
18-06-2006, 16:15
Paddocken høres ganske smart ut =)
Men hvis du ikke har tilgang på det, så er det vel bare å venne han til det step-by-step. Begynn med det små, f.eks kjøre fram og tilbake ved paddocken, der han er i de vante omgivelse sine, med kompisene sine, og vet at han ikke skal gå forbi, foran eller bak bilen. Dette er kanskje kjempekjedelig da, men hvis han bare opplever biler som er god og uflarlig ting en stund, så vil det forhåpentligvis smitte litt over når han selv skal ri forbi. Og jeg vet ikke jeg, men hvis du bor langt utpå landet, så er det kanskje lite biler? Hvis han ser biler oftere så vil han ikke tenke "Ååh, biiil!" hver gang han får øye på en, heller.
Selv så har jeg veldig lite erfaring med hester som er redd biler, for alle jeg har vært borti er vant med dem, men jeg tror iallefall på at å venne til hester ting smått og la det være ting på avstand, hjelper til å nå målet =) (I noen tilfeller)

lenuz
18-06-2006, 16:22
Det kan også hjelpe å ta med en eller to hester som er trygge i trafikken når du skal ta med hesten din ut.La den ene gå foran og den andre bak eller ved siden av din hest.Den vil da føle seg mye tryggere.

RimfrostHuldra
18-06-2006, 16:58
Tren bakkearbeid, og leietrening, slik at du får god kontroll på bakken.. Også går dere på leietur langs veier.

JanneBeate
18-06-2006, 17:03
Tillitstrening, få hesten til å forstå at du er lederen dens, og en god en! Om du er rolig, skal hesten være rolig, men dette må han lære seg.
masse bakkearbeid. Miljøtrening etterhvert, med presenninger, papaplyer alt mulig "skumle" ting, jo flere skumle situasojner du presenterer hesten for, og han finner ut hver gang det ikek var farlig, så vil han etterhvert stole på deg. Ikke ri ut på han før du har kontroll!

fløffy
18-06-2006, 17:41
Bruk venner og bekjente til å hjelpe deg med å sette hesten ut for skummle ting. Den ene hesten jeg hadde en gang var redd for trafikken. Den leiet jeg på en rolig vei og fikk mammaen min til å kjøre bil. Bruk noen som fårstår hesten og hestens språk slik at det ikke blir farlig. Det funket etterhvert det.
Mvh fløffy

Timmyjenta
18-06-2006, 18:42
Jeg hadde dette problemet med en hest jeg hadde før.. Hver gang vi gikk langs veien og hvis han skvatt for noe- så var det å snu seg rundt til han stod med trynet oppi panseret på bilen og bli enda mer skremt.. Jeg løste dette med å leie han langs veien og med gamle hoppen min på utsiden av ham. Hun har en veldig beroligende effekt på andre hester langs veien fordi hun gidd ikke bry seg om noe bråk eller at noe er skummelt. Etterhvert kunne jeg ri ham i veien, men fremdeles gikk gamlemor på utsiden av ham. Så det funket supert for meg og min hest. :) Hva skulle jeg gjort uten gamlemor liksom!! :p Men er ganske skummelt når hestene er redde- ikke alle bilister som tar hensyn..

Lykke til iallfall!!

Labello
18-06-2006, 23:28
Miljøtrening etterhvert, med presenninger, papaplyer alt mulig "skumle" ting, jo flere skumle situasojner du presenterer hesten for, og han finner ut hver gang det ikek var farlig, så vil han etterhvert stole på deg.

+ at selvtilliten til hesten øker også.

mathea m
19-06-2006, 02:13
+ at selvtilliten til hesten øker også.

og det er det viktigste av alt. For hver gang hesten øker selvsikkerheten sin tør den littegranne mere ...

Carmelita
20-06-2006, 12:53
Lei den på en gangvei ved en traffikert vei om du har mulighet.

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det ikke er lov til å ri på fortauet... Hester ansees som biler....
Men er ikke helt sikker på hvor jeg har hørt det, så det er ikke helt sikkert liksom...

Ellers så tror jeg at du burde gjøre som andre sier her... Hvertfall det med beite ved siden av en vei, funker....

Lussa
02-07-2006, 18:21
det SISTE jeg hadde gjort om hesten din er redd biler er å leie den ned veien. Det kan både være farlig for deg og andre om han plutselig bestemmer seg for at her vil jeg ikke være. Ta det bare helt rolig med han du har tross alt kun hatt han i ett halvt år, eller? det tok nesten ett år før jeg og min hest kunne stole på hverandre og det er jo viktig om dere skal takle nye ting og steder;)
så bare slapp av og nyt tidene sammen :cool:

Lykke til :)

Labello
03-07-2006, 01:35
det SISTE jeg hadde gjort om hesten din er redd biler er å leie den ned veien. Det kan både være farlig for deg og andre om han plutselig bestemmer seg for at her vil jeg ikke være.

Enig.. hadde ikke ville leid hesten ved siden av veien jeg heller om den var livredd biler osv.

Da er det bedre med ett inngjerdet område nær veien som han kan stå på og bli gradvis vant med trafikken..

RimfrostHuldra
03-07-2006, 02:16
Man må jo selvsagt trene fra bakken først, så hesten blir trygg å leie..

JanneBeate
03-07-2006, 03:50
Ikke lov å ri på fortau?
Jeg jobbeti galoppstall som lå rett ved siden av gardermoen flyplass, og vi red stort sett bare på fortau. Det var vel rundt 50 hester der og hver og en ble ridd på fortauet, uten noen reaksjoner.

Hadde vært livsfarlig å ridd de hestene på veien med bilene der.

De sees på som biler i henhold til retning, hvilke side av veien man rir på.
Har alltid tenkt at det hadde vært bedre om det var motsatt så bilene ikke kommer bakfra.

Tatana
03-07-2006, 10:40
Ikke lov å ri på fortau?
Jeg jobbeti galoppstall som lå rett ved siden av gardermoen flyplass, og vi red stort sett bare på fortau. Det var vel rundt 50 hester der og hver og en ble ridd på fortauet, uten noen reaksjoner.

Hadde vært livsfarlig å ridd de hestene på veien med bilene der.

De sees på som biler i henhold til retning, hvilke side av veien man rir på.
Har alltid tenkt at det hadde vært bedre om det var motsatt så bilene ikke kommer bakfra.

Det er faktisk ikke lov å ri eller kjøre på fortauet, men det er lov å leie. Så fort vi sitter på eller bak hesten er vi kjørende og skal følge trafikk reglene. Synes det er en uoppdatert regel, som burde vært fjærna. Det er farlig å ri på veien! Eneste gangene jeg føler meg trygg på veien er når jeg kjører en stor 4-hjuls vogn.

Jeg sleit med utrygg fullblods, hun var redd alt av biler, untatt hestebusser/busser (de er det jo ikke så mange av langs veien, hehe men det var det eneste hun hadde vært borti). Jeg fikk henne lydig ved leiing, vi trena og trena på å stoppe, rygge, flytte seg alle veier osv, og så la vi ut på tur, jeg med hjelm og vest, og hun med sal og hodelag. Og en medhjelper på en rolig kjendt hest på sia, eller en medhelper til å leie henne. Det gikk så fint atte, to bare noen små veier i starten, når hun var trygg på det gikk vi over til større veier. Hun var veldig "galopphest" å sitte på, så vi tok det fra bakken, til hun var helt trygg på trafikken. Vi måtte nemlig over en del veier for å komme i skogen, så vi fikk ikke ridd så mye før hun var trygg på trafikk.

Dette gjøre jeg selvfølgelig på fortauet lov eller ikke lov...

mathea m
03-07-2006, 11:00
det er ikke alle som har muligheten til å sette hesten i havn ved vei (jeg har foreskempel ikke det, de står ved siden av veien, men det er ikke noe trafikk der hehe) og skal man få en hest trygg langs trafikert vei, er man nødt til å ta den med ut nettopp der. MEn det er vel kanksje ikke en jobb for uerfarne mennesker ....

HAr man muligheten tar man med seg en trygg og rolig hest. Også leier man sammen med dem. Men mange har heller ikke den muligheten. Da får man legge ut alene.

HEster har ikke lov til å oppholde se på fortau eller gangveier. Men ærlig talt, hva skjer om du er der ? Sikkerhet først. MAn går ikke langs riskveier med hesten om det er gangvei ved siden av liksom. Det tror jeg bilistene er meget enige i. SÅ får helle en og annen gående heller bli sur. Men går man på disse veien får man ta ekstra hensyn. Flytte hesten helt til siden og stoppe mens folk passerer, og FJERNE MØKK !!! etter hesten.

Man begynner dog ikke treningen av en redd hest på riksveien, men på småveier. Har man muligheten til å leie den rundt i rolige boligområder, så er det masse å se på her. Har man en bekjent med bil, kan man under kontrollerte former få denne til å passere hesten på kjent vei ved stallen. ettterhvert kan man foreksempel oppsøke boligområdene i *kommehjemfrajobben* tid. Og kanskje stå litt på trygg avstand og titte på bussen, om det går noe sånt der.

Og på den måten gradvis øke hva hesten skal oppleve av trafikk ..... Gi den trafikken i så små doser at den føler seg trygg fortere, og dermed kanskje ikke blir fullt så redd neste gang.

Dette er ting som tar, og bør ta, tid :)

Nonkey
04-07-2006, 11:01
"Man må jo selvsagt trene fra bakken først, så hesten blir trygg å leie"

Hester som er 100% trygge å leie kan da allikevel skvette og prøve å stikke i redsel når de kommer ved en traffikert vei..?

mathea m
04-07-2006, 11:57
Hester som er 100% trygge å leie kan da allikevel skvette og prøve å stikke i redsel når de kommer ved en traffikert vei..?

Men hvordan synes da du man bør trene en hest trafikk sikker ?

Labello
04-07-2006, 14:28
Men hvordan synes da du man bør trene en hest trafikk sikker ?

Begynne i det små med å leie hesten forbi f.eks bilen som står parkert i innkjørsla.. så øker man det litt etter litt.
Kan f.eks starte bilen og så prøve å leie hesten forbi.
Ville ikke gått videre før hesten var helt trygg på det.

Ville ikke dratt direkte til en trafikert vei for å "trene".

mathea m
04-07-2006, 17:44
jeg har skrevet et lengre innlegg omtrent om det samme om hvordan jeg ville trent dette, men vil gjerne vite hvordan Nonkey ville trent om ikke leid langs veien. en eller annen gang må man ta steget fra innkjørsel til vei liksom .... om veldig mange hester reagerer på en helt annen måte i trafikk enn i en slik laget situasjon.

Hvis ikke man kan leie hesten langs trafikken, hva gjør man da når man etterhvert tar steget ut i noe mer trafikerte områder ?

rannia
04-07-2006, 18:08
Mange goe forslag her! Har selv erfart med min tidligere unge araberhingst at det å stå i paddock nær trafikert vei gjør underverker!
Gjerne sammen med andre trygge hester, da oppdager di fort at det ikke er noe skummelt:p
Ellers er det lurt å bruke masse tid på hesten, ta den med på all slags skummle ting, så den blir trygg på alt den møter på. Høres litt ut som denne hesten har vært lite handtert, og da må man tenke litt som man gjør med føll, di må lære seg at alt ikke er farlig..
Da veninna mi fikk sin kaldblodhoppe var hun nervøs, skvetten og lite vant til det meste. Men etter flere år med MASSE jobbing med henne er hun en helt annen hest! Hun fikk feks nesten ikke tadt hovene på henne, men nå er hun den hesten på stallen som står mest i ro under skoing! Hovslageren er imponert over henne! Så det hjelper å bruke tid, masse tid, være tolmodig og bestemt- så får du det nokk til!
Og som det er skrevet tidligere er det viktig at hesten ser på deg som lederen, tar får den tillit til deg, og stoler på deg når dere kommer i skummle situasjoner.:) Lykke til vidre!:D

Jamaica
04-07-2006, 23:41
Hmm..

Her i Flateby / Enebakk rir vi på fortauet, eneste er at vi må skrape ut bæsjen hvis hesten bæsjer.

Labello
05-07-2006, 01:11
Her i Flateby / Enebakk rir vi på fortauet, eneste er at vi må skrape ut bæsjen hvis hesten bæsjer.

Jeg bruker å ri midt på ene kjørebanen.
Har erfart at om man rir helt i veikanten så kjører bilene dritfort forbi, så jeg rir litt mere ut i veien. På den måten slakker de fleste ned når de kjører forbi. Tryggere for alle mann :)

Er ikke så mye trafikk her jeg bor heller, så..

Tar vekk bajsen gjør jeg uansett hvor jeg rir på veiene.