Se full versjon : Hvor mange jenter sammen??
Gizmo og Meg
23-07-2006, 15:42
Jeg har to nydelige jenterotter som går kjempefint sammen og de er utrolig tillitsfulle.. Jentene er cirka 6mnd gamle vil jeg tro..
Nå har jeg forelska meg totalt i ei jenterotte på ca 3-4mnd.. Ho er utrolig sosial og nysgjerrig,tok kontakt med en gang jeg kom bort til buret hennes.. Ho var ikke redd i det hele tatt.. Klatra ut av buret og opp i handa mi..
Grunnen til at jeg ikke tok ho med meg er at jeg ikke har noen som helst erfaring med å sette ei ny inn til to etablerte.. Jenta sto sammen med ei søster som allerede er gitt bort så ho blir snart alene..
Noen som har noen erfaringer å dele med meg??
Fint_Lite
23-07-2006, 16:23
Har introdusert rotter, gått kjempe greit! Lurt å vaske ned hele buret med grønnsåpe få bort flest mulig lukter og gjerne ominrede buret så det blir et "nytt" hjem på en måte. La de få hilse på den eller de nye rottene på et annonymt sted som ingen har har vært på før (da har ingen eier forholt til stedet) la de lukte og finne ut av ting..blir det små krangling så ikke skill de med mindre du ser blod!!! etterhvert kan du sette de eller den nye rotta inn til de andre og la de ordne opp i rangen på sin måte, igjenn skill de dersom du ser blod!
Må regne med en masse piping, dersom det er en stedk leder rotte vil hun markere sin dominans ovenfor de nye og da er det viktig at de nye får vist sin underdannighet....dette kan se fryktelig brutalt ut og man kan få lyst til å skille de...
stort sett går dette veldig greit, og det kan ta ca en uke føre situasjonen i buret roer seg, altså det kan være små krangling om alt mulig!
er heller ingen grense for hvor mange rotter man kan ha sammen det er det buret i seg selv som begrenser som du kan finne ut her (http://www.rattycorner.com/odds/calc.shtml) Bare husk og gjør om målene til cm før du trykker på calculate
Gizmo og Meg
23-07-2006, 17:31
Hei du..
Jeg kan fint ha tre rotter i buret.. Regna på det før jeg fikk mine 2..
Har bestemt meg for at jeg helst ikke vil ha fler enn 3 for å ha tid til alle.. Kanskje når jeg får meg stort hus, eller evnt overtar gården..
Det du sa er vel no sånt jeg har forestilt meg.. Men å ominnrede hadde jeg faktisk ikke tenkt på..
Jentene mine krangla en del i begynnelsen og noen ganger lurte jeg på om de ville drepe hverandre..
Fint_Lite
24-07-2006, 01:48
ja, det kan se ut som om de er i ferd med å drepe hverandre, men det ser og ikke minst høres ille ut uten at det nødvendigvis er så alvorlig. Er veldig få drapsrotter blandt tamrotter, så den hennsikten i å drepe er minimal...Så lenge man ikke ser noe blod er det bare å la de orden opp!
og en annen ting med og ominrede buret er at de syntes det er så gøy! Når jeg gjør det i buret mitt er de kjempe aktive lenge. Men dersom man har en blind rotte er det best og ha det slik det er..
Går nok veldig greit skal du se!
Gizmo og Meg
24-07-2006, 11:39
Jeg må pent ominnrede buret med jevne melomrom da jentene er utrolig flinke til å spise opp det som kan spises og pisse ned resten.. Har en del tau, tre og tøy som stadig må byttes ut:).. Har noe plastikk også, men det er kun praktisk.. Er jo ikke no morro med ting som ikke kan ødelegges:p
Vi har 4 jenter sammen med 3 kastrerte gutter.
Jentene er ei på ca 1 1/2 år, ei på ca 1 år, og de to yngste er ca 1/2 år.
Har gått helt greit å introdusere nye jenter etter hvert. Buret vaskes grundig, og jentene introduseres først på nøytral grunn. Kan også være lurt å sørge for at pelsen til alle som skal introduseres for hverandre lukter noenlunde likt (færre fremmede lukter). Vi fikser dette ved å la alle svømme litt i badekaret og vaske pelsen med pels-shampo.
Litt piping og lyder må man nok regne med i starten, det går blant annet på å signalisere dominans og underkastelse. Det kan til tider høres litt voldsomt ut, men så lenge ingen får skader så må de få holde på til de har funnet ut av den nye rangordningen.
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.