Se full versjon : Hvor "høyt" rangerer du dyr.
Kubonden
04-10-2006, 08:53
Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet, er fordi jeg lurer på hvordan noen mennesker tenker på dyrene sine. Hvor "høyt" de verdsetter dyrene i forhold til resten av familien. Dette fordi jeg fikk en mail i dag som fikk meg til å stusse. Jeg skal lime inn de mailene jeg har fått, og skrevet, men kommer til å ta bort navn og slik. Vil jo ikke henge ut noen. Er bare nyskjerrig på hvordan noen tenker.
Her er mailen jeg fikk i går:
Hei!
Jeg ser at dere averterer etter en gårdshund. Jeg har en valp på ca. 6 mndr. av en meget sjelden rase som heter kaukasisk ovcharka. En bedre og mer typisk gårdshund finnes nok ikke. Jeg har en hannvalp som ikke er av utstillingskvalitet, men veldig søt og snill. Den er vant til andre dyr som sau, geit og hest. Dette er en rase som liker seg meget godt ute. Den har tykk halvlang pels, som er lett å holde i orden. Det er egentlig en vokterhundrase for sau og annet bufe.
Hvis dette er interessant vil jeg gjerne at dere ringer meg. Ta gjerne en titt på min hjemmeside. **********************
Vennlig Hilsen
Her er svaret mitt på denne mailen:
Hei igjen.
Var innom hjemmesida di og så på hunden. Fin hund. Vi trenger ikke de egenskapene som rasen er skapt til å gjøre. Har jo bare en sau, og siden vi bor på øy, finnes det ikke rovdyr her ute. Og vakthund trenger vi heller ikke. Vi oppdaget for to år siden at vi ikke har nøkkel til huset vårt. Men vi har jo bare bodd her i 7 år da J Men uansett hvilke egenskaper en hund er skapt for, så tror jeg man stort sett får den hunden man fortjener. Dyra har en enorm egenskap til å tilpasse seg flokkens oppførsel og vaner. Det vi mest av alt trenger er en kompis som kan være med meg ut på engene, lekekamerat for våre barn, og en koseklomp i armkroken på sofaen. Det er helbred i samvær med dyr, og det er noe vi tar på alvor her i huset. Jeg er til og med sikker på at det er kontakten med dyr som gjør at vår elste sønn har så godt språk som han har. Han er autist, og oppdaget at han kunne kommunisere med dyr uten å bruke språk. Og dermed skjønte han poenget med å kommunisere med andre.
Nå skal jeg slutte før jeg er ordentlig i gang, for da blir dette en laaaaang mail. Jeg regner med at du vil vite mer om hvem som ønsker å kjøpe en hund fra deg, så det kan du lese på vår hjemmeside.
Er jo litt langt til deg, så jeg håper vi finner noen litt nærmere, men er for all del interessert. Og så er det prisen da. Hadde vært fint å vite den.
Mvh *********************
Og her er svaret jeg fikk i dag:
Etter å ha lest denne mailen deres og lest på hjemmesiden deres, så er jeg overhodet ikke interessert i å selge noen hund til dere. En hund er ikke noe leketøy for unger, og i særdeleshet ikke for unger som ikke er mentalt friske. En hund er jo uansett ikke noe leketøy. Når dere i tillegg er mest opptatt av prisen og at det er langt til meg, og heller ikke later til å være interessert i egenskapene til hunden, så tilhører ikke dere de menneskene som får kjøpt noen hund av meg. det minste je forventer er at de som er interessert i å kjøpe hund av meg, ringer meg for å snakke sammen og få info om den aktuelle hunden.
Dere burde ha skrevet i annonsen at dere ikke gidder å kjøre noen vesentlig strekning og hvilken pris dere vil betale. Jeg fant ikke noen slik info i annonsen.
Og det skinner jo tydelig igjennom på hjemmesiden deres at ungene betyr mer enn hunden, og slike mennesker får aldri kjøpt noen av mine hunder.
Jeg selger kun til folk som kan tilby et meget godt hjem til hunden, altså til folk som setter hunden i fokus, og det gjør tydeligvis ikke dere.
Dessverre får dere sikkert tak i en hund, men det blir heldigvis ikke fra meg. Det er alltid noen som gir blaffen i hvor hunden deres kommer.
Jeg er veldig glad for at jeg fant tidlig ut at en hund betyr mindre enn ungene deres. Og hundekunnskapene deres glimrer tydeligvis med sitt fravær.
En tilbakemelding på denne mailen er uønsket og helt unødvendig.
Det er derfor jeg lurer. Hvordan kan noen sette dyr høyere enn barna sine, og forlange at andre skal gjøre det samme? Er jeg helt på jorde, og at dette er vanlig eller?
Håper dere kan gi meg svar på dette. Jeg er jo bonde og har kanskje et annet syn på dyr enn folk flest.
har denne oppdrettern barn da?? kan de umulig ha :mad:
unødvendig å svare slik mener nå jeg, vet mange oppdrettere blir irritert hvis man i det hele tatt kan finne på å spørre om pris, men det går da ikke ann å skrive slikt om folk hun ikke kjenner engang...:mad:
greit nok at kaukasisk ovcharka er en rase som ikke passer til dere, men dette kunne hun skrevet på en mye hyggeligere måte uten å rakke ned på deg og dine, ble helt kvalm jeg !!
mine barn kommer foran dyra selvsagt!:)
What the f....??? Blei helt rysta jeg! Hadde noen skrevet noe slik til meg, hadde jeg blidt meget provosert! Syns mailen din var fin jeg, og sa mye om at du virkelig bryr deg om dem du har rundt deg.. Det ville jeg tenkt vist jeg var oppdretter!
Og selvsagt går barna forran dyrene!!! Mine barn går forran alt annet, men det er jo ikke dermed sagt at jeg ikke bryr meg om dyrene mine...Dyrene blir en del av familien, men barna kommer alltid i første rekke!
Hmm.. det der hørtes kjent ut... uten at jeg skal gå mer inn på det. uansett for noe idioti da! JEg ville holdt meg langt unna slike selgere og bringe det videre! Slike folk skulle ikke ha hatt lov til å selge hund. Utrolig at folk er sånn. Må bare riste på hodet. Nei finn deg en SERIØS oppdretter du! ;)
colalight
04-10-2006, 09:44
Jeg ble helt sjokkert når jeg leste mailen fra oppdretteren, tror det er noe av det frekkeste jeg har hørt:mad: Tror det er veldig få som har den holdningen.
Høres ut som ditt hundehold er godt gjennomtenkt, så lykke til vidre med letingen:)
BetterSafeThanSorry
04-10-2006, 10:07
Noen oppdrettere tror vist at barnefamilier skal sette alt annet til side for hunden. Hos oss har vi enda ikke barn, men jeg vet at barna kommer til å bli satt høyere enn hundene. Men hundene har sin plass i familien, uansett hvordan familien utvides. De er jo tross alt også "barna" mine...
VelvetVamp
04-10-2006, 10:17
Hmm.. det der hørtes kjent ut... uten at jeg skal gå mer inn på det. uansett for noe idioti da! JEg ville holdt meg langt unna slike selgere og bringe det videre! Slike folk skulle ikke ha hatt lov til å selge hund. Utrolig at folk er sånn. Må bare riste på hodet. Nei finn deg en SERIØS oppdretter du! ;)
Veeeldig kjent ja :p
Acapella
04-10-2006, 10:22
Hahaha! Det mest idiotiske jeg har lest...!
Altså, har denne oppdretteren barn? Neppe! uff, blir nesten provosert jeg..
For det første: Tror nok ikke dine unger bruker hunden som et leketøy, men mer som en kompis og sånn. tror ikke de slenger rundt på den.
For det andre: Det er bevist gang på gang at spes. barn som ikke er helt friske kan få en utrolig mye bedre livskvalitet om de får en hund..
Tror nesten du skal være takknemmelig for at denne personen ikke solgte hunden til dere, h*n hadde sikkert bare laga trøbbel senere..
Hjemme hus oss lever hunden, som er en border collie, som en "søster" for meg. Mamma og pappa er jo serdeles glad i henne, men jeg og min bror, vet jo at mamma og pappa aldri hadde satt hunden forran oss. I tillegg har de visse regler, slik at hunden ikke sklir ut og kryper oppover på rangstigen..
Men ærligtalt.. merkligste mailen jeg har lest noengang!
Å dessuten, klart man er interessert i hva en hund koster.. Noen tar 1000 andre tar 12 000!
Er jo greit å vite da... Å dessuten er det mange som ikke vil kjøpe hund som bor et stykke unna fordi de mener at det kan bli stressende for hunden osv.. Hmm..
Ble nok et rotete innlegg dette.. må bare beklage, men ble litt satt ut av dette! :o
ZakuraRabbit
04-10-2006, 10:37
Det at hunder ikke er leketøy er jo forståelig, men det betyr da ikke at barn ikke han ha hund forde (så lenge foreldrene passer hunden)
Nei, jeg tror nok de fleste setter barna sine foran hunden, nå har jo ikke jeg barn selv (takk og pris:p føler meg som en unge selv) men vil da tro at folk er mer knyttet til et barn de selv har vært med på å født og oppdra (gjelder vel kanskje mest for damer), enn en hund dem får ved 8 uker.
Jeg synes at svaret du fikk fra oppdretteren var helt forkastelig. Her dømmer hun dere nord og ned, for å sette barna deres høyere enn den kommende hunden? Vel - hallo?! Jeg vil nå si at de som setter dyra høyere enn barna sine, burde nok ikke hatt barn.
Det er jo ikke slik at man har en viss mengde kjærlighet i kroppen som man kan fordele utover de man er glad i, og gir du mer til barna vil du måtte gi mindre til hunden. Du kan være like glad i hunden din som alle andre, selv om du er enda mer glad i barna.
Hun har rett i at en hund ikke skal være leketøy for barn, men så var det ikke det du skrev heller. Du skrev "lekekamerat", noe de aller fleste hunder kan bli uten problemer. Særlig en stor rase som tåler en del. De fleste hunder i barnefamilier har jo et utrolig godt forhold til barna, de båder koser seg sammen og leker sammen. At hun trekker den konklusjonen at hunden ville blitt et leketøy, sier en del om henne - ikke om deg.
Og er hun bekymret for hvordan din autistiske sønn ville behandlet hunden, kunne hun jo spurt deg. Synes det var stygt sagt, rett og slett, og si det hun sa om at en hund i særdeleshet ikke skal være leketøy for unger som ikke er mentalt friske. Snakk om å skjære alle under en kam!
"Dessverre får dere sikkert tak i en hund, men det blir heldigvis ikke fra meg. Det er alltid noen som gir blaffen i hvor hunden deres kommer."
"Og hundekunnskapene deres glimrer tydeligvis med sitt fravær."
De kommentarene der blir jo nesten bare latterlige... :rolleyes:
Vet du hva? Jeg tror denne oppdretteren er en syk fanatiker, som sikkert er steril, og bitter for at hun ikke kan få barn. Jeg har ikke grunnlag for å si det, men det var det første som falt meg inn!:rolleyes:
Hadde jeg vært oppdretter hadde du glatt fått hund av meg etter den mailen! Det du sa om språkutvikling med dyr og autister, er noe jeg også virkelig tror på! Og hva er vel en bedre "misjon" enn det for en hund? Mye bedre det, enn å pynte opp hunder med rosa skjerf! Du har MIN støtte iallefall!
Hun var ei møkkakjerring!:mad:
Fint_Lite
04-10-2006, 10:39
unnskyld men keg måtte nesten le litt av denne dama....er're mulig å være så nærtagende? hun hørtes utrooolig snurt ut og fornærmet...og da lurte jeg, hvor har du klart og fornærme henne? Du forklarte jo så venlig hvorfor dere ikke trengte hund med de egenskapene
MEN i bunn og grunn, så vær glad for å ikke velge denne personen som en oppdretter. Hadde bare blitt trøbbel, og mye mulig det alt er masse trøbbel....
Men, seriøst......ta så på avveie da.....Du har jo en autist, kan jo ikke sette et dyr foran sitt eget barn :eek: ...alt er jo snakk om prioritering. Da ungen sover, da kan hunden få være midtpunktet igjenn, og da barnet leker med hunden da er å hunden midt punktet...nei, dette er det nok alt en veldig fin balansegang i, og under inretter seg etter flokken stort sett veldig greit!
tr0ndern
04-10-2006, 10:40
Les tråden om dyreforsøk på "dyrs rettigheter"-forumet, hvor folk seriøst foreslår å bruke kriminelle og krigsfanger i medisinske eksperimenter, så vil du skjønne at det er ganske mange som rangerer dyr over mennesker *host*PETA*host*NOAH*host*ALF*host*
Nå har ikke jeg barn, men setter familien foran dyrene. Slik jeg ser det kan jeg ikke forstå hvor raseriet kom fra, dere vil ha en familiehund som kan bli med på turer, leke med barna og kose i sofaen. Dette beskriver jo hundeholdet til de aller fleste familier! Barn har utrolig godt av å vokse opp med dyr. At barna leker med hunden og at de bruker den som leketøy er to vidt forskjellige ting. Jeg har alltid lekt med våre dyr, men det betyr ikke at jeg ser på dem som leketøy. Slik jeg ser det er det dette du også skriver.
Lykke til med den kommende hunden da!:)
Mac dyregod
04-10-2006, 10:57
Familien (menneskene) kommer først, selv om dyrene og er familie... Skulle f.eks min samboer bli alvorlig syk av dyrene hadde jeg ikke tvilt på å omplassere de, men hadde noen i familien på idioti sagt at jeg ikke fikk ha dyr, hadde jeg blåst i familien og hatt dyrene. Dyrene mine er en del av familien...
Mac dyregod
04-10-2006, 10:59
Les tråden om dyreforsøk på "dyrs rettigheter"-forumet, hvor folk seriøst foreslår å bruke kriminelle og krigsfanger i medisinske eksperimenter, så vil du skjønne at det er ganske mange som rangerer dyr over mennesker *host*PETA*host*NOAH*host*ALF*host*Dyrene er rangert langt over krimineller hos meg i hvertfall... En voldtekts forbryter og en draps mann fortjener og har godt av litt forsøk.:D
tr0ndern
04-10-2006, 11:09
Ja, det mente dr. Mengele også (han hadde en litt rar oppfatning av hvem som var "kriminelle" men det er en annen sak)
PrincessPusia
04-10-2006, 11:11
Dette var da helt unødvendig fra oppdretteren. du skriver jo ikke noe om at hunden skal være et leketøy for barne. En lekekamerat/turkamerat er da et helt vanlig ord å bruke uten at man mener leketøy. H*n kan ikke ha alle skruene på plass i hodet.
Men for å svare på spørsmålet ditt: Jeg verdsetter dyr og mennesker akkurat like høyt. Verken over eller under den andre parten. Dette er fordi det er et levende vesen med føleser og tanker i mine øyne. dem fortjener og bli elsket like mye som mennesker. Men hvor dyret skal være på rangstigen er jo selvfølgelig ikke det samme før noen klager på det. Dem skal ikke få styre huset og bestemme for da går det galt. Her i huset har kattene våre et eget soverom dem også, der har dem sitt personlige fristed. Dem bruker rommet akkurat likens som en unge ville gjort. Når dem får kjeft så furter dem på rommet:o Det er så morro!
For det første må du ikke ta til deg det hun skrev i mailen, hun liker ikke barn.
For det andre er hun en useriøs oppdretter med mangel på et normalt ordforråd. Jeg har fått mail av henne med mange banneord, kun fordi jeg ville gjøre henne oppmerksom på en gammel annonse hun ikke hadde oppdatert. Og det at hun setter dyr fremfor barn og sikkert mennesker viser at hun er veldig kald og kynisk. *grøsse* Egentlig burde hun vært offentlig bannlyst med navn og alt på dyreforum, slik at valpekjøpere slipper å ramle borti den dama, eller i det minste bli advart. Det finnes faktisk seriøse oppdrettere av KO viss det er en rase man ønsker.
Lykke til med kjøp av hund, og jeg er sikker på at den rette oppdretteren finner dere. Dere høres ut til å være en god og varm familie.:)
Ja, det mente dr. Mengele også (han hadde en litt rar oppfatning av hvem som var "kriminelle" men det er en annen sak)
Er det meg du sikter til fra den tråden!?:p Jeg er IKKE medlem i noen av de "dyreverns" gruppene du nevnte iallefall, bare så det er på det rene. Og jeg verdsetter ikke katten fremfor barna. Katten er et familiemedlem som vi setter stor pris på, og for at hun skal sette pris på oss slaver vi jo litt for henne, hun får det som oftest slik hun vil, men det er fordi vi er så glad i henne. :)
For ei kjerring! Det går an å svare på en hyggelig måte isteden for å rakke ned på dere uten grunn. Nei, likebra at hun viste sitt sanne jeg nå, isteden for at dere hadde kjøpt hund av henne og hun hadde laget masse trøbbel for dere senere.
Fint_Lite
04-10-2006, 11:26
For ei kjerring! Det går an å svare på en hyggelig måte isteden for å rakke ned på dere uten grunn. Nei, likebra at hun viste sitt sanne jeg nå, isteden for at dere hadde kjøpt hund av henne og hun hadde laget masse trøbbel for dere senere.
haha....fikk en ond...ond tanke nå.....kulle svart dama i retur "så flott at du viste ditt sanne jeg nå, for da ble jeg enda mere sikker i mitt valg av oppdretter. " (eller noe).......men ikke gjør det, blir bare trøbbel og bråk ut av det! Men det som går er å notere deg navnet og kontakte NKK eller noe....?!
haha....fikk en ond...ond tanke nå.....kulle svart dama i retur "så flott at du viste ditt sanne jeg nå, for da ble jeg enda mere sikker i mitt valg av oppdretter. " (eller noe).......men ikke gjør det, blir bare trøbbel og bråk ut av det! Men det som går er å notere deg navnet og kontakte NKK eller noe....?!
Mohaha! :D
Men da hadde nok hu dama klikka totalt!
Fint_Lite
04-10-2006, 11:32
Mohaha! :D
Men da hadde nok hu dama klikka totalt!
hihi...klikka i vinkel! samtidig litt gøy å....ser for meg annsiktsutrykket...:D
For å si det sånn, vær glad du aldri får kjøpt hund fra henne. De to mailene der er nok det nærmeste du bør komme dama.
Er en del som har gjort seg erfaringer med henne... og de fleste erfaringene er heller dårlige.
Jeg ville ikke hatt hund fra henne om jeg så fikk de kasta etter meg, bare fordi jeg da ville vært nødt til å foholde meg til henne.
Gal er hun. :rolleyes:
For å si det sånn, vær glad du aldri får kjøpt hund fra henne. De to mailene der er nok det nærmeste du bør komme dama.
Er en del som har gjort seg erfaringer med henne... og de fleste erfaringene er heller dårlige.
Jeg ville ikke hatt hund fra henne om jeg så fikk de kasta etter meg, bare fordi jeg da ville vært nødt til å foholde meg til henne.
Gal er hun. :rolleyes:
Signerer denne!
Men finnes det ikke en "bannlyst" plass for de som søker oppdrettere. Eller slik som på QXL, karakterer på kjøper og selger? Det burde iallefall vært en slik plass, for å gjøre det tryggere og mer seriøst for BEGGE parter.
JanneBeate
04-10-2006, 11:38
har ogs¨å fått mail med mange banneord chris 12 :p
Fint_Lite
04-10-2006, 11:40
Signerer denne!
Men finnes det ikke en "bannlyst" plass for de som søker oppdrettere. Eller slik som på QXL, karakterer på kjøper og selger? Det burde iallefall vært en slik plass, for å gjøre det tryggere og mer seriøst for BEGGE parter.
absolutt burde det vært samme system. Er synn at de useriøse ødelegger så mye for de som driver seriøst. og alt for mange blir lurt..:mad: skulle gått ann å skille siklen fra ulla
har ogs¨å fått mail med mange banneord chris 12 :p
LOL:D Hva fikk du? De som begynner på F og H ? Hva var det du mailet til henne?
absolutt burde det vært samme system. Er synn at de useriøse ødelegger så mye for de som driver seriøst. og alt for mange blir lurt..:mad: skulle gått ann å skille siklen fra ulla
Hva er siklen?:o
Kubonden
04-10-2006, 11:52
Tusen takk for svarene alle sammen. Godt å vite at det ikke er jeg som har missforstått fullstendig. Trodde egentlig at det var slik jeg, og nå har dere bekreftet det.
Funksjonshemmede barn ja. Det rammer vilkårlig, og kan skje med hvem som helst. Og når noe slikt skjer, så prøver man alle tenkelige måter for å påvirke utviklingen positivt. Også dyr. Det betyr jo ikke at mine barn får lov til å være slem med hunden. Ikke tala om. Jeg er selv glad i dyr, og vet hva de gir tilbake. Var jo derfor jeg valgte å si opp en godt betalt jobb i industrien, for istedet å kjøpe gård. Jeg er ikke bonde fordi jeg hadde odel, men av inntreresse. Og fordi jeg ville ha muligheten til å ha barna mine med på jobb.
Skjønner at denne oppdretteren er kjent, selv om jeg tok bort navnet på henne. Og da skjønner jeg også at første bittet jeg tok i var i en råtten potet. Har kjøpt hund av oppdrettere før (Anne Crof og fra huskestua kennel) Og de har jeg i alle fall bare godt å si om. Så jeg vet at de fleste oppdrettere er seriøse og omtenksomme mennesker.
Og foresten. Ble ikke sint på dama. Det var egentlig så fjernt og lattelig at jeg lo høyt. Synes egentlig litt synd på henne. For det er tydelig at mennesker har såra henne dypt. Uansett
Takk og klem til dere alle fra Trond Kubonde
Herregud for et sykt kvinnemenneske! Du er HELDIG som ikke kjøper valp derfra..
Lykke til videre!
Fint_Lite
04-10-2006, 12:03
Hva er siklen?:o
bytt plass på K og L ;) :p
RimfrostHuldra
04-10-2006, 12:11
HAHA. Den oppdretteren der er "berømt" for sine idiotiske påstander og sitt useriøse oppdrett, både på nett og ellers i hundenorge.
Trodde du mente sikkel jeg:p Skill ulla fra sikkelet! LOL:D
Håper innerlig at man rangerer barnet sitt høyere enn hunden;)
LOL:D heter det ikke : Å skille klinten fra hveten? Hva har ull med dette å gjøre...?;)
jaja, folk er forskjellige.
klart at dyra blir familiemdelemmer.
men meneskene i familien kommer i førsterekke, deretter kommer dyra.
har ikke hund selv, men har andre dyr her.
selv om dyra kommer i andre rekke betyr det jo ikke at de blir brukt verken som leketøy eller ikke får stell eller kos.
her har dyra det godt.
LOL:D heter det ikke : Å skille klinten fra hveten? Hva har ull med dette å gjøre...?;)
Haha! Det er vel det det heter ja. :)
Uansett, for et merkelig kvinnemenneske!
Lykke til med hundekjøpet kubonden! :)
Dette kvinnemennesket er nok ikke helt ved sine fulle fem.. Alle som kjenner til denne oppdretteren ble nok ikke sjokkert av mailen hun sendte til deg.
Jeg ville ikke hatt hund fra henne om jeg så fikk betalt.
Veeeldig kjent ja :p
Tenkte jeg å...:p
Tror ikke du bry deg om no om denne mailen, og være glad du ikke får kjøpt hund der.
Litt OT, men jeg tenkte litt på det at man ikke kan gå ut med fullt navn på dårlige oppdrettere, noe dyra er de som taper på. Så jeg tenkte at det må jo finnes en løsning på det, og da slo det meg: Useriøse oppdrettere har jo som regel også svært liten selvinnsikt;) Og hvorfor da ikke utnytte det? Hvis noen kunne lage en side der oppdrettere selv kan "melde seg inn", der reglene de godtar før innmelding er slik at de må godta feedbacken de får, også negativ, så tror jeg man skal ha sitt på det tørre når det gjelder injurie.
Useriøse oppdrettere har jo som regel også svært liten selvinnsikt;)
Haha, de har gjerne enormt lite med selvinnsikt. De har alltid rett, selv om det til tider må bety at alle andre tar feil.
Haha, de har gjerne enormt lite med selvinnsikt. De har alltid rett, selv om det til tider må bety at alle andre tar feil.
Nettopp, og derfor finnes det sikkert nok av kjøtthuer som ville melde seg på en sånn side i påvente av gode tilbakemeldninger *gro horn i panna*:p
Nettopp, og derfor finnes det sikkert nok av kjøtthuer som ville melde seg på en sånn side i påvente av gode tilbakemeldninger *gro horn i panna*:p
Det tror jeg du har veldig rett i. Det finnes sikkert de som er useriøse og klar over det, skikkelig kyniske og utspekulerte mennesker som kun vil tjene penger. Men mange av de useriøse tror nok at de gjør en fabelaktig jobb, og at andre mennesker har lite kunnskaper som kritiserer dem.
Jeg har snakket med oppdrettere som innrømmer at de ikke selger til folk ,som nevner at en av grunnene til at de vil ha en hund ,er at de vil ha en lekekamerat til barna. Men det har vært oppdrettere av småhunder, så det kan jeg bedre forstå. Småhunder og barn er ofte ikke en god kombinasjon...
Uansett viser denne dama utrolig lite sosial intelligens. Og hun er åpenbart proppfull av fordommer mot både barn og mentalt tilbakestående. (Enda all forskning viser at begge disse gruppene kommer super godt ut av det med dyr!)
Dessuten, skal jeg være helt ærlig, tror jeg hun må ha psykiske problemer av noe slag. Friske folk hadde ikke reagert slik på en helt normal og uskyldig mail.
hmm den damen var.. ja ble sjokkert:eek: jeg håper at jeg aldri kommer i kontakt med sånne personer.. jeg vet bare om en dame fra mo i rana som er helt forstyret.. tenkte på henne når jeg leste dette.
Men gud hvor bra at hun visste sitt sanne jeg nå itilfelle du ville ha den hunden..
Hihi, kan ikke si jeg er sjokka over at vedkommende kan finne på å si noe sånt. Utrolig hva som foregår i enkeltes topplokk...
Vet godt hvem den oppdretteren er ja, og har hørt mye useriøst om henne..
For en oppdretter sier nå jeg...:rolleyes: For meg vil selvfølgelig mine fremtidige barn komme foran dyrene. Foreløpig betyr dyrene mine veldig mye for meg, men de kan aldri bli et barn!
Geoemyda Spengleri
06-10-2006, 23:09
Ble rett og slett kvalm av det hun skrev.
Og jeg reagerte på denne setningen:
En tilbakemelding på denne mailen er uønsket og helt unødvendig.
Virker på meg som om hun visste meget godt hva hun drev med da hun skrev mailen, og at hun visste hun kom til å få en reaksjon på den. Nesten som om hun skrev det bare for å provosere..
Utfra det du skrev virker familien din som en kjempefin familie, som tar godt vare på dyra deres, og en fremtidig hund vil få masse stell og kos!
RimfrostHuldra
06-10-2006, 23:46
Folk i hundemiljøet kjenner veldig godt til denne oppdretteren. Hun er mildt sagt syk. Psykisk syk. Og ikke rent lite heller tror jeg. :eek:
Hun er forresten utestengt av flere forum pga sine syke, diskriminerende, arrogante uttalelser. Så ikke føl deg truffet, dama er slik mot alle. :p
Du bør prise deg evig lykkelig for at du fant ut hvordan hun er før du evt hadde kjøpt hund derfra.
Noen som vil fortelle meg hvem dette er? PM? Har mine mistanker, men er ikke helt sikker...
Kubonden
07-10-2006, 14:57
PM sendt
Hun hørtes ikke helt god ut. Om den hunden hun skulel selge, er ikke det en ganske svær hund da? Kan ikke skjønne hvordan hun mente den ville bli et leketøy isåfall.
Men en ting jeg reagerer litt på. Selv om hun oppfører seg sånn, trenger hun ikke å være psykisk syk. Er det selv, å følte at det ble satt litt "merkelapp" på folk med denne typen lidelser. Måtte bare opplyse om det.
Enkelte folk er bare dust..
Kubonden
07-10-2006, 21:08
Men en ting jeg reagerer litt på. Selv om hun oppfører seg sånn, trenger hun ikke å være psykisk syk. Er det selv, å følte at det ble satt litt "merkelapp" på folk med denne typen lidelser. Måtte bare opplyse om det.
Enkelte folk er bare dust..
Kjempegodt poeng. Folk, og jeg selv for den del, har lett for å legge andre i bås. Og sykdom, psykisk eller somatisk, gjør ikke at mennesker er slik eller slik. For ingen ER sin sykdom. De HAR den. Det vet jeg veldig godt siden jeg har funksjonshemmede barn. Min sønn ER ikke en autist. Han HAR autisme. Ordkløveri for mange, men ikke for den det rammer.
Men en ting jeg reagerer litt på. Selv om hun oppfører seg sånn, trenger hun ikke å være psykisk syk. Er det selv, å følte at det ble satt litt "merkelapp" på folk med denne typen lidelser.
Tror du tolker litt feil. Jeg, f.eks, mener IKKE at alle som har en psykisk lidelse (over)reagerer slik. De fleste gjør det faktisk ikke.
Men at man overreagerer, og feiltolker/tolker alt i verste mening, kan bety at man er psykisk syk, f.eks kan man ha en personlighetsforstyrrelse. Og denne mailen er virkelig feiltolkning og overeagering så det holder! Denne dama, har absolutt ikke lest det samme vi andre leser...Det kan vel alle være enige i.
Beklager, men jeg tror ikke en frisk person hadde reagert slik som dette. Særlig ikke en oppdretter, de er avhengig av ryktet sitt. Hadde denne oppdretteren vært frisk, hadde hun gitt et nogenlunde saklig svar, selv om hun ikke ønsket å selge en valp til trådstarter. Hun hadde nemlig tenkt på konsekvensene et slikt utbrudd kan få (bli oppfattet som useriøs, få dårlig rykte, miste fremtidige valpekjøpere osv).
RimfrostHuldra
07-10-2006, 21:17
Tror ingen som kjenner til den dama der litt vil påstå at hun er psykisk frisk. :p
Hva slags sykdom syn hun har aner jeg ikke, men det er veldig åpenbart at dama sliter på flere områder. Psykopat-tendenser vil jeg si...
Kan jo være at oppdretteren ikke er syk, bare ufordragelig? Liker å snafse?
De finnes..
Så å si at en person er enten det ene eller det andre på grunnlag av en mail, er vel litt drøyt?
Kjempegodt poeng. Folk, og jeg selv for den del, har lett for å legge andre i bås. Og sykdom, psykisk eller somatisk, gjør ikke at mennesker er slik eller slik. For ingen ER sin sykdom. De HAR den. Det vet jeg veldig godt siden jeg har funksjonshemmede barn. Min sønn ER ikke en autist. Han HAR autisme. Ordkløveri for mange, men ikke for den det rammer.
Akkurat det jeg også mente..
Slipknot89
07-10-2006, 22:05
Er absolutt så enig. Og jeg syns det er sørgelig at dere fikk høre sånn dritt fra en oppdretter... Jeg hadde hvertfall ikke villet ha hund fra en med slike holdninger.
Kan jo være at oppdretteren ikke er syk, bare ufordragelig? Liker å snafse?
De finnes..
Så å si at en person er enten det ene eller det andre på grunnlag av en mail, er vel litt drøyt?
Jeg tror hun er psykisk syk.. Har jo skrevet at hun ville ta livet av nyfødte blandingsvalper fordi hun hater blandingsavl, men hvem hadde nettopp et kull med blandingsvalper?
Har mange eksempler som får meg til å tro at denne dama ikke er helt godt i psyken.
Jeg tror hun er psykisk syk.. Har jo skrevet at hun ville ta livet av nyfødte blandingsvalper fordi hun hater blandingsavl, men hvem hadde nettopp et kull med blandingsvalper?
Har mange eksempler som får meg til å tro at denne dama ikke er helt godt i psyken.
Nå snakker vil vel ikke om en bestemt person?;) Les innlegget igjen, så kanskje du ser at jeg skriver "på grunnlag av denne mailen". Du vet vel bedre enn at du tror jeg må overbevises om det du sier her:rolleyes: . Men for å holde tråden åpen er det nok lurt å holde seg til det som står i startinnlegget, og bare det.:)
Synes det er idiotisk å skrive noe sånt! Blir utrolig provosert av slike mennesker!!:mad:
jeg ble helt sjokka jeg!!:eek: hvordan kan noen skrive noe sånt??? HALLO!! Vet hvem denne oppdretteren er uten å nevne noen navn da jeg selv har vært i kontakt med de... Men det er ikke rart de ikke får solgt valpene sånn som de driver på!! En hund er ingen leketøy men når man har barn er det meget viktig å ha en hund som egner seg i barnefamilier så syns mailen din var helt grei skrevet til oppdretter. Å at dyr generelt er viktig for barn med spesielle behov! Jeg jobber i en omsorgs bolig med mange brukere, noen voksne å noen barn å jeg bruker ta Simba med meg av å til så de får hilse på han å spesielt barna derav en autist som ikke er et barn som viser mye glede men når Simba kommer inn blir det barnet helt annet! Det lyser virkelig opp å Simba bruker være med dette barnet inn i dets leilighet å være sammen med det. De har noe kjempe spesielt de to å jeg vil si at dyr er bra for mennesker med spesielle behov. Men grunnen til at du fikk den mailen du fikk er sikkert fordi den hunderasen h*n tilbydde deg er en hund som IKKE egner seg for barn.... Men uansett! Håper ikke den personen får solgt valpene sine hvis det er sånn hun driver på! Det står sikkert i kontrakten at hvis man har barn får man ikke kjøpe valp av henne å det står sikkert også at hvis man skal ha barn i årene framover så må valpen tilbake til oppdretter når setter barn til verden:p
(Har bare lest første innlegg)
Måtte bare le jeg. Tror det beste er å se det tragikomiske i det og glemme hele greia...
Den første mailen og svaret ditt er helt OK, men svaret hans/hennes er jo helt på tryne. Fatter ikke at noen kan ta seg selv og sine (forskrudde) meninger så høytidelig.
En ting er sikkert. Jeg hadde aldri kjøpt valp fra denne "oppdretteren".
Solstjernen
18-10-2006, 17:34
Jeg liker virkelig ikke unger, men dersom jeg noengang skulle fått barn (som jeg ikke har tenkt til), hadde de gått foran alle dyr! Selfølgelig.
Det har vel med instinkter? Man vil jo beskytte avkommet vårt =) Og foreldrekjærlighet og sånt..Barn er jo myyye høyere rangert, de blir jo til mennesker =)
Sinnsykt! Å jadda, vet nok..*eh ja kremt* :p
Grr..Makan, VISSE folk skulle ikke fått drevet med hund mener nå jeg :rolleyes:
ha ha ha :D
Hun gjør seg et positivt inntrykk ja :rolleyes:
Flere som vil kjøpe valp fra henne nå?:rolleyes: Herregud, at det går an.
Du skrev et par kjempefine mailer til henne, og får bare dritten tilbake.
Jaja, håper hun blir sittende med skjegget i postkassa .
Og en ting til, det var tross alt hun som tok kontakt med deg, ikke omvendt! Hadde jo holdt å si at dere ikke passet for hennes hunder, og ferdig med det! Det er mye rart....
Jeg har bare hørt masse løse rykter om henne tidligere, men skjønner jo nå at det er hold i det. Ja, jeg skjønte fort hvem det er :p
Hvorfor ikke ta kontakt med en omplasseringsorganisasjon og hjelpe en hjemløs hund? Dere er jo himmelen for en slik hund!
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.