PDA

Se full versjon : hvilken type jakthund er best??

-mads-
24-11-2006, 16:21
heisann.
Jeg har lurt på å skaffe meg en jakt hund, men ikke helt sikker på hvilken man bør velge.. Så håpte på litt hjelp her :D
Hvilken hund bør man velge....Er det best å velge en til jakt på fugl og en til jakt på hjort osv...eller er det noen som er god på begge deler???
Takker for svar.

rannia
24-11-2006, 16:26
Hva jakter du på da?

-mads-
24-11-2006, 16:31
jakter på fugl nå, men har fått tilbud om å delta på et jaktlag fremover så da blir det sikkert mer over på hjort.
Så blir en god blanding tenker jeg. litt av begge deler :p

rannia
24-11-2006, 16:37
Kanskje lurt å snakke med folk som har jakthund selv..
En venn av meg jakter på rype, og han har engelsk setter og pointer..
Men er sykt mye arbeid som ligger i en jakthund for å få den god, og tror nok man må ha en viss peiling hva man driver med for å få den til..
Er det jeg har hørt i vertfall;)

-mads-
24-11-2006, 16:54
Kanskje lurt å snakke med folk som har jakthund selv..
En venn av meg jakter på rype, og han har engelsk setter og pointer..
Men er sykt mye arbeid som ligger i en jakthund for å få den god, og tror nok man må ha en viss peiling hva man driver med for å få den til..
Er det jeg har hørt i vertfall;)

Tenkte det var endel med jakthund her jeg som kanskje kunne si noen ord om dette.
Vet at det ligger mange mange timer arbeid bak en god jakt hund og det er jeg også bestemt på å gjøre hvis jeg bestemmer meg for å få en jakthund.
Så får vente å se om noen andre har noen bra tips...men takk for hyggelig svar :D

rannia
24-11-2006, 17:07
værse god;)
Velkommen på forumet foresten:)

Sheeba
24-11-2006, 21:38
hva slags fugl jakter du? for å kombinere hjortejakt og fuglejakt i en hund spørs det på hva slags fugl du jakter. hvis du jakter storfugl er wachtelhunden å anbefale, har ikke jaktet med en ennå, men har kontakt med en del folk som bruker de på rådyrjakt, elgjakt, hjortejakt, storfugl, villsvin, andejakt, fasan osv. de kan også brukes på rype, men hunden havner fort for langt foran deg med tanke på at den er en støtende og ikke stående hund. wachtelen er en støtende, apporterende ettersøkshund.

www.wachtelhundklubben.org dette er den svenske siden
www.wachtelhunden.com den norske siden

i Norge finnes det ca 69 wachtelhunder og i Sverige er det ca 4000

kjenner et par stykker jeg sikkert kan få satt deg i kontakt med hvis du er interessert i å vite mer.

lykke til i valg av rase!

Karianne

Skautussa
24-11-2006, 23:16
jakter på fugl nå, men har fått tilbud om å delta på et jaktlag fremover så da blir det sikkert mer over på hjort.
Så blir en god blanding tenker jeg. litt av begge deler :p

Hei mads....;)

Det er vanskelig å få til en kombinasjon fuglehund og drivendehund....

Hvordan jakter de hjort, de du har mulighet til å jakte hos/med......?
Hvor ofte vil du jakte på denne måten.....?
Hor ofte vil du jakte fugl....?
Hva slag fulg jakter du.....?
har du vært inne på tanken ettersøk.....eventuelt få hunden godkjent som ettersøkshund...
Ønsker du en løs på drevet halsende hund....eller en band/ledhund....eller en støthund...?

Nå stiller jeg deg mange spørsmål, men det viktig at du tenker nøye i gjennom dette før du anskaffer en jakthund....

Jeg har mest erfaring med Elghunder og løs på drevet halsende hunder.....som Basset, Dachs og Drever.
Liten erfaring med fugle hunder.....men noe vet jeg.....

Helene
24-11-2006, 23:30
Har to onkler med vorstehre som jakter både rype og hjort, og gjør det kjempe bra ;)
Ellers har ei dame i jaktlaget til den ene onkelen min en engelsk springer som er med på både fugl og hjort, og som også gjør det bra. Av working linjer da...

ida90
25-11-2006, 00:53
vi har engelsksetter og pappa bruker han på rypejakt og storfugel jakt(hmm syns han har brukt et annet begrep men husker ikke:o)
Han er kjempe flink jakt hund:)

BeritS
25-11-2006, 00:58
Jeg hadde tidligere en Breton. Hvis jeg skulle hatt jakthund flere ganger hadde det blitt en ny Breton.
Han ble brukt på rypejakt, men vet også at de blir brukt på storfugl jakt.
I tillegg konkurrerte jeg i lydighet og agility med han. En virkelig trivelig hund på alle måter. Savner han hver dag. (Måtte dessverre avlive han pga sykdom)

-mads-
25-11-2006, 10:53
Hei mads....;)

Det er vanskelig å få til en kombinasjon fuglehund og drivendehund....

Hvordan jakter de hjort, de du har mulighet til å jakte hos/med......?
Hvor ofte vil du jakte på denne måten.....?
Hor ofte vil du jakte fugl....?
Hva slag fulg jakter du.....?
har du vært inne på tanken ettersøk.....eventuelt få hunden godkjent som ettersøkshund...
Ønsker du en løs på drevet halsende hund....eller en band/ledhund....eller en støthund...?

Nå stiller jeg deg mange spørsmål, men det viktig at du tenker nøye i gjennom dette før du anskaffer en jakthund....

Jeg har mest erfaring med Elghunder og løs på drevet halsende hunder.....som Basset, Dachs og Drever.
Liten erfaring med fugle hunder.....men noe vet jeg.....

Skal prøve ¨svare på alle spørsmålene dine.
-De pleier å gå sammen en del folk fra 6-13 kommer ann på hvor mange som er dere de forskjellige helgene. Da står noen på post mens andre driver dyrene, sånn som jeg har forstått det. Vet at en av de hadde et skudd som ikke traff helt på hjorten og da måtte de ned i bygden igjen for å få låne en hund så de kunne spore opp dyret.
-Hvor ofte vil jo komme litt ann på hvor helig man er for å si det sånn. Mener han spom jeg skal få være med har 2-3 dyr som han kan skyte, så hvis de blir tatt fort så blir det jo ikke mange helger. Men blir nok sikkert endel helger på fjellet for å jakte fugl. Blir ofte rype primært da.
-jakter rype, men også andre typer fugl som forskjellige typer sjøfugl , men da pleier jeg være i båt, så da blir nok ikke hunden med.
-har vært inne på tanken på ettersøkshund også ja, men som sagt så er jeg tidlig i en prosess om å skaffe hund, masse som må tenkes gjennom.
Hvilken type hund jeg ønsker er ikke helt sikkert enda....det vil jo også komme ann på hvilken hunder som passer til forskjellige ting.
Men har en beskjent som har en vorstehr og han er veldig fornøyd, men den brukes bare til fugl også på fjellturer :)
Håper du fikk litt svar.
Også må jeg s takk for alle som svarer :rolleyes:

Sheeba
25-11-2006, 22:11
vil igjen reklamere for wachtelhunden:), den kan brukes til alle de jakttypene du har nevnt og er en ypperlig ettersøkshund. i tillegg er de flotte familiehunder. men uansett så kan det være et vanskelig valg å finne en jakthund som passer akkurat til dine behov og din tilværelse. som sagt før så kjenner jeg en oppdretter som gjerne kan fortelle om denne rasen.

wachtelhunden
26-11-2006, 12:24
Hei

Jeg har lest ditt innlegg på nettsidene. Wachtelhunden er en allround jakthund med stor pasjon for jakt. Wachtelhunden skal derfor kun være i hendene av jegere! Du skal ha en god del jakt om du skal kunne gi hunden det han trenger av jakt. Hunden brukes i Sverige og Norge samt tyskland på all jakt av kløvbærende dyr. Hunden er en kortdriver, dvs at hunden jager i korte drev på drevdyret. Det er ikke ønskelig at hunden jager lengre enn 15 min. hvor av 5 minuter med los på drevdyret. Hunden loser på sporene til drevdyret og stresser derfor ikke opp viltet. Drevdyret vet såleis heile tiden hvor hunden befinner seg. Jeg har brukt min på hjortejakt for første gang i år (hunden er født i 2005) og jeg er veldig imponert. Første turen jeg hadde med henne, skremte ho opp flere dyr. Den dagen skaut de 2 dyr før kl. var 11.00 om morningen. Hunden kom tilbake til meg nok så fort, alt i fra 2 til 10 min.
Måten jeg jager med hunden er: Jeg går i hjorteterrenget og finne en passelig plass hvor jeg vil slippe hunden, jeg slipper og hunden går ut. Etter en antall minuter kommer hunden tilbake. Jeg vuderer da om hunden har søkt tilstrekkelig gjenom terrenget eller ikke, viss jeg synes at hunden ikke har gjort det sender jeg henne ut på nytt (annen retning). Om ho har gjort det, går jeg videre og slipper henne på nytt. Dette gjør jeg selvsagt mot retning av postene.
Siden hunden er bort i mot 18 måneder gammel bør jeg som hundefører være fleksibel og krever det av hunden som er mulig på det aktuelle momentet.

Jeg hadde hunden også med meg på fjellet, hvor vi var på hytte tur.
Jeg tenkte at jeg skulle teste/prøve hunden på ryper. Det var som om hunden skillte oppgavene som den fikk av meg med en gang. Hunden begynte å leite i bjørkekratt og i daler. Hunden gikke aldri lengre i fra meg enn jeg hadde klart å skyte med hagle. Ho paste heile tiden på hvor jeg befant meg i terrenget. Hunden jobbet i ringer (noen som det gjør på klauvvilt også) DVs. hunden jobber rundt meg og mot meg. slik at en optimal skytte sjanse oppstår. Rasen tar ikke stand, dvs at det ikke er lagt vekt på i avl. Men kan lære hunden dette. Skulle du få skutt fugl er det jo slik at hunden kan apportere denne for deg (med grundig opplæring i momentet).

Rasen er veldig glad i vatn, noen individer mer enn andre! Dette åpne for å ta hunden med i båt også. De er dyktig å svømme.

Rasen blir også brukt på jakt av rovvilt (rev,gaupe,mink...osv) de er skarpe mot rovvilt. (dette innebærer at du ikke skal dominere hunden alt for kraftig om du skal annvende denne på rovvilt, du skal ikke fjerne dens selvstendighet som den trenger til denne formen av jakt)

På ettersøk gjør wachtelhunden det utmerket, den er intelligent og klare å løyse vanskelige oppgaver på egenhånd.

OM du skulle være innterresert i rasen kan du gjøre følgende for å lære mer om den.

Besøk http://www.wachtelhunden.org
http://www.wachtelhunden.com
http://www.wachtelhundklubben.org
Også er det en wachtelhundtreffen i Norge, en gang for året. som oftest i April/Mai.
Du kan også kjøpe filmen som den Svenske wachtelhundklubben har laget. http://www.megastorenorge.no/template/next,Product.vm?itemid=968287&source=1800
Eller en annen film som heter Svenska jakt historier Del 7 rådjursjakten, litt usikker hvor men får den. SWK har den sikkert !!

Hilsen Marc
Lykke til med ditt valg

Ps. Rasen høres kjekk ut og er veldig kjekt om den får det den trenger, Det er ingen hund for en førstegangs hundeeiger! Rasen blir avlet på av jegere, for jegere!

doggyboy
27-11-2006, 10:01
Tror du kan få ett lite problem med å finne en hunderase som er godt egnet til både rypejakt og jankt på hjortevilt. Den rypejakten som vi vanligvis bedriver her i norgen er jakt med STÅENDE hund og ikke med en støtende hund som jager opp alt som den ser. Det er vel også slik att de fleste av de stående fuggelhund rasene ikke er serlig godt egnet til jakt på hjortevilt. De skal normalt ikke gå med nesen i bakken men de skal stort sett bruke vinden til å få lukten av fuggelen.
Jeg tror nok det beste er å satse på en hund som du kan bruke til den ene formen for jakt som du bedriver og få en hund som har størst mulihget til å fungere bra til dette og etter hvert får du vurdere om du skal ha to hunder.
Av de mest vanlige stående fuggelhundene har du de tre Setter rasene som jeg har mest samsen for, Pointer, Breton og Vorsteheren samt noen andre som ikke er så vanlige i norge.

En hund som fungere godt på alt finnes dessverre ikke så du får vurdere hva du har mest bruk for. Det er vel ikke umulig å feks lære opp en fuglehund til å bli godkjent ettersøkshund men ha ikke så store forhåpninger om en hund som er topp til alt. Sats på å få deg en hund som er god til det den er tiltenkt til og ikke sats på en hund som kanskje kan komme til å fungere nogenlunde på det flere typer jakt. Gjør du det er jeg redd du kan bli veldig skuffet og du får deg en hund som ikke fungere optimalt til noen av de jaktformene som du skal bedrive.

Dere er ikke flere som kunne sammarbeide om to hunder da? En som har en fuggelhund og en som har en som er beregnet på hjortevilt? Da kunne dere ha bytt lånt hunder innimellom.

Sheeba
11-12-2006, 20:48
Hei

Jeg har lest ditt innlegg på nettsidene. Wachtelhunden er en allround jakthund med stor pasjon for jakt. Wachtelhunden skal derfor kun være i hendene av jegere! Du skal ha en god del jakt om du skal kunne gi hunden det han trenger av jakt. Hunden brukes i Sverige og Norge samt tyskland på all jakt av kløvbærende dyr. Hunden er en kortdriver, dvs at hunden jager i korte drev på drevdyret. Det er ikke ønskelig at hunden jager lengre enn 15 min. hvor av 5 minuter med los på drevdyret. Hunden loser på sporene til drevdyret og stresser derfor ikke opp viltet. Drevdyret vet såleis heile tiden hvor hunden befinner seg. Jeg har brukt min på hjortejakt for første gang i år (hunden er født i 2005) og jeg er veldig imponert. Første turen jeg hadde med henne, skremte ho opp flere dyr. Den dagen skaut de 2 dyr før kl. var 11.00 om morningen. Hunden kom tilbake til meg nok så fort, alt i fra 2 til 10 min.
Måten jeg jager med hunden er: Jeg går i hjorteterrenget og finne en passelig plass hvor jeg vil slippe hunden, jeg slipper og hunden går ut. Etter en antall minuter kommer hunden tilbake. Jeg vuderer da om hunden har søkt tilstrekkelig gjenom terrenget eller ikke, viss jeg synes at hunden ikke har gjort det sender jeg henne ut på nytt (annen retning). Om ho har gjort det, går jeg videre og slipper henne på nytt. Dette gjør jeg selvsagt mot retning av postene.
Siden hunden er bort i mot 18 måneder gammel bør jeg som hundefører være fleksibel og krever det av hunden som er mulig på det aktuelle momentet.

Jeg hadde hunden også med meg på fjellet, hvor vi var på hytte tur.
Jeg tenkte at jeg skulle teste/prøve hunden på ryper. Det var som om hunden skillte oppgavene som den fikk av meg med en gang. Hunden begynte å leite i bjørkekratt og i daler. Hunden gikke aldri lengre i fra meg enn jeg hadde klart å skyte med hagle. Ho paste heile tiden på hvor jeg befant meg i terrenget. Hunden jobbet i ringer (noen som det gjør på klauvvilt også) DVs. hunden jobber rundt meg og mot meg. slik at en optimal skytte sjanse oppstår. Rasen tar ikke stand, dvs at det ikke er lagt vekt på i avl. Men kan lære hunden dette. Skulle du få skutt fugl er det jo slik at hunden kan apportere denne for deg (med grundig opplæring i momentet).

Rasen er veldig glad i vatn, noen individer mer enn andre! Dette åpne for å ta hunden med i båt også. De er dyktig å svømme.

Rasen blir også brukt på jakt av rovvilt (rev,gaupe,mink...osv) de er skarpe mot rovvilt. (dette innebærer at du ikke skal dominere hunden alt for kraftig om du skal annvende denne på rovvilt, du skal ikke fjerne dens selvstendighet som den trenger til denne formen av jakt)

På ettersøk gjør wachtelhunden det utmerket, den er intelligent og klare å løyse vanskelige oppgaver på egenhånd.

OM du skulle være innterresert i rasen kan du gjøre følgende for å lære mer om den.

Besøk http://www.wachtelhunden.org
http://www.wachtelhunden.com
http://www.wachtelhundklubben.org
Også er det en wachtelhundtreffen i Norge, en gang for året. som oftest i April/Mai.
Du kan også kjøpe filmen som den Svenske wachtelhundklubben har laget. http://www.megastorenorge.no/template/next,Product.vm?itemid=968287&source=1800
Eller en annen film som heter Svenska jakt historier Del 7 rådjursjakten, litt usikker hvor men får den. SWK har den sikkert !!

Hilsen Marc
Lykke til med ditt valg

Ps. Rasen høres kjekk ut og er veldig kjekt om den får det den trenger, Det er ingen hund for en førstegangs hundeeiger! Rasen blir avlet på av jegere, for jegere!

bare lurte på om dette innlegget var ment til meg....? har en nydelig liten wachtelhann nå på 13 uker. hva heter din hund, har sikkert hørt om den siden det ikke er så mange wachtler her i landet? mener å ha hørt navnet ditt fra flere av våre bekjente i miljøet...
Simba var med på jakt for første gang forrige helg, og fikk gå løs på post, han virkelig storkoste seg!

wachtelhunden
14-12-2006, 23:49
Hei Sheeba

Nei, innlegget var ikke ment til deg men til Mads. Jeg ville gi ytterligge informasjon til han. Wachtelhunden er en hund for folk som jager og de som har en wachtelhund bør opplyser andre om at det er slik. Vi må unngå at folk kjøper en wachtel pga. at de synes at det er pene å se på!

Jeg har ingen problem at folk kjøper seg en wachtel om den blir brukt på jakt!

Hilsen Marc
Ps. hunden heter Klinga og er søster til Kjell sin Kalle.
du ser henne på www.wachtelhunden.org

Sheeba
15-12-2006, 09:00
Hei Sheeba

Nei, innlegget var ikke ment til deg men til Mads. Jeg ville gi ytterligge informasjon til han. Wachtelhunden er en hund for folk som jager og de som har en wachtelhund bør opplyser andre om at det er slik. Vi må unngå at folk kjøper en wachtel pga. at de synes at det er pene å se på!

Jeg har ingen problem at folk kjøper seg en wachtel om den blir brukt på jakt!

Hilsen Marc
Ps. hunden heter Klinga og er søster til Kjell sin Kalle.
du ser henne på www.wachtelhunden.org

Jeg mener akkurat det samme som deg, men det var da også jakthund han skulle ha.
Klinga ja, har hørt om henne, nydelig hund. synes det var noe kjent med navnet ditt, hehe. vi har da Simba fra kullet til Juni.

foxhunter
22-04-2007, 19:49
du kan få deg en engelsk seter det er fine hunder

Juliane
22-04-2007, 19:50
Meget gammel tråd..

hawk
22-04-2007, 20:03
du kan få deg en engelsk seter det er fine hunder

Er vel og merke en gammel tråd, men Settere er vel igrunnen ikke den ultimate "allround" hunden. Den kan kun brukes som nevnt tidligere i tråden, som stående fuglehund.

Er vel ikke så vanlig å bruke de til jakt på hårvilt, og ihvertfall ikke på storvilt som Hjort.

"Fine" hunder er de nok, men de er avlet på og av den britiske overklassen, til jakt på fugl og brukes da omtrent kun til dette i vårt land.

Kritten
29-05-2007, 20:33
Strihåret Dachs og Drever :) Uten tvil

Huldra
03-06-2007, 22:49
Strihåret Dachs og Drever :) Uten tvil
Tar de fugl??

Jeg ville valgt vorsteh, selv om dette er en gammel tråd.. :p Ellers hørtes jo wachtelhunden fin ut. Har bare møtt en, og den var litt "sjenert"..

Star-Carro
06-06-2007, 09:12
Vi har en dunker til hjort og rådyr og hare, og en pointer til ryper og andre fugler, begge fungerer ypperlig :p

Kritten
08-06-2007, 20:17
Tar de fugl??

Jeg ville valgt vorsteh, selv om dette er en gammel tråd.. :p Ellers hørtes jo wachtelhunden fin ut. Har bare møtt en, og den var litt "sjenert"..

Den ene Dachsen vår gjør det. Men hun har nok bare missforstått litt...