PDA

Se full versjon : hva trenger en valp?

Nøste
16-12-2006, 16:44
Hva trenger en hund på 4 mnd?:) skal kanskje få en valp, også lurer jeg bare litt på om dere bare kan fortelle meg hva jeg trenger.

Juliane
16-12-2006, 16:47
Bånd
Halsbånd
Fôr
Skåler
Seng/pledd (event bur)
Shampoo
Klotang

Puus
16-12-2006, 16:50
+ masse av kjærlighet, trening, tålmodighet og TID! ;)

Nøste
16-12-2006, 16:51
Takk for raske svar:D tror det blir nok av kjærlighet og tålmodighet ja:p og tid har jeg jo nok av så..:D åå, wee!! er i himmelen nå^^ endelig skal jeg få hund! har vært mitt største ønske i mange år nå!

skal ikke bli noe problem med treninga heller ;)

[Tine]
16-12-2006, 16:55
Hva slags hund er det?

Nøste
16-12-2006, 16:57
er ikke sikkert at det blir den ennå, men har sett på en blanding mellom setter og labrador:D skikkelig skjønn. har å sett på en 3 år gammel shiba... men likte ikke den såå godt..:P

[Tine]
16-12-2006, 17:04
er ikke sikkert at det blir den ennå, men har sett på en blanding mellom setter og labrador:D skikkelig skjønn. har å sett på en 3 år gammel shiba... men likte ikke den såå godt..:P

Den hørtes aktiv ut :p men sikkert helt nydelig.. Synes du burde rydde vekk setteren og satse på hel Labrador jeg! Hehe
Men nå er jo jeg forelsket i Labradorer :p

Juliane
16-12-2006, 17:06
Synes ikke du burde ha en setter blanding! Høres veldig aktiv ut som Tinja sier.

Nøste
16-12-2006, 17:07
Den hørtes aktiv ut :p men sikkert helt nydelig.. Synes du burde rydde vekk setteren og satse på hel Labrador jeg! Hehe
Men nå er jo jeg forelsket i Labradorer :p

aktiv ja! det er i hvertfall helt sikkert^^ var helt utrolig morsom å se på, blei helt forelska jeg :D
Var veldig lydig da:)

[Tine]
16-12-2006, 17:08
Synes ikke du burde ha en setter blanding! Høres veldig aktiv ut som Tinja sier.

Jeg synes ikke hun burde legge fra seg tanken.. Er ikke sikkert at hunden blir en hyperaktiv hund.. Det er ofte hva man gjør det til selv... Men hun burde være klar over at det kan bli problemer om hun ikke er villig til å bruke hunden sin! Blandingen hørtes bra ut for agilitytrening :)

Puus
16-12-2006, 17:09
Har du bilde? Siden det er setter i blandingen bør du bruke den til mye, slik at du får en opplagt og frisk hund.

Nøste
16-12-2006, 17:09
Jeg synes ikke hun burde legge fra seg tanken.. Er ikke sikkert at hunden blir en hyperaktiv hund.. Det er ofte hva man gjør det til selv... Men hun burde være klar over at det kan bli problemer om hun ikke er villig til å bruke hunden sin! Blandingen hørtes bra ut for agilitytrening :)

Har lyst til å trene agility;)

[Tine]
16-12-2006, 17:11
Har lyst til å trene agility;)

Men hvorfor skal den omplasseres? (da regner jeg med at den ikke er hos oppdretter enda siden den er 4 måneder gammel)

Nøste
16-12-2006, 17:11
Har du bilde? Siden det er setter i blandingen bør du bruke den til mye, slik at du får en opplagt og frisk hund.

Har ikke bilde nei, men han er svart med hvitt slips, hvite poter og hvit haletupp:p han ligner mest på en setter i utseende.

Nøste
16-12-2006, 17:12
Men hvorfor skal den omplasseres? (da regner jeg med at den ikke er hos oppdretter enda siden den er 4 måneder gammel)

dattera til ho som kjøpte den var allergisk..

Puus
16-12-2006, 17:12
dattera til ho som kjøpte den var allergisk..

oh, typisk unnskyldning. Mange som sier det, men den egentlige grunnen kan være at de ikke takler valpen.

[Tine]
16-12-2006, 17:14
oh, typisk unnskyldning. Mange som sier det, men den egentlige grunnen kan være at de ikke takler valpen.

Mhm.. Det burde du være ops på, Nøste.. Men samtidlig så trenger jo valpen et hjem.. Jeg synes om du vil ta til deg valpen så burde du være fast bestemt at du vil klare det og ikke omplassere hunden om du får noen problemer.. Ingen hund har godt av å være kasteball i forskjellige hjem.

Nøste
16-12-2006, 17:14

ho som hadde den virka veldig vant med hunder da, og hun hadde lært den sitt og gi labb, reinslig er den å.
ho dattera så ikke helt frisk ut heller kan man si :P

Helene
16-12-2006, 17:16
Høres ut som en aktiv, krevende krabat.
Ville hatt den på prøve en periode før jeg evnt. hadde takka ja til å overta den permanent.

Nøste
16-12-2006, 17:18
Høres ut som en aktiv, krevende krabat.
Ville hatt den på prøve en periode før jeg evnt. hadde takka ja til å overta den permanent.

ja, det er en god idé, kan høre med ho dama om det er greit;)

Helene
16-12-2006, 17:20
Det er jo av hennes interesse at du og hunden passer sammen og at den slipper å omplasseres enda en gang, så dersom hun ikke sier ja til dette, ville jeg ikke takket ja til hunden uansett.
Finner masse andre bra bikkjer som også vil sjarmere deg i senk. ;)

[Tine]
16-12-2006, 17:21

Jeg synes det hadde vært best for valpen å komme til et hjem der man er SIKKER på at den er velkommen og vil jobbes med.
Og det er vel det nåværende eier er mest interessert i og med at datter er "allergisk" da vil de vel ikke ha den tilbake igjen?

Juliane
16-12-2006, 17:24
Jeg vil igjen fraråde den hunden. Du er ung, og tror det kan bli vanskelig for deg å aktivisere den. Settere er aktive, de er jo jakthunder.

Puus
16-12-2006, 17:26
Jeg vet om en fjortenåring som har ES, hun sliter ikke med hunden sin. Bare aktiviser den nok.

[Tine]
16-12-2006, 17:28
Jeg tror unge mennesker kan være like flinke til å aktivisere hunden sin som eldre mennesker :)

charlotte
16-12-2006, 17:40
Hvis valpen bare er 4 mnd så er det fortsatt gode muligheter for å forme den i riktig retning dersom den skulle være litt "vill" :)

Juliane
16-12-2006, 17:41
Jeg tror unge mennesker kan være like flinke til å aktivisere hunden sin som eldre mennesker :)

Jada, men er man nybegynner kan det være litt vanskeligere.

Puus
16-12-2006, 17:43
Jeg (som er førstegangseier, ikke nybegynner), let litt med terrier-Archie i starten. Men med god hjelp fra foreldre har Archie nå formet seg til en flott hund som jeg har fått mye bevis på i dag.

[Tine]
16-12-2006, 17:48
Jada, men er man nybegynner kan det være litt vanskeligere.

Trenger man så mye erfaring får å aktivisere en hund?

Juliane
16-12-2006, 17:56
Trenger man så mye erfaring får å aktivisere en hund?

Nei. Men ikke alle hunder er like, og noen er mer krevende enn andre.

JulieK
16-12-2006, 18:31
I tillegg til "utstyrspakka" kan jeg anbefale et valpekurs. De kan du melde på hos lokale hundeskoler eller klubber, og er kjempenyttige for både hund og eier ;)

hundeshop.no selger pakker med det som er kjekt å ha i starten, så kan du se om du finner noen gode tips der også:)

Kan hende Nøste blir den rypejegeren da, da er det fint med en fuglehundblanding ;) At den er blandet med labrador har jo klare fordeler vil jeg si. Blir sikkert en super hund med tiden ;)

Nøste
16-12-2006, 19:05
hehe, tror jeg har like godt av aktivitet som hunden har så det skal nok gå;) men først må jeg nok kvitte meg med kaninene.. bare jeg blir kvitt de fort nok til å få den hunden, ble skikkelig forelska:o

har ingen glede av kaninene lenger så derfor vil jeg selge/gi de vekk til en plass der de kan få det litt bedre enn her :)

[Tine]
16-12-2006, 19:12
hehe, tror jeg har like godt av aktivitet som hunden har så det skal nok gå;) men først må jeg nok kvitte meg med kaninene.. bare jeg blir kvitt de fort nok til å få den hunden, ble skikkelig forelska:o

har ingen glede av kaninene lenger så derfor vil jeg selge/gi de vekk til en plass der de kan få det litt bedre enn her :)

Mmm, synes det blir litt feil jeg.. Kvitte seg med noen dyr for å få et annet.. Og hvordan vet du at du ikke blir lei av hunden og? Er mye mer arbeid med en hund.

dione
16-12-2006, 19:21
Mmm, synes det blir litt feil jeg.. Kvitte seg med noen dyr for å få et annet.. Og hvordan vet du at du ikke blir lei av hunden og? Er mye mer arbeid med en hund.

Enig! Viktig å tenke på at valpen er liten søt og klønete nå, men den blir stor en dag.

Nøste
16-12-2006, 19:23

tenkte jeg kom til å få reaksjoner på det, kom litt feil ut. Jeg fikk kanin fordi jeg ikke kunne få hund. det er 3 år siden nå, har hatt kaniner i 3 år å det siste halve året har jeg vært ganske lei, tror kanskje det har noe med at jeg flyttet dem ut. har egentlig tenkt å gi de vekk uansett for jeg føler jeg ikke kan gi de noe godt hjem lengre. men så skjedde det noe som gjorde at jeg kunne få hund og betingelsen var at jeg ga vekk kaninene. tror det er best for kaninene også.

det med at det er mere arbeid med hund er noe av grunnen til at jeg vil ha hund. sånn som det er nå sitter jeg omtrent bare inne. er liksom ikke noe som jeg syns er gøy som kan gjøres med kaninene, skjønner dere bedre da? :)

MartineH
16-12-2006, 21:51
Jeg syns du burde sette deg ned, finne ut mer om ulike raser og hvorfor du vil ha hund(alstå hva du har lyst til å aktivisere den med de neste 15 årene). Det er litt kjedelig å finne ut om 1 år at utstillinger er veldig kult, i og med at man ikke kan stille en blandingshund.

Les litt hundebøker, finn en rase som passer akkurat deg og finn en valp da. Vet det er vanskelig når det er noe man ønsker seg, men husk at hunden skal følge deg til du er ca 30 år gammel :)

Og nei, setterblandinger egner seg nødvendigvis ikke til agility.

Nøste
16-12-2006, 22:04
kunne ikke få den valpen allikavel, vi brukte for lang tid på å bestemme oss så eieren solgte den til noen andre:confused: har sett litt på Eurasier også :) de er jo veldig fine. Shiba har vi å sett på som sagt, men vet ikke helt om det var noe for meg. tror ikke så mye på at jeg kommer til å holde på med utstilling, syns det virker litt tamt:o vil gjerne han en hund som er litt hyper og lett å dressere, som kan brukes i agility ...
Tenkte å på å se hos dyrebeskyttelsen om det var noen fine hunder der.

MartineH
16-12-2006, 22:45
vil gjerne han en hund som er litt hyper og lett å dressere, som kan brukes i agility ...

Husk at de som er lettlærte også finner ut mye på egenhånd, og lærer seg unoter veldig raskt.

Lykke til med rasevalg, flott at du fikk litt mere tid.

Huldra
22-12-2006, 20:18
Hmm.. jeg ville slett ikke kuttet ut denne valpen som en mulig hund, bare fordi det var setter i den. Min første hund (og jeg var nybegynner, uefraren, grønn, blå, uvitende osv osv), var en blanding mellom irsk setter og labrador (og border collie). Han var slett ikke hyper, men trengte gode turer noen ganger i uka. Ellers trente jeg litt (slett ikke mye), og hadde han kun som kose/familiehund. Prøvde oss på en agilitybane, og det syns han var stas. Han hadde sine problem, men å være hyper var slett ikke ett av de!