Se full versjon : dere som kan alt...
Ajax-bikkja
12-01-2007, 20:24
Jeg har sittet og sett i hesteutstyrskataloger osv, og lurer pålitt om islandhestutsyretet: Hvorfor har de ikke hakerem på hodelaget? Og hvorfor ser stigbøylene ut som de gjør?
Jeg har ikke peiling,men jeg må si at det har jeg og spekulert på mange ganger.Jeg vil kanskje tro at det har noe med måten man rir en islandshest på....?Jeg har ridd i over ti år men har aldri vært intr i islandshester.
Elisabeth,dyretolk
14-01-2007, 18:30
Nå skal jeg ikke påstå at jeg har peiling på alt da men.....
Det finnes faktisk islandshesthodelag med hakerem også. Men det enkle er ofte det beste. Hvorfor ha en reim man ikke trenger, hodelagene ligger bra på uten.
Mange islandshest hodelag har heller ikke pannerem. Muligesn fordi mange islandshester har bred panne sånn at pannereimene blir for korte, men også fordi den er unødvendig.
De fleste islandshester bruker remont neserem. Det er litt pga måten munnen dems er laget. Ved bruk av slik neserem ligger bittet stødig i munnen dems.
Islandshest stigbøyler er vridd sånn at stigbøylereimene ikke trenger å være vridd. Når voksne personer rir en islandshest kommer som regel beina nedenfor magen. Det er behagelig og sliter mindre på læret. De er tryggere enn vanlige stigbøyler. Og det er veldig enkelt å få foten inn i stigbøylen på den andre siden når man stiger på.
Islandshest tøyler har karabinkroker til å feste i bitt ringen. Vendig praktisk når man rir på tur. Må man over en bekk eller må leie hesten litt er tøylene veldig lette å løsne fra bittet...
Islandshest sadlen er utformet for å trene og ri gangarter i. Og for å gjøre det best og enklest mulig både for hest og rytter å ri tølt og pass. Da trenger sitsen å være noe lengre bak. Og i en flatere sal er det lettere å velge hvor tyngden skal være.
Man kan bruke helt vanlig sal, bitt, hodelag, neseriem, tøyler og stigbøyler på en islandshest. Og man kan fint bruke islandshest utstyr på andre hester.
Løsningene kommer nok av å tenke komfort, det som er mest praktisk og holdbart.
Det finnes faktisk islandshesthodelag med hakerem også. Men det enkle er ofte det beste. Hvorfor ha en reim man ikke trenger, hodelagene ligger bra på uten.
Mange islandshest hodelag har heller ikke pannerem. Muligesn fordi mange islandshester har bred panne sånn at pannereimene blir for korte, men også fordi den er unødvendig.
De fleste islandshester bruker remont neserem. Det er litt pga måten munnen dems er laget. Ved bruk av slik neserem ligger bittet stødig i munnen dems.
Islandshest stigbøyler er vridd sånn at stigbøylereimene ikke trenger å være vridd. Når voksne personer rir en islandshest kommer som regel beina nedenfor magen. Det er behagelig og sliter mindre på læret. De er tryggere enn vanlige stigbøyler. Og det er veldig enkelt å få foten inn i stigbøylen på den andre siden når man stiger på.
Islandshest tøyler har karabinkroker til å feste i bitt ringen. Vendig praktisk når man rir på tur. Må man over en bekk eller må leie hesten litt er tøylene veldig lette å løsne fra bittet...
Islandshest sadlen er utformet for å trene og ri gangarter i. Og for å gjøre det best og enklest mulig både for hest og rytter å ri tølt og pass. Da trenger sitsen å være noe lengre bak. Og i en flatere sal er det lettere å velge hvor tyngden skal være.
Man kan bruke helt vanlig sal, bitt, hodelag, neseriem, tøyler og stigbøyler på en islandshest. Og man kan fint bruke islandshest utstyr på andre hester.
siterer bare denne jeg. Kjempebra svart Elisabeth!
Ajax-bikkja
16-01-2007, 19:28
Ach so! Danke!:)
Stigbøylene er som de er fordi når du sitter i tølt spenner du beina litt feamover og du sitter ikke i en normal stilling som i f.eks trav. Så det er mye mer behagelig og ha sånne stigbøyler, og du får enklere fram en litt bedre tølt:D
Hmmmm, da lærte jeg noe nytt i dag også:)
Hakereima på andre hodelag er vel der for å hindre at hodelaget går samme vei som en rytter kan, om man detter av i stor fart.
Men nesereima, hvorfor skal den støtte opp bittet? Trenger man støtte for det? Det skal jo ligge støtt og godt i munnen på hesten...
Hanne =)
06-05-2007, 21:47
Hmmmm, da lærte jeg noe nytt i dag også:)
Hakereima på andre hodelag er vel der for å hindre at hodelaget går samme vei som en rytter kan, om man detter av i stor fart.
Men nesereima, hvorfor skal den støtte opp bittet? Trenger man støtte for det? Det skal jo ligge støtt og godt i munnen på hesten...
Nesereima har ingen funksjon annet enn å være der, nei.
Nesereima har ingen funksjon annet enn å være der, nei.
Det er jo ikke det de andre skrev, de skrev at den støttet opp bittet....
RimfrostHuldra
07-05-2007, 06:44
Hvis nesereima skal støtte opp bittet må den da sitte ganske stramt .. ? Passer bittet kan jeg ikke forstå hvorfor noen må ha en nesereim til å støtte det opp med, har da sett nok av folk som rir med islenderbitt uten nesereim så det er tydelig at det er fult mulig.
Islenderbitt er skarpt.. Og mange ryttere er harde på hånden.. Kombiner de to og man får gjerne en hest som går og gaper.
Tror kanskje det er her man finner den egentlige grunnen til at nesereim er "nødvendig" på enkelte islandshester. :cool:
Islenderbitt er skarpt.. Og mange ryttere er harde på hånden.. Kombiner de to og man får gjerne en hest som går og gaper.
Det med harde hender og skarpe bitt er ganske vanlig for mange ryttere, tror jeg.
Men jeg så noe artig i helgen, var med som funkjsonær på Østlandsmesterskapet, og de har begynt å ta dette med harde hender og skarpe bitt alvorlig. Alle hestene som ble ridd i 5gang og mange andre (som ble tatt ut på loddtrekning) ble sjekket for sår i munnen. Det var flere som fikk advarsler og noen ble tilogmed diska på grunn av sår som dyrlegen ikke ville la dem ri videre med.
Sånnt syns jeg er kjempebra, selv om det var en del sure ryttere der. Dette viser at noen tar problemene på alvor.
Hanne =)
09-05-2007, 18:56
Det er jo ikke det de andre skrev, de skrev at den støttet opp bittet....
Jeg vet, men jeg er enig med deg;) Må man ha nesereim for å støtte opp bittet passer ikke hodelaget eller bittet. Kanskje dårlig sammenligning, men har man et gebiss når man er gammel skal man ikke kunne måtte gå med tau rundt munn for at det ikke skal dette ut, det skal passe til munnen.
Elisabeth,dyretolk
10-05-2007, 19:32
Selve neserem debatten hører vel til i en annen diskusjons gruppe egentlig.... Nå finnes det mange typer bitt, mange typer neserem og mange forskjellige grunner til å bruke dem. Det er ikke svart/hvitt liksom.
Akkurat isl.hest neseremmen eller remont som den også blir kalt støtter opp bittet på en helt annen måte enn vanlig type som ligger langt oppe på neseryggen til hesten. Bittet skal selvsagt passe skikkelig, men neseremmen ligger utenpå og støtter litt liksom. Den trenger ikke være så veldig stram for å gjøre det.
Mange litt mere erfarne isl.hest ryttere bruker isl.stangbitt på hestene sine. Hva som er forskjellen på vanlig og isl. stangbitt vet jeg ikke, men til disse skal det aldri brukes neserem.
Både bitt og neserem skal brukes med respekt og forsiktighet.
Man skal ta vare på hestens munn uansett sett rase.
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.