Se full versjon : Bare et tips ;)
Hvis du skal ha ørkenrotte... kjøp tre. Dersom den ene dør så er det fortsatt selskap med to og du har tid til å kjøpe en ny en ;)
Du har rett i at det kan være en fordel, men det finnes også bakdeler med å ha tre ørkenrotter. Spesielt hunner kan være vanskelig å få til å fungere fredelig hvis de er fler enn to. Selvfølgelig finnes det jo unntak, men de aller fleste erfarne ørkenrottefolk anbefaler at man ikke har mer enn to hunner i samme bur. Skal man likevel prøve, så må de ha veldig god plass. Det er også lurt å satse på fire i stedet for tre, da typisk jenteoppførsel i menneskeverden også gjelder hos ørkenrotter. Det vil si at to som oftest blir bestisser, og det tredje blir ensom og frust ut av de to andre. Med fire så øker man sjansen for at alle får hver sin bestis, og at "parene" blir omtrent likeverdige.
Jeg må dog presisere at jeg ikke anbefaler dette, med mindre man har stor erfaring og gode kunnskaper om atferd, slik at man kan kjenne igjen tegnene før blodige slåsskamper oppstår, eller en blir fryst vekk fra mat og drikke.
Hanner går oftere greit sammen hvis de er fler en to, men de må ha flyttet sammen da de var små, og de må ha god plass med masse muligheter for hver enkelt til å trekke seg unna de andre.
Miss_Moony
17-02-2007, 11:22
Jeg har et bur med tre jenter.. De fungerer veldig fint.. :) Men det var aldri meningen de skulle vere tre da.. Men det ble bare sånn. dette er mor og datter, pluss søster til moren.. Så de har vokst opp sammen i ett, men jeg merker at datter er litt for mye for seg selv, men de har ganske stor plass, så ingen slosskamp i denne leiren...
Har også tre hanner sammen.. De er det ikke noe tull med... en som Lene sa er det jo enklere med de:rolleyes:
Tror ikke jeg hadde kjøpt tre om jeg skulle kjøpe.. Mer naturlig med 2 eller 4.. Og partala opp gjennom. Tre er jo alltid en for mye ;)
Hvordan er det vis man for eks. kjøper to hunner og en hanne eller to hanner og en hunne funker det sammen?
Hei, Japsee, og velkommen :)
Nei, jeg ville så absolutt ikke anbefale de kombinasjonene heller. For det første, så vil det bli unger av det. Mange unger! Ørkenrotter er veldig produktive, og har man hann og hunn i samme bur, vil det komme kull hver 4-6 uke. Med 6-8 unger i hvert kull, blir det maaaange unger.
I tillegg er det ulike atferdsproblemer med de kombinasjonene. To hunner og en hann er den verste. Hunnene vil begge pare seg med hannen, og selv om de normalt er gode venner, så vil det før eller siden oppstå rivalisering på vegne av egne unger. Det kan gå bra i 1 kull, 3 kull, 5 kull, men på et eller annet tidspunkt så vil minst en av dem synes det får holde med sine unger, og hun vil dermed drepe alle ungene til den andre. Dette lærte jeg dessverre på den harde måten, og fersket den ene hunnen i å spise opp ungene til den andre.
To hanner og en hunn vil også resultere i rivalisering, dog ikke i form av ungedrap. Hannene vil konkurrere om å pare seg med hunnen, og det kan ende i stygge skader, eller, i verste fall, død.
Takker for svaret jeg har nemlig to hunner, og vil at de skal ha det best mulig derfor har jeg tenkt til å kanskje anskaffe meg en hanne men da gjør jeg ikke det:D
Jeg har også 3 hunner sammen, går supert, men kan jo bli problemer hos noen sikkert. Mine tre er da alle tre i slekt :P 2 er søsken, mens den ene er datteren til en av de :) Vanskelig å si hvem sin datter hun er. De fikk kullene sine med en dags mellomrom og de fødte alle ungene på samme sted og liksom samarbeidet ;) he heh. :)
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.