PDA

Se full versjon : kattunger- trenger råd!

ferdinand
20-05-2007, 13:19
Vi har "tilfeldigvis" og periodevis fått oss katt, egentlig var det katten som bare slo seg ned her. For 2 og en halv uke siden fikk denne katten unger, og vi trenger litt hjelp;
Når skal de begynne med annen mat, og hva?
Noen tilskudd av noe slag?
Når og hvordan skal vi trene på renslighet?
De skal vel vaksineres før vi gir de bort?
Andre ting vi må vite?

Takk for hjelp:o)

Cometcats
20-05-2007, 13:50
Kattungene vil interessere seg for fast føde fra de er ca 4 uker, noen venter litt lenger. Det er nok mest vanlig å bløte litt kattungefôr (som moren helst skal spise nå). Jeg har fått sans for baby-fôret til Royal Canin. Det heter Baby Kitten, og kan gis fra de er så små.

Sannsynligvis vil moren lære ungene å gå på dokassen. Jeg bruker en liten og lav boks og plasserer den rett utenfor kattungekassen. Derved går de over denne hver gang de har voknet. Det er viktig at du ikke bruker klumpesand i starten. Ungene bruker ofte å smake på alt de kommer over, og denne er livsfarlig om de får den i munnen.

Om det skulle vise seg at moren ikke lærer de å gå på do, kan du hjelpe til selv. For å få de til å gjøre noe, fukter du en bomull eller pads, og stryker de bak. Derved vil det komme noe ut, og du setter ungene rett i doen.

Det er viktig at de har et lite og begrenset område å bevege seg på. Det kan være vanskelig for en liten kattunge å finne igjen doen om den er langt unna.

Veterinærene er uenige om når vaksineringen skal startes. De bør være vaksinert 2 ganger med 4 ukers mellomrom før de flytter hjemmefra. Min veterinær mener at vi bør ta den første vaksinen når de er 8 uker gamle. Han mener at ved dette tidspunktet er de ikke lenger beskyttet av morens vaksine. Andre mener at 10 eller 12 uker er det beste.

Lykke til!

Dixipus
20-05-2007, 15:02
Og husk at kattungene ikke skal reise fra mammen før de er 12 uker gamle. :)

ferdinand
20-05-2007, 15:33
Tusen takk for god hjelp og råd! Imorgen skal jeg ordne kattungemat til mamma`n. Hun har dessverre ikke fått det hittil Også er hun blitt veldig tynn, syns jeg. Denne katten er innom oss av og til, og er aldri inne om natten. Hun har aldri gjort fra seg i kasse selv. ( har begynt med det nå som hun har unger. Hadde endel uhell irundt om i huset på natta inntil hun begynte å gå i badekaret. Når jeg satt kassen der, begynte hun å skjønne hva denne var til!)

Ungene ligger i en eske inni skapet, da prøver jeg å sette en lav kasse utenfor. En av ungene klarte å komme seg ut igår.
Neida, de skal få være her til de er 12 uker. utfordringen blir nok å finne nye hjem til dem
Kommer noen på flere ting vi bør vite, er vi takknemlig for all hjelp

Dixipus
20-05-2007, 17:16
Du kan jo fint begynne letinga etter nye hjem allerede nå selv om det er en stund til de skal dra. Annonsèr her på dyrenett,i avisa,heng opp lapper rundt omkring. Selv om det kan bli vanskelig å finne hjem til de spesielt midt oppi kattunge sesongen så ikke gi de bort til de første og beste. Mange er bare overlykkelig over å bli kvitt ungene og sender de bort med hvem som helst. Men har inntrykk av at du virker litt mere fornuftig enn som så :) Det går sikkert fint skal du se.:)

Helene
20-05-2007, 17:32
Hadde bare alle vært så seriøse som deg! Alle ære for at du tar deg bryet med å spørre for å gjøre det som er riktig for disse små! :)
Håper du finner gode hjem til dem alle.

dimmu91
20-05-2007, 17:41
Ja, kjempeflott at du bryr deg! Kan jeg spørre om åssen katter dette er? :) Vanlig huskatt? Og hvor mange er det? Håper i alle fall dere får skaffa hjem til alle! :)
Vil gjerne se bilder også, om du har anledning til det. :)

ferdinand
20-05-2007, 17:56
Mamma`n er en nydelig, langhåret sort og hvit katt. Snill og veldig sosial.
En hankatt har sittet endel utenfor her sammen med mamma`n. Han er korthår hvit og grå. To av ungene har samme tegninger som han, men sort og hvit. kanskje det er pappa?
Ungene skal nok ikke gies bort til hvem som helst, nei! Det var lurt å prøve å finne nye hjem allerede nå, eller er jeg redd vi ender opp med alle fire ungene selv!
Selv om vi ikke hadde planlagt å komme opp i denne situasjonen, vi som ikke egentlig har katt engang, må vi jo gjøre så godt vi kan nå. Og hvor søker vi da ekspertisen? Jo, på dyrenett selvsagt! Tusen takk til dere flinke som deler av deres erfaring.

PS. Renate,. var det din katt som ble påkjørt? Det var så leit å høre. Lykke til og god bedring. Varme tanker.

dimmu91
20-05-2007, 19:14
Mamma`n er en nydelig, langhåret sort og hvit katt. Snill og veldig sosial.
En hankatt har sittet endel utenfor her sammen med mamma`n. Han er korthår hvit og grå. To av ungene har samme tegninger som han, men sort og hvit. kanskje det er pappa?
Ungene skal nok ikke gies bort til hvem som helst, nei! Det var lurt å prøve å finne nye hjem allerede nå, eller er jeg redd vi ender opp med alle fire ungene selv!
Selv om vi ikke hadde planlagt å komme opp i denne situasjonen, vi som ikke egentlig har katt engang, må vi jo gjøre så godt vi kan nå. Og hvor søker vi da ekspertisen? Jo, på dyrenett selvsagt! Tusen takk til dere flinke som deler av deres erfaring.

Ja, dere får stå på! Lykke til! :)

Kitziee
20-05-2007, 22:48
Kattungene bør også behandles med ormekur (Banminth eller Panacur pasta) når de er 3, 6, 9 og 12 ukers alder. ;)

Dixipus
21-05-2007, 07:24
PS. Renate,. var det din katt som ble påkjørt? Det var så leit å høre. Lykke til og god bedring. Varme tanker.

nei takk og lov så har ingen av mine katter blitt påkjørt. De er innekatter :) Men takk for omtanken hvis det skulle vært tilfellet :D

Kitziee
21-05-2007, 20:53

Det er nok Looney sin Ludwig du tenker på. :)

ferdinand
22-05-2007, 01:50
Ormekur ved 3 uker?? Hjelp,... hvordan da? De er jo 3 uker nå, men spiser jo ikke noe mat ennå. Piller,.. true de inn? Eller finnes det pasta? Må vel trues inn det også da?

Looney
22-05-2007, 15:34
Du får kjøpt pasta på apoteket. Der får du hjelp med dosering og alt slikt. Ofte hjelper det å ha dosen i en liten engangssprøyte uten spiss. Om du får pastaen rimelig langt bak i munnviken svelger de.

Er nok min Ludvig du tenker på som ble påkjørt for ikke så lenge siden.

Êowyn25
22-05-2007, 21:04
En viktig ting!!! Kos mye med de og la de bli vant til unger hvis du har mulighet til det. Da er det større sjanse for at de blir kjælne tror jeg. Våre er ikke så kjælne og livredde for unger, og det er nok fordi vi tenkte vi sskulle la de være i fred med mamman i starten.

dimmu91
22-05-2007, 21:32
En viktig ting!!! Kos mye med de og la de bli vant til unger hvis du har mulighet til det. Da er det større sjanse for at de blir kjælne tror jeg. Våre er ikke så kjælne og livredde for unger, og det er nok fordi vi tenkte vi sskulle la de være i fred med mamman i starten.

Ja, det er lurt å kose masse med dem, og gjerne gjøre dem vant med lyder og ta dem litt ut osv. Vende dem til deres framtidige liv. :p :)

ferdinand
22-05-2007, 23:02
Leit når dyr blir påkjørt! Håper det går bedre med Ludwig....

Ok, da skal vi prøve ormkur når den tiden kommer.
Kattungene ligger i en eske inne i et skap. Har latt de være der for å skjerme dem litt, men det er kanskje ikke nødvendig det da...
Barna våre ville gjerne kost med dem hele dagen, og vennene deres også.
Kan jeg flytte dem mer frem, f eks til kjøkkenet nå? De er straks 3 uker.

Mamma`n har forresten fått kattungemat, og det går ned på høykant! Boksemat også!

Tusen takk for hjelp og tips!

Puseliten
28-05-2008, 21:43
Heisan.
Jeg har tatt inn en katt som ikke har hatt noe hjem, har hatt annonse med bilde av henne i lokalavisen i en hel uke. Ingen svarte. Dette er nå en mnd siden, men jeg ble oppmersom på at hun var drektig. I går kveld fødte hun 4 små. Hun er blitt veldig tynn etter graviditeten, og jeg lurer på om det er noe jeg kan gi henne som virkelif "feter" henne opp igjen. Og så lurer jeg på, av de 4 ungene så er det to som er litt større enn de to andre. Er det vanlig? Jeg har allerede to katter i fra Dyrebekyttelsen, og det virker som om hun trives sammen med dem og hun er blitt veldig kjælen med meg, men når det kommer besøk gjemmer hun seg med mindre det er noen som har vært her mange ganger. Er det noen som har noen råd til meg ang. hvilken kost jeg kan gi henne ved siden av for at hun skal legge på seg, og er det noe spesielt for hun skal ha nå når hun ammer de små. Jeg tar i mot alle råd med takk.

Roy Steffensen
28-05-2008, 22:36
Jeg vil bare slenge meg med på tråden her og si tusen, tusen takk for alle tips og innspill som kommer via dette forumet!!!

Har selv nettopp fått kattunger, og i dag åpnet de øynene for første gang :)

Kom gjerne med flere innspill til oss som har spedbarn i hus :D