Se full versjon : Ikke tolle inn hunden
Hvis jeg kjører på grønt med valpen og blir dratt inn i tollen, hva skjer da?
Jeg skriver en pm til deg jeg.
Acapella
30-07-2007, 13:27
Meg også!! :)
man skal uansett gå på rødt i tollen når man har med seg et dyr, tollerne skal sjekke papirer.
og hvis du har papirer på at dyret kostet under tollgrensen, så kan tollerne bestemme seg for om de tror deg eller ikke. hvis ikke de tror deg, så kan de bare bestemme seg for en ca pris som de vil at du skal betale toll fra.
så vær forberedt på hva som helst ;)
Acapella
30-07-2007, 14:12
man skal uansett gå på rødt i tollen når man har med seg et dyr, tollerne skal sjekke papirer.
og hvis du har papirer på at dyret kostet under tollgrensen, så kan tollerne bestemme seg for om de tror deg eller ikke. hvis ikke de tror deg, så kan de bare bestemme seg for en ca pris som de vil at du skal betale toll fra.
så vær forberedt på hva som helst ;)
åå?
Så om man har med "kvitering" på en hund, der oppdretteren skriver at hunden koseter under tollgrensen, osv, kan tollere velge å ikke tro dette stemmer?
Det viste jeg faktisk ikke.. :o Men det må jo være sabla irriterende om man velger å kjøpe en hund i sverige, fordi man finner en flott hund, rimligere der, (under tollgrensa) og tollerene ikke tror denne prisen stemmer.. :cool:
åå?
Så om man har med "kvitering" på en hund, der oppdretteren skriver at hunden koseter under tollgrensen, osv, kan tollere velge å ikke tro dette stemmer?
Det viste jeg faktisk ikke.. :o Men det må jo være sabla irriterende om man velger å kjøpe en hund i sverige, fordi man finner en flott hund, rimligere der, (under tollgrensa) og tollerene ikke tror denne prisen stemmer.. :cool:
Jeg hadde kvittering på at Leah kosta 8000 og betalte moms av det.
åå?
det stemmer. Selv om man har kjøpskontrakt og underskrift fra oppdretter, og selv om den gjerne er solgt billigere pga ting som bittfeil, spiller det liten rolle hvis de velger å ikke tro deg.
du kan alltids sende inn en klage, men det hjelper sjelden. de kan underkjenne kvitteringen og sette en pris de mener er mer riktig, og da går de ut fra norske markedet. En chi kan man feks kjøpe for 3000kr i Polen (et eksempel bare) mens i Norge kan den koste opp imot 20000kr. Da sier de at de vil du skal betale moms av 20000 for de tror deg ikke ang prisen. :eek: helt sykt at de kan holde på slik..
var med i tollen da en venninne fikk hunden sin. dette var det som skjedde..
Så sjekker de ofte kontoen din, så om det står en overførsel på mer enn det som står på kvitteringa, er du ute og kjøre..
Så sjekker de ofte kontoen din, så om det står en overførsel på mer enn det som står på kvitteringa, er du ute og kjøre..
sant nok. men ikke sant, det var også en ting, fint at du nevnte det!
Hun som skulle ha valpen, hadde overført en god del mer penger enn hva hun hadde kjøpt selve valpen for. dette var fordi den måtte chippes, vaksineres, blodprøver, buret hunden skulle fraktes i var stort og dyrt, og ikke minst kostet flybilletten til hunden endel, fra et annet land og skulle reise alene ikke sant.
og DETTE ville de også ha med i prisen! dette er jo bare ekstrautstyr til hunden, og har ikke noe med prisen for hunden, men der og da bestemte de seg at de ville ha dette med i prisen. :mad:
da spurte jeg hvis dette hadde vært feks en gammel hund, skulle de tatt og regnet med prisen for chip, gamle vaksineringer og blodprøver opp gjennom hundens kanskje 10 leveår og så videre.
nei men da hadde jo hunden vært gammel så da trengte de ikke det??
jeg skjønner lite av de reglene altså :confused:
Porcellina
30-07-2007, 19:16
Tonia: det skal betales moms av alle utgifter; kjøpesum, vaksiner, frakt osv så det er faktisk helt riktig dessverre. Det står å lese på tollvesnet sine sider.
__________________________________________________ ____________
..for ikke å snakke om at dersom man ikke fortoller hunden og blir tatt for det, så har tollvesnet faktisk rett til å ta beslag i den innsmuglede hunden og få den avlivet! DET har også skjedd..
Man er forøvrig også selv forpliktet til å kontakte tollvesnet ved passering av grensen med tollpliktig vare. Det gjelder også ubetjente grenseoverganger; ergo om man vet man skal krysse grensen et sted der det ikke pleier å være tollere skal man faktisk ta kontakt med tollvesnet og gi beskjed på forhånd. Men det er det vel ikke mange som gjør..
Unnskyldninger om at det ikke var tollere der hjelper ikke, lovverk er lovverk..
Og... tollerne kan til og med følge etter deg hjem. (spesielle tilfeller hvor man mistenker smugling)
Altså, en tollkontroll trenger ikke foregå på grensen. På vei fra Sverige til Oslo er det ikke uvanlig at de har kontroll utenfor Moss f eks. Så man er aldri trygg selv om man har passert grensen for lengst og ikke blitt stoppet.
Snakker med en svensk oppdretter nå, hun har solgt mange valper til Norge, og ingen har noen gang betalt moms i tolla.
Samboeren lurte på om det ikke bare var å si at du ikke fikk pass til den nye blandingsvalpen din og tok den med til svinesund for å handle røyk. Tror dere det hadde funka? :p Virker jo litt for lett til å være sant.
Snakker med en svensk oppdretter nå, hun har solgt mange valper til Norge, og ingen har noen gang betalt moms i tolla.
hva hjelper det da, hvis tollerne bestemmer seg for å ta mer? og de har rett til det..
uansett hva som står i kontrakten, ang pris og feil på hunden?
Tonia: det skal betales moms av alle utgifter; kjøpesum, vaksiner, frakt osv så det er faktisk helt riktig dessverre. Det står å lese på tollvesnet sine sider.
.
men hva da om denne hunden hadde vært 10 år, skulle man ha betalt for alle vaksiner og alt opp til den var så gammel da? :confused: eller gjelder det bare for valper?
og hvis man har bur fra før og hadde sendt det ned, ville de tatt betaling for det også? og hvis man personlig har vært og kjøpt flybilletten selv, skulle det og ha blitt betalt moms av? siden dette var deler av utgiftene for ekstra utstyr til hunden?
Jeg mener, om alt var kjøpt på forhånd og man ikke hadde sendt penger til oppdretter for utgiftene, hadde de da villet ha penger for det da også? for det er jo bare selve hunden som er kjøpt for over så og så mye, alle de andre produktene koster jo hver for seg mindre enn tollkvoten...
det der kan jeg ikke skjønne?
og i tillegg: kan du gi meg linken til de sidene ;)
hva hjelper det da, hvis tollerne bestemmer seg for å ta mer? og de har rett til det..
uansett hva som står i kontrakten, ang pris og feil på hunden?
Jeg klarte det jo med Leah så, flere som har klart det også.
Jeg ble ikke stoppet i tollen med min svenske valp..No prob.
Jeg ble ikke stoppet i tollen med min svenske valp..No prob.
Kjørte du bare gjennom på grønt?
Skal muligens hente valp i Sverige snart selv..
Jeg klarte det jo med Leah så, flere som har klart det også.
har klart det jeg også. men vet om flere som ikke har klart det, og de er blitt mye strengere.
og dette går ut over folk som faktisk har betalt mye mindre for hunden sin. Det er bittert å komme med en hund man faktisk bare har betalt 7000kr for, og måtte tolle for 20000 fordi det er markedsverdi i Norge.
marie_83
31-07-2007, 00:11
trodde ikke det var moms på levende dyr jeg....
Miss&Luna
31-07-2007, 00:26
Jo, levende dyr blir klassifisert som vare i merverdiavgiftsloven.
Mer om dette i denne artikkelen. Både om toll og moms på levende dyr. Starter på side 36. http://toll.no/upload/dokumenter/TMS/merverdiavgift-apr%202004.pdf
har klart det jeg også. men vet om flere som ikke har klart det, og de er blitt mye strengere.
og dette går ut over folk som faktisk har betalt mye mindre for hunden sin. Det er bittert å komme med en hund man faktisk bare har betalt 7000kr for, og måtte tolle for 20000 fordi det er markedsverdi i Norge.
Ja jeg vet, det er utrolig bittert..
Det må du huske på, du skulle vel hente i Danmark..
marie_83
01-08-2007, 11:54
skal hente i danmark, snakket med tollen og de sa at hvis vi var uta av lande i 24t så kunne vi ha med hunden inn uten å betale noe hvis den ikke kostet mere enn 6000kr. vi skal gi 8 for den men skal be hun dama skrive kvittering på 6
marie_83
01-08-2007, 12:18
ja men 2000av dem kan vi jo ha brukt på bensin, mat osv det døgnet vi er i danmark.
Som dere sikkert ser så har jeg redigert vekk endel innlegg i denne tråden. Dette er helt klart oppfordringer til å bryte norsk lov, noe som selvsagt ikke er lov her inne på dyrenett.
Anne
mod
kall meg gjerne teflonhjerne :p men hvor har man direkte oppfordret til å bryte norsk lov i denne tråden? vi har skrevet om muligheter, det vet jeg ;) kan ikke huske å ha gjort det, men i så fall beklager jeg..
Jeg oppfordret ikke til noe som helst, fortalte bare hva jeg selv gjorde....Menmen.
Acapella
01-08-2007, 20:02
Oj, hmm, var iallefall ikke ment som det fra min side heller, sa jo bare det samme som andre har sagt før, uten å blitt slettet.. :cool: Men det er ok, beklager, var virkelig ikke ment som oppfordring til noe som helst! :o
For all del folkens; ikke bryt loven!
Om valpen koster 20 000 i Sverige, blir det bare 5000 i moms :) Jippii!
Ehm.. Jeg vil heller oppfordre til å kjøpe i Norge tror jeg.
når vi kjøpte valp i utlandet så fikk vi med en forvertsavtale(bare et eksemplar til oss) kjøpskontrakten gjemte vi så de ikke skulle finne den hvis de begynte å leite. så da er den momsfri:2thumbup:
så vi kjørte bare rett gjennom, for hvis jeg ikke husker helt feil så må man momse
fra 6000 og oppover. og hvis du har handla for mindre enn det så behøver du ikke å stoppe?
herregud, jeg ser det er over et halvt år siden none sist skreiv inn. jaja
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.