PDA

Se full versjon : Problem pus

sukk2000
18-12-2007, 08:54
Min pus Mosse har alltid vert sær, ikke ville bli plukket opp eller kost med bortsett fra oppi kurven sin og murrer når vi evt prøver. men nå i det siste har han klikka helt, han skriker så stygt som en katt kan når vi i det hele tatt nærmer oss han. skal han inn må vi gå bort fra døra og ut av synsfeltet hans. Vi har sjekka han hos dyrlegen og det er ikke noe "feil" med pusen, men psyken er helt sinnsyk.

han er kastrert og frisk hannkatt på 1 1/2 år.

Forslaget kom fra min samboer om å avlive Mosse men jeg er så gla i han at jeg vil se om det er noe annet jeg kan gjøre.

svigermor foreslo å holde han inne og bare gi han mat fra hånden vår.
Noen som har erfaring med dette eller noe forslag om hva jeg kan gjøre?

Hilsen Desperat katteier

Looney
18-12-2007, 19:41
Kan være at noe har skjedd mens han har vært ute. Sikker på at han ikke har vondt noe sted?

Fint_Lite
18-12-2007, 19:48
Er dette en utvikling som har gått over tid eller bare kom det helt plutselig??

Kan jo prøve å plugge inn FELIWAY (http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=14) adapter i stikkontakten, den sender ut beroligene feromoner til katten.

sukk2000
18-12-2007, 21:28
det erikke noe fysisk galt med pus, han har vert sær lenge men blitt bare verre og verre. prøvd sånn god lukt men hjelper lite

mihi
18-12-2007, 22:02
Du har tidligere skrevet at du har skaffet deg enda en ny katt, og at en av kattene dine ble påkjørt:hug:. Dette kan jo ha stor innvirkning på din Mosse. Han kan være sjalu på den nye katten og samtidig sørge over den døde katten.

Jeg har en katt som ble veldig sjalu da jeg tok til meg en katt til. Måten jeg løste det på var å passe på at begge fikk like mye kos, oppmerksomhet osv. En må vise "gamlekatten" at den ikke er glemt:).

Håper det løser seg for dere:)

Kitziee
18-12-2007, 23:49
Å avlive katter fordi den er sær og kun vil kose på sine premisser bør i allefall ikke være et alternativ. Katter ER sære dyr, ALT gjøres på deres premisser. Dere bør passe på at dere ikke "presser" katten til kos, lek o.l. la katten ta kontakt når han selv ønsker det. Selvsagt skal dere kunne gå bort til katten og kose litt med han, men trekk dere tilbake med en gang han sier at dette ønsker han ikke. Noen katter er bare slik, mange ganger da desverre til oss menneskers fortvilelse.

Selv har jeg en katt her som alltid har vært ganske så sær selv. Hun var en kosegris som lita, men etter hun flyttet hit og det etter noen mnd kom to katter til i hus så ble hun særere og særere. Hun ville ikke løftes (det vil hun forsatt ikke egentlig, men jeg får i allefall holde henne i noen sek nå i motsetning til tidligere), hun ville også kun ha kos når hun lå i favorittkurga si. Hun nektet å kose med oss andre plasser, og skulle i allefall ikke være i noe fang eller lignende. Det har tatt lang tid, men nå etter flere år er hun endelig blitt en skikkelig kosejente igjen. Nå vil hun sove sammen med oss i sengen, ligge i fanget, sove ved siden av oss i sofaen.. Ja, hun vil være overalt der hvor vi er. Jeg vet ikke om dette kan sammenlignes, men jeg vet bare at med masse tålmodighet så kan det være at pusen etterhvert slapper mer av, blir tryggere på dere og lar dere kose mer med han.

bumfuzzle
19-12-2007, 01:33
Katten har ikke noe mindre rett til leve bare fordi han ikke vil koses med. Da ville jeg heller prøvd å gi han et eget rom der han har alt han trenger og tilgang til å gå ut og inn som han vil, og gjerne tilgang til resten av huset også, men rommet *sitt* får han ha i fred fra andre. Hvis han ikke vil ha kontakt med dere, så bare la han være i fred. Man avliver ikke en katt fordi den er sær.

tittipusi
19-12-2007, 08:49
kan hende det har hent noe ute, vet at noen ikke kastrerte han katter ofte plager de som faktisk er kastrert, dette kan da ha innvirkning på pusens psyke, å klandre dere for dette.
men det kan være så mangt.
anbefaler å la pusen være i fred å la han komme når han vil, han kommer nokk til å savne kos å sånt etterhvert, så han kommer nokk "tilbake".
han har bare sikkert en tøff tid, jeg blir også slik når jeg er sint, nekter å snakke se på eller ta på noen når jeg er sinnsykt forbanna.

så la tiden vise hva som kommer, å litt feleway kan neppe skade, kan hende han føler seg mere trygg da.
for hvis det er hankatter som plager kan dette være et godt alternativ, feleway koster rundt 300 lappen da.
men varer nokk lenge, en tlf til dyrlegen å spørre hva han syntes.

sukk2000
19-12-2007, 22:27
Man avliver ikke en katt fordi den er sær.

jeg har da ikke planer om å avlive fordi han er litt sær, han har begynt å angripe oss og hyle det fælestelyder når vi nærmer oss

*Nurket*
19-12-2007, 22:33
Hvorfor prøver du ikke en dyretolk,h*n kan jo da finne ut hvorfor katten din er så vanvittig sær og da finner h*n ut om det er noe som plager katten din,jeg kan anbefale det på det sterkeste,selv om jeg ikke har prøvd det selv,men det er såååå mange som har fått hjelp med en dyretolk.Håper alt ordner seg for dere.Lykke til!

sukk2000
19-12-2007, 22:52
jeg har brukt 7000 på den katta allerede, samboeren min har miste jobben og vi har hus lån og bil lån så kan si at det har jeg faktisk ikke råd til

*Nurket*
19-12-2007, 23:04
jeg har brukt 7000 på den katta allerede, samboeren min har miste jobben og vi har hus lån og bil lån så kan si at det har jeg faktisk ikke råd til
Det skjønner jeg veldig godt at du ikke har rå til da.Håper iallefall at dere finner ut og får løst problemet hans,for det er jo tydelig at det er noe som plager han.Lykke til så mye!

sukk2000
19-12-2007, 23:53
takk, hadde jeg hatt råd ville jeg prøvd dette. får håpe det går seg til. men bare han slutter å skrike og angripe er mye gjort

mihi
20-12-2007, 11:39
Jeg bare lurer på en ting. Hvorfor tar du til deg flere katter når du har så store problemer med den katten du har fra før? Er det ikke bedre å få han til å være mer normal før en tar til seg mer katter?

sukk2000
20-12-2007, 13:58
samboeren min vil gjerne ha kose katt, det er lissom kriteriet for pus. og mosse gjør jo ikke det og da måtte jeg finne en som gjorde det.

mihi
20-12-2007, 16:09
samboeren min vil gjerne ha kose katt, det er lissom kriteriet for pus. og mosse gjør jo ikke det og da måtte jeg finne en som gjorde det.

Ikke alle katter blir en kosepus. Så i min mening blir det litt for dumt å skyve tilside den katten man har for å skaffe seg en ny som kanskje blir en kosekatt. Hva med å heller bruke pengene (tenker på de du kommer til å bruke på kastrering/sterilisering og vaksine pluss ekstra for siden du nå har mer enn en katt) til feks dyretolk eller lignende, og få Mosse til å bli en mer rolig og grei katt.

Hva hvis denne nye katten ikke blir en slik kosepus heller da. Skal dere få en til da for å se om den blir det osv osv osv.

sukk2000
20-12-2007, 20:21
Ikke alle katter blir en kosepus. Så i min mening blir det litt for dumt å skyve tilside den katten man har for å skaffe seg en ny som kanskje blir en kosekatt. Hva med å heller bruke pengene (tenker på de du kommer til å bruke på kastrering/sterilisering og vaksine pluss ekstra for siden du nå har mer enn en katt) til feks dyretolk eller lignende, og få Mosse til å bli en mer rolig og grei katt.

Hva hvis denne nye katten ikke blir en slik kosepus heller da. Skal dere få en til da for å se om den blir det osv osv osv.

vi gjør mot mosse det han vil nå, og det er jo ikke sikkert en dyretolk kan hjelpe og da er de penga ut av vinduet. føler jeg har gjort mye for mosse siden jeg fikk han og ingenting har hjulpet. det er denne sulte metoden vi ikke har/vil prøve ennå