PDA

Se full versjon : Vi har fått små rottebabyer og trenger hjelp!

Biamora
29-12-2007, 13:08
Vi har to hannrotter og en hunn rotte (i separate bur..), og etter velsignelse fra butikken vi kjøpte dem, har de fått lov å leke sammen på kveldene for selskapets skyld.
Fikk ingen klare retningslinjer å forholde meg til i forhold til hva man gjør når barna kommer, var heller ikke klar over alle retningslinjene i forhold til når rotte jentene bør/ikke bør bli gravid (her er det lov å reagere på min uvitenhet...jeg ble ganske oppgitt over meg selv når jeg fant ut at hun var gravid og jeg ikke viste eller kunne noenting...). Graviditeten gikk nesten over mitt hode midt i juleforberedelsene, og plutselig her noen dager før jul ble jeg klar over at vi måtte vente oss små, den første lille kom i går 28.12.07 kl 12.30:D. De var nydelige og så vidt jeg klarer å telle er de hele 14 stykker. Fødselen gikk fint og rottemor fikset alt selv, jeg har bare vert tilskuer. (er litt usikker på alderen hennes for hun var ekstra lenge i butiken pg sine røde øyne, men ca 4-5 månder er hun nok).

Så til alle spørsmålene:)

1. Når kan man røre barna? Da tenker jeg spesiellt på det med skifte av bur o.s.v. Vil rottemamma kaste fra seg barna om jeg rører ved ungene?
2. Snuskerusk (som hun heter) biter, det startet hun med dagen før fødselen, men håper det går over av seg selv ettervært. Ha lest noen tråder her på forumet som beroliget masse.
3. Har ikke fått tak i spesial maten, noen som vet hvor man kan skaffe den?
4. Når begynner de små å spise selv? Og trenger de spesiell oppfølging?
5. Snuskerusk virker ganske desperat etter å komme ut en tur å løpe, er det greit nå med ungene, og hvor lenge kan hun være ute og borte fra barna?
6 Er det nødvendig å få barna vaksinert før de gis bort? I så fall er det noen som vet hva det koster?

Dette ble et laangt innlegg og mange spørsmål, men etter å ha lest en del på nett, er disse spørsmålene det som er vanskeligst å få svar på. Takker på forhånd for all hjelp:)

§ RatGirl §
29-12-2007, 14:08
Hei og velkommen hit!

Sa dyrebutikken at du kunne la dem leke sammen, uten faren for at det kom unger? I så fall er jo det helt på jordet... Hann + hunn = unger.

1. Når kan man røre barna? Da tenker jeg spesiellt på det med skifte av bur o.s.v. Vil rottemamma kaste fra seg barna om jeg rører ved ungene?Noen oppdretter rører dem og veier dem fra første dag, mens andre venter til de er en uke gamle eller mer. Så det kommer litt ann på hva du vil og hvordan rottemamma tar det. Noen mødre kan bli ganske beskyttende ovenfor ungene og stresset hvis man skal håndtere dem.

2. Snuskerusk (som hun heter) biter, det startet hun med dagen før fødselen, men håper det går over av seg selv ettervært. Ha lest noen tråder her på forumet som beroliget masse.Hun er nok beskyttende, ja. Så da ville jeg ha unngått å håndtere ungene den første tiden og se det ann hvordan hun reagerer. Det er viktig at moren ikke er redd eller stresser.

3. Har ikke fått tak i spesial maten, noen som vet hvor man kan skaffe den? Tenker du på RM3? Den fås kjøpt i nettbutikken til Norsk Tamrotteforening (http://tamrotter.com/). Dessverre har den julestengt nå til over nyttår, regner jeg med.

4. Når begynner de små å spise selv? Og trenger de spesiell oppfølging? Når de er rundt 12 dager gamle begynner de å smake på annen mat, og de spiser selv iallfall når de er tre uker gamle.

5. Snuskerusk virker ganske desperat etter å komme ut en tur å løpe, er det greit nå med ungene, og hvor lenge kan hun være ute og borte fra barna?Du kan eventuelt åpne burdørene så hun kan gå ut og inn som hun vil.

6. Er det nødvendig å få barna vaksinert før de gis bort? I så fall er det noen som vet hva det koster?Nei, det er det ikke.

Det du også burde gjøre er å allerede nå se etter nye eiere, da det kan bli vanskelig å få solgt alle.

Anbefaler deg å lese i Heidis RotteFAQ - 11. Skal jeg avle?
http://awas.nvg.org/faq/index.html - Her står det en del om stell av ungene og mor.

Det kan også være lurt å se på NTFs avlsveiledning:
http://www.tamrotter.com/avl_oppdrett/veiledning.php

Lykke til!

Biamora
29-12-2007, 15:22
Tusen takk for svaret, det var veldig hjelpsomt og nyttig!
Når det gjelder dyrebutikken har de aldri lakt sjul på at det kunne bli barn. Jeg syntes det var trist at snuskeruske skulle være alene hele tiden ( buret hennes er begrenset i størrelse, noe jeg åpenbart må gjøre noe med nå..:-)), så jeg spurte om de kunne leke sammen og om butikken i så fall hadde mulighet til å ta imot barna om det skule bli aktuelt, jeg ville aldri latt de være sammen om utgangspunktet var at ungene måtte avlives om det ble slik. Det jeg ikke var klar over var alderen på rottene i forhold til parring/graviditet. Det er ikke så lenge siden jeg forhørte meg om disse tingene, og med julestria så ble det aldri ordentlig sjekket opp av meg, min helt klart store blemme!

Dette var helt klart ikke planlagt, men alt i alt har det gått veldig fint, og det ser ut til at både mor og barn har det bra. Vi i huset forøvrig synes dette er veldig morro, selv om det kom litt "plums" på og gjør det vi kan for at dette skal gå fint:).
Det var ikke akkurat dette jeg hadde sett for meg skulle skje når datteren min fikk "rottegutta" med utstyr til fødselsdagen sin. Jeg var klar over at det var meg som ble annsvarlig for dyrene (noe alle foreldre bør ha i bakhodet vil jeg tro..), og jeg ble så begeistret for rottene at jeg kjøpte meg ei lita jente:fnise:. Så, nå er vi altså 3 store og 14 små pluss fire mennsker i denne familien, du snakker om eksplosiv familieforøkelse...

Vel det ble litt avsporing:), nok en gang tusen takk og alle gode råd tas i mot med takk!

P.s noen som ønsker seg en liten rottejente eller gutt til etterjulsgave?......

kikky
29-12-2007, 17:13
uff da, men ja du burde kanskje tenkt på at det fort kan bli barn sånn. Anbefaler å beholde en jente eller to fra kullet til å holde mor med selskap:)

gi mor og barn fred den første uken, mor må ha mer mat og noe næringsrikt, valpe tørrfor, salat, kokt egg og slike ting. bare ikke saltet eller krydret mat. Baby mat på glass er også flott. lykke til med rottebabiene:)

www.tamrotter.com/forum der kan du få gode råd og kanskje finne nye hjem til babiene når de er gamle nok.

ørkenr@ts
10-01-2008, 11:13
Hei jeg skulle gjerne hatt en jente til jeg, da to av mine har fått kreft å blitt avlivet, sitter jeg igjen med en. Skulle gjerne hatt en venninde. Men det kommer an på hvor du bor da?

Biamora
10-01-2008, 17:25
Vi bor i Asker.:) Her er foresten bilde av noen av de små. Leverings klare når de er 5 uker, altså 1 februar, men vil tro at Trondheim er for langt:-(....

lissi
11-01-2008, 00:00
guud så nydelige de var:001_wub: en skikkelig nydelig gjeng:001_wub:

ørkenr@ts
11-01-2008, 11:09
oki ja men det var værd forsøket. Har merka meg at de fleste her er fra østlandet. Men måtte jo prøve. Men de var sååå søte da!

Biamora
11-01-2008, 13:45
Ja de er så vakker alle sammen, orker ikke tenke på at de skal forlate redet om ikke lenge:(

Mac dyregod
15-01-2008, 15:14
snuske dusken så herlige! Jeg viiiil ha! :fnise:
Jeg bare elsker rotter... I mitt neste liv skal jeg bli frisk og rask og ha en haug med dyr! masse rotter...:2thumbup:

Iffy
21-01-2008, 10:07
Så søte! =D Får vi se bilde av foreldrene også?

Biamora
22-01-2008, 18:27
Barna har fått en brun grå hette, ikke sort som pappa'n men heller ikke så lys som mor, veldig pen farge:)

TinaM
22-01-2008, 19:56
Såå nydelige de er:001_wub:
Nå savner jeg rottene vi hadde på jobben! Rotte babyer er så herlig:D