PDA

Se full versjon : Har noen en hannrotte? :0

tonjekristin
04-01-2008, 22:59
Tenkte å få unger på bærta mi igjen. :D Men så trenger jeg en hannrotte. Gjerne i en annen farge enn black eller agouti, da det er disse fargene jeg har fra før.

Rotta mi, Neptün, er black, european berkshire, etter hva jeg har fått med meg, og snill og grei. O-)

Hun har allerede hatt et kull, et "ops-kull", da den ene av de "to jentene" vi kjøpte i dyrebutikken var gutt. Ble heldigvis for henne bare 4 unger da. :D

Men så har jeg lyst på noen småtasser til i huset, men jeg trenger en hann... Så lurte på om noen hadde en snill hannrotte et sted ikke så langt fra fredrikstad?

tonjekristin
04-01-2008, 23:09
Her er forresten et ganske dårlig bilde av henne. :D
(Hun ser skikkelig ung ut på det bildet :eek:)

*Bilde slettet av moderator pga størrelsen på bildet*

tonjekristin
04-01-2008, 23:09
oisann, ble visst stoort :eek:

Cams
05-01-2008, 00:01
Så fordi du har lyst på noen helsøte rotteunger i huset igjen, så skal du avle?

Du vet at det er grunn nr. 1 blandt verdens dårligste innsikt for avling av dyr?

Har du stamtavle på rotta di? Har du helsesjekka den? Vet du noe om foreldrene dens i det hele tatt? Har du snakket med topp oppdrettere innenfor rotter/gnagere?

Biamora
05-01-2008, 00:04
Tror hun har hatt rotter en stund og vet en del, etter som jeg har lest på forumet.....Nydelig rottejente foresten!

kikky
05-01-2008, 01:57
jeg syntes ikke det virker som om du er moden nok til å få et kull til. uansett farge på hannrotta kommer nok ungene til å bli sorte og agouti noe som igjen viser til hvor lite du egentlig vet om rotte avl. hurotter skal ha minst 2 mnd hvile etter at ungene fra forrige kull har fått nye hjem. hurotta skal være eldre en 5 mnd og veie over 250g. Jeg syntes det er veldig uansvarlig av deg å sette et kull på hurotta de uten å ha planlagt mer i forveien. Det virker ikke som om du har så veldig lyst til å lære heller.

§ RatGirl §
05-01-2008, 12:05
Med mindre hun bærer på en felles farge med faren, så blir det nok bare black, evt. også agouti.

Har du lest denne tråden her (http://www.tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=2915)? Hvis ikke, så vil jeg anbefale det.

Måten du framlegger planene dine får det til å virke som om dette er lite gjennomtenkt. Ved avl er fargene noe det siste man bør tenke på, etter min mening. Og begrunne med at du har lyst på småtasser i huset, fremstiller deg heller ikke så godt. Sier dette for å hjelpe, for håper flere satser på seriøs avl av rotter - og alle må starte et sted og alle kan lære. :)

Det er vanskelig å finne gode avlsrotter i Norge (en av hovedgrunnen til at de aller fleste oppdrettere importerer fra utlandet), så du bør i så fall legge ut annonser diverse steder og høre med andre oppdrettere.

tonjekristin
05-01-2008, 13:04
Er det ikke lenger lov å få ett kull uten å drive oppdrett med store fremtidsplaner? :blink: Er det ikke lov til å bruke rotter fra dyrebutikken lenger? Det er mange som får et kull eller to uten å drive oppdrett...

Jeg har kanskje utrykt meg feil.. Skal ikke ha unger på henne med èn gang da..

Kikky: At jeg ikke er helt sikker på at det bare blir sort og agouti uansett farge på hann betyr vel ikke at jeg er helt blank? Men rotta er over 5 mnd, det er ca. 2 mnd siden ungene forlot "reiret", og jeg tror hun veien omtrent det hun skal (Har ikke veid henne på en stund)..
Og hva får deg til å tro at jeg ikke vil lære? :eek: Jeg elsker rottene mine, og lærer hele tiden... Kanskje jeg ikke har kommet så langt i "opplæringen" som deg og ikke vet som mye som deg, men du trenger vel ikke være ekkel for det...?

Forresten så leste jeg noe du skrev på NTF, og da sa du ikke til henne at det bare kunne bli sort og agouti, selv om rottene hennes hadde så og si samme farger som min, eneste forskjellen var at de var am. berkshire? Skrev at hun kunne "forvente å få sorte eller agouti unger", mens til meg skrev du at det bli de fargene uansett? :blink:

"med en self rotte får du self og berkshire, med en hooded får du hooded og berkshire. men dine er vel sorte, så da blir det vel mest sannsynlig sorte unger med en sort basert hannrotte og agouti med en agouti basert hannrotte, hvis ikke han bærer sort da kommer det begge deler. hvis du ikke vet om de bærer på noen farger så er vel ikke farge på hannen viktig, da du burde forvente sorte/agouti unger."

Ved avl er fargene noe det siste man bør tenke på, etter min mening.
Ja, jeg vet det, men det var jo derfor jeg skrev "gjerne i en annen farge", og ikke "ikke agouti og sort"..

Men det her er jo littegrann lenger frem i tid, tenkte jo bare å forhøre meg litt om noen hadde en hann... Er ikke så hyggelig å få slike kommentarer som jeg fikk av Kikki, når jeg bare forhører meg litt... Er faktisk litt sårendes.. Virker som om alle her mener at det ikke er lov å få et kull selv uten å planlegge det i "månedesvis" og drive med skikkelig oppdrett kun med superflotte avlsrotter...

Cams
05-01-2008, 13:21
Er det ikke lenger lov å få ett kull uten å drive oppdrett med store fremtidsplaner? :blink: Er det ikke lov til å bruke rotter fra dyrebutikken lenger? Det er mange som får et kull eller to uten å drive oppdrett...

Vel, hvis du skal drive seriøst oppdrett, så er ikke dyrebutikkrotter lurt. Du ANER ikke hva som finnes i genene, og du aner ikke om du avler på godt eller dårlig gemytt. Du aner praktisk talt ingenting, annet om hva den ene rotta omgår.

Avling bør taes seriøst uansett hvilket dyr man avler på, og uansett om du har noen langvarige framtidsplaner, syns jeg.

§ RatGirl §
05-01-2008, 13:37
Slik avl fører som oftest ingen steder utenom at det blir flere rotter som trenger et hjem. Det er allerede for mange rotter som trenger et nytt hjem. Her hos Dyrebeskyttelsen Oslo og omegn har vi fire rotter blant annet og det er mange til omplassering andre steder. Så med mindre man avler med en plan, et mål og tar oppgaven seriøst - så syntes jeg man skal la være å avle.
Du har lov til å gjøre akkurat det du vil, men da må du regne med at folk kan kritisere det du gjør hvis de mener det ikke er så bra. Det betyr sjeldent at de er imot deg som person.

Avl uten mål og mening mener jeg har vært med på å ødelegge rottene. Jeg har aldri hatt en rotte som har levd hele livet uten å måtte dra til veterinæren for behandling. Dette tror jeg kan komme av at det ikke er tatt hensyn til helse ved avl. Avler man seriøst og følger opp alle ungene, så vil man få en oversikt over hvilke sykdommer som oppstår i linjen og hvordan man kan unngå det på best mulig måte.

Vi har veldig få seriøse oppdrettere her i Norge, derfor er det lite fremgang og vanskelig å finne gode avlsrotter. Og med det menes rotter som har god helse, gemytt og helst kjent slekt slik at man kan vite om helse og gemyttet deres.

Mac dyregod
05-01-2008, 13:38
kvasse kommentarer er aldri kjekt...
Det som er med rotter er at de har så mye sykdom, så utrolig mange problemer. Dette har mye med useriøs avl å gjøre! Oss vanlige dødlige som gjerne vil ha unger på rottene våre.
Jeg skjønner godt at folk som har kjøpt en helrlig rotte i dyrebutikken med fantastisk gemytt at de vil ha avkom etter denne.
Men med tanke på så mange lidelser rottene har for tiden vil jeg ikke anbefale det! Rett og slett fordi jeg tror at om de proffe (altså reg. oppdrettere) tar på seg avls arbeidet så tror jeg rotte bestanden blir friskere og med lengre levetid.
Men rotten din var uten tvil pen.. :)
Da jeg hadde rotte jenter, spesielt to søstre jeg hadde, så hadde jeg så lyst på unger, men sto over fordi det var dyrebutikk rotter, jeg visste ingenting om foreldrene eller sykdommer i familien.
Og disse to jentene i LVI i en alder av 18 mnd og måtte avlives på grunn av dette til tross for at de kom tildig til vet.
Men jeg skjønner deg godt om du vil ha unger på henne, og det virker på meg som du har en del peiling. Men likevel tror jeg at jeg hadde stått over, først og fremst fordi hun er en dyrebutikk rotte og jeg da regner med du ikke har kjennskap til slektens historie.. (rett meg om jeg tar feil...!)

Uansett, lykke til i avgjørelsen...:2thumbup:

tonjekristin
05-01-2008, 14:28
Nei, jeg kjenner ikke slekten hennes så veldig godt, men jeg har møtt begge foreldrene, og søsknene, og alle var veldig snille og søte. (: Og hverken hun, broren eller avkom etter hverken henne eller ham har vært aggresive/syke, selv om hun fikk det første kullet i ung alder sammen med broren i tillegg..

kikky
05-01-2008, 14:57
unnskyld hvis jeg var litt kvass, men i den andre tråden din virket du seriøs og jeg ble veldig skuffet når jeg så denne. du sa også i den andre tråden din :

Og dette blir ikke før om over et år, da jeg helst vil fortsette med to rotter til jeg må si ha det til disse, og vil bruke en del tid på å planlegge dette her. (: Men blir ikke noe av før om ett år uansett, så har nok av tid til å finne informasjon. (:

Da syntes jeg du forandret mening ganske så kjapt, jeg er lei uansvarlige avlere så det er derfor jeg reagerte så strekt. Du vet jo heller ikke om rotta de gir gode rotter, har du kontakt med noen av kjøperne eller havnet de alle i dyrebutikk? Jeg syntes man skal kunne i hvertfall det grunnleggende i genetikken før man begynner å avle, greit at farver er langt fra det viktigste, men det viser at man er litt mer seriøs. Jeg ser absoulutt ikke noe problem med å avle fra dyrebutikk rotter, det kan gi verdens beste rotter jeg har to snupper som på fars siden og en del av mors siden er fra dyrebutikk, men også fra danmark, holland, england og u.s.a.

Det er flere ting jeg reagerer på, som;

Men jeg har ikke noe imot å kjøpe en snill og frisk rotte fra en dyrebutikk som steller godt med dyrene sine, da jeg syntes det er viktig å ikke bare avle på oppdretterrotter. Da blir jo alle sammen i slekt med hverandre til slutt. (:

hvis du hadde tatt deg bryet med å se på andres hjemme sider og slikt hadde du sett på de forskjellige stamtavlene at det er veldig liten beslektnings grad.

Jeg vil så veldig gjerne forbedre rottene i Norge, få til utrolig flotte og snille rotter med litt farver til allmennheten, men hvis det dukker opp uansvarlige avlere blir dette ødelagt.

tonjekristin
05-01-2008, 15:38
Ja, men det jeg snakket om i den andre tråden, var eget oppdrett. Det blir noe litt annet enn dette.. Da kommer jeg til å bruke for det meste oppdretterrotter med stamtavle, og planlegge dette mer nøye, pluss at jeg eier hannene selv.

Ja, jeg har faktisk tatt meg bryet med å se på andres sider, men hittil har jeg ikke funnet så mange stamtavler, og det med at rottene ofte blir i slekt med andre til slutt, er noe du også skrev selv på NTF. Ja, det er veldig lenge siden, men det var da din mening en gang, og jeg er jo ikke så veldig erfaren med dette her ennå, og det var da noe jeg gjettet... Selvfølgelig blir det jo litt anderledes hvis man importerer fra andre land da, men ikke alle kan det. Og som alle sier, er det ikke så mange oppdrettere i Norge, og da sier det seg vel selv at hvis man bare skal kjøpe fra disse få oppdretterne, blir det innavl til slutt?

Forresten så tok jeg vare på dattera til rotta mi, som nå er 3 mnd, og ho er en sinnsykt herlig rotte med masse personlighet, selv om hun er et resultat av innavl av dyrebutikkrotter.

kikky
05-01-2008, 15:51
kan du linke til hvor jeg skrev dette?

Hvis du planlegger å bli seriøs senere, men skal nå avle useriøst Er det ikke sikkert du får kjøpt deg oppdretter rotter av seriøse oppdrettere senere. Og som jeg skrev i den andre tråden er det mye mer innavl i dyrebutikkrotter. noen oppdrettere driver linjeavl, de bruker da far på datter så utavler med en linje de mener vil påvirke positivt for så å avle inn igjen. Rotter tåler en god del innavl hvis linjene er gode og godt dokumentert. som sagt tidligere i den andre tråden er oppdretterne flinke til å skaffe nytt blod, fra andre land og andre oppdrettere. Det er nok useriøse avlere i Norge, det vi trenger er seriøse oppdrettere som vet å plukke ut de beste rottene. selvfølgelig må alle begynne et sted, men da er det ikke det beste å bare sette en rotte sammen med en annen for å få søte unger. Vi gir deg gode råd, men du velger heller å skaffe "dritt" på meg enn å lytte.

tonjekristin
05-01-2008, 15:59
kan du linke til hvor jeg skrev dette?

Hvis du planlegger å bli seriøs senere, men skal nå avle useriøst Er det ikke sikkert du får kjøpt deg oppdretter rotter av seriøse oppdrettere senere. Og som jeg skrev i den andre tråden er det mye mer innavl i dyrebutikkrotter. noen oppdrettere driver linjeavl, de bruker da far på datter så utavler med en linje de mener vil påvirke positivt for så å avle inn igjen. Rotter tåler en god del innavl hvis linjene er gode og godt dokumentert. som sagt tidligere i den andre tråden er oppdretterne flinke til å skaffe nytt blod, fra andre land og andre oppdrettere. Det er nok useriøse avlere i Norge, det vi trenger er seriøse oppdrettere som vet å plukke ut de beste rottene. selvfølgelig må alle begynne et sted, men da er det ikke det beste å bare sette en rotte sammen med en annen for å få søte unger. Vi gir deg gode råd, men du velger heller å skaffe "dritt" på meg enn å lytte.

http://www.tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=2915

Og hva mener du med at jeg skaffer dritt på deg? :blink:
Uansett, jeg har faktisk ikke satt rotta mi sammen med en hann nå, jeg vurderer det.

kikky
05-01-2008, 16:13
flott at du har funnet den tråden og forhåpentligvis lest den, men dette var for over 2 år siden hvor jeg ikke hadde noen kull planlagt eller vurderte å låne en hann. jeg har brukt 2 år siden da for å få masse informasjon om genetikk, sykdom, størrelse, fødsels komplikasjoner,(ja det har skjedd noen ganger at en hu dør under fødsel, eller at hu ikke vil ha noe med barna å gjøre) næring til gravid/diende. Da jeg skrev i den tråden var det andre avlere som "bestemte" i avls verdnen, de var mye mer kritisk og krass en hva jeg er mot deg nå. dette har heldigvis endret seg, og jeg var faktisk veldig positiv mot deg i det første innlegget mitt i den andre tråden din. Norge trenger flere SERIØSE oppdrettere som vil være med på å forbedre rotte bestanden i Norge, helse, alder, gemytt og farver. Allt jeg sier er at jeg vil du skal tenke deg om godt før du planlegger neste kull, er du virkelig den rette person? les første innlegget i den tråden du gravde opp og se du svarer på spørsmålene.

Ja det føltes ut som om du prøvde å få meg i et dårlig lys, men dette var for 2 år siden og jeg var 15 år gammel.

tonjekristin
05-01-2008, 16:18
Ja, jeg vet det er to år siden, men det sier noe om at alle har vært uerfarne en gang, og jeg har ganske nylig startet med å lese om avl.

tonjekristin
05-01-2008, 16:20
Og forresten så er det ikke bare du som føler du blir satt i dårlig lys

kikky
05-01-2008, 16:24
jeg vil bare legge til at du kan jo gjøre hva du vil med rottene dine selv, men hvis du vil bli en mer seriøs avler senere kan dette skade ryktet ditt. Jeg hadde det veldig vansklig som ung med de avlerne som bestemte da, med kjøpskontraket og avlsforbud og hele pakka, disse har det heldigvis blitt færre av. Jeg bare håper du tar til deg råd og informasjon før du går i vei med å avle. Jeg vil virkelig bare det beste for rottene og håper du vil se på det på den måten, vil jo ikke at du skjal få samme intrykk av rotteavlen som jeg fikk når jeg først kom på ntf. men nå er du heldig, de fleste oppdretterne som var på htf før har sluttet, eller bare flyttet beiteområdet på grunn av all kranglingen om hva som er best for rottene og hvem som ikke burde avle og bla bla bla. Folk danner seg som oftest et inntrykk av en person som ikke forsvinner lett, spesielt ikke hvis det er negativt. Og folk snakker jo ofte sammen.

Lykke til :)

kikky
05-01-2008, 16:27
det dårlige lyset har du skaffet deg helt selv ;)

Ja, jeg vet det er to år siden, men det sier noe om at alle har vært uerfarne en gang, og jeg har ganske nylig startet med å lese om avl.

da syntes jeg du burde fortsette å skaffe informasjon før du går i gang å planlegge, slikt tar tid :) man burde også skaffe seg et nettverk så man har kjøpere man kan stole på.

tonjekristin
05-01-2008, 16:58
Ja, jeg vet det, men det er derfor jeg vurderer det i stedet for å si at jeg skal det vet du :) Men jeg kommer vel til å fortsette å lese en del mer først...

Men sånn for å skjære helt av temaet... Hva mener du er viktig å vite hvis man skal avle på rotter? Kanskje jeg har klart å hoppe over noen viktige punkter...

Cams
05-01-2008, 17:07
Men sånn for å skjære helt av temaet... Hva mener du er viktig å vite hvis man skal avle på rotter? Kanskje jeg har klart å hoppe over noen viktige punkter...

Avle på friske dyr med gode familiegener.

Eksempel på hvor ille dårlig avl kan gå;

En jente på jobben min skulle kjøpe en chihuahuavalp fra noen venner som hadde valpekull.
1 måned etterpå, og alle valpene fikk kreft og måtte avlives.
Hva skjedde? Jo, faren til valpene hadde en alvorlig kreft i kroppen, hvilket han videreførte til valpene. Eierne hadde ikke helsesjekket han engang. Og det førte jo bare til tragedie, og et valpekull på 5-6 valper ble født i verden for å dø tidlig.

Er du interessert i seriøs avl, eller har du bare tenkt til å sette ett kull på henne "for moro skyld"? Jeg er ikke sarkastisk eller noe sånt nå, jeg bare lurer!

tonjekristin
05-01-2008, 17:20
Avle på friske dyr med gode familiegener.

Eksempel på hvor ille dårlig avl kan gå;

En jente på jobben min skulle kjøpe en chihuahuavalp fra noen venner som hadde valpekull.
1 måned etterpå, og alle valpene fikk kreft og måtte avlives.
Hva skjedde? Jo, faren til valpene hadde en alvorlig kreft i kroppen, hvilket han videreførte til valpene. Eierne hadde ikke helsesjekket han engang. Og det førte jo bare til tragedie, og et valpekull på 5-6 valper ble født i verden for å dø tidlig.

Er du interessert i seriøs avl, eller har du bare tenkt til å sette ett kull på henne "for moro skyld"? Jeg er ikke sarkastisk eller noe sånt nå, jeg bare lurer!

Akkurat nå hadde det jo ikke blitt sånn andre ville kalt "seriøst", siden det er veldig vanskelig å drive seriøst med en hunnrotte fra en dyrebutikk og ett kull. Om et års tid vil jeg få tak i oppdretterrotter med stamtavle med en frisk slekt, og drive seriøst. Da blir jo saken veldig anderledes, og ingen kull for "moro skyld"..

Cams
05-01-2008, 17:26
Akkurat nå hadde det jo ikke blitt sånn andre ville kalt "seriøst", siden det er veldig vanskelig å drive seriøst med en hunnrotte fra en dyrebutikk og ett kull. Om et års tid vil jeg få tak i oppdretterrotter med stamtavle med en frisk slekt, og drive seriøst. Da blir jo saken veldig anderledes, og ingen kull for "moro skyld"..

Jadaså. Så du har "seriøs oppdretter" i tankene?

Hadde jeg vært deg, ville jeg heller ha ventet med kull til du får tak i friske oppdrettsrotter. Så kan du heller bidra til å gjøre rotter til noget sunnere kjæledyr, enn å fortsette i samme bane.

tonjekristin
05-01-2008, 17:32
ja...

kikky
05-01-2008, 17:34
men hvis du driver useriøs avl med vilje nå skader det ryktet ditt, og det vil bli vanskligere for deg å få flotte rotter til avl senere. Det er vansklig å skrive nå hva jeg syntes det er viktig for deg å vite da det er så mye, man skaffer seg informasjon over tid, nye ting dukker opp overalt. noen blå rotter fra imazo hadde blødersykdom, rotter med white spotting kan være high white som igjen kan bære en dødlig tarmsykdom, megacolon. hva skal man gjøre hvis mor ikke vil ha noe med ungene å gjøre, mor dør? man burde velge rotter som har så liten sykdoms historie som mulig, rotter av god størrelse, men ikke overvektig. en overvektig hurotte kan få problemer med å føde sine barn. Det er så utrolig mye man må lære, og man lærer jo nye ting hele tiden. Jeg er fryktlig nervøs for å få mitt første kull, hva hvis noe går galt? har man en god dyrlegen som kan hjelpe i nødstilfeller, som hvis en unge sitter fast i fødsels kanalen?

kikky
05-01-2008, 17:36
Jadaså. Så du har "seriøs oppdretter" i tankene?

Hadde jeg vært deg, ville jeg heller ha ventet med kull til du får tak i friske oppdrettsrotter. Så kan du heller bidra til å gjøre rotter til noget sunnere kjæledyr, enn å fortsette i samme bane.

akkurat, men hvis hu fortsetter med hennes planer om å avle nå vil dette skade hennes rykte og gode oppdretts rotter blir da vanskligere å få tak på.

tonjekristin
05-01-2008, 17:38
Jeg har akkurat sagt meg enig, så da er det vel ikke mer å diskutere?

§ RatGirl §
05-01-2008, 22:31
tonjekristin: Vil bare understreke at jeg tror de aller fleste som skriver kritikk når det gjelder rotteavl, er fordi de vil det beste for rottene. Noen ganger kan det gå litt for langt, men jeg syntes faktisk det er bedre enn at alle holder kjeft og sier seg enig med alt og alle. Som oppdretter må man kunne stå for sine valg og være åpen for kritikk, syntes jeg. Det finnes dog grenser på hvor mye kritikk hver enkelt tåler.

Jeg tror også at de som skriver i tråden her, skriver fordi de vil at du skal gjøre det de tror er best for oppdrettet og rottene dine.

Og det er sant som kikky skriver, det er svært uheldig å starte med et dårlig rykte, noe som er vanskelig å rette opp igjen senere, dessverre.

Lykke til, håper starter med et godt oppdrett med tiden, det trenger vi.:)

tonjekristin
05-01-2008, 23:08
tonjekristin: Vil bare understreke at jeg tror de aller fleste som skriver kritikk når det gjelder rotteavl, er fordi de vil det beste for rottene. Noen ganger kan det gå litt for langt, men jeg syntes faktisk det er bedre enn at alle holder kjeft og sier seg enig med alt og alle. Som oppdretter må man kunne stå for sine valg og være åpen for kritikk, syntes jeg. Det finnes dog grenser på hvor mye kritikk hver enkelt tåler.

Jeg tror også at de som skriver i tråden her, skriver fordi de vil at du skal gjøre det de tror er best for oppdrettet og rottene dine.

Og det er sant som kikky skriver, det er svært uheldig å starte med et dårlig rykte, noe som er vanskelig å rette opp igjen senere, dessverre.

Lykke til, håper starter med et godt oppdrett med tiden, det trenger vi.:)

Ja.. :)