PDA

Se full versjon : Ny hamster:)

titte89
10-02-2008, 19:09
Hei alle sammen! Jeg er ny i forumet, og ny hamstereier (3 dager siden). Har hatt hamster tidligere, for en 4 år siden, men da var jeg jo litt yngre, og er nok litt rusten nå!

Jeg har fått meg ei helt hvit jente med sorte/brune øyne, som nok er veldig stor/feit til å være hamster:P Lurer på noen ting her, så bare smeller til med spm og håper jeg får svar:)

1. Den er for stor til det plastikkhjulet som fulgte med buret, så jeg kjøpte sånn metalhjul, med tøy rundt for føttene dens, pluss at det var litt for stort mellomrom mellom sprinklene i hjulet. Men den går bare litt, tur på en måte, spurter ikke slik jeg husker min forrige gjorde og slik hamstern til kjærsten min gjør.. Normalt?

2. Hun er tre månder, altså ganske gammel alder i forhold til andre hamstre man kjøper (er vel gjerne 5-6 uker?) Hun burde vel ikke være vansklig å få ordentlig tam fordeom? Og HVOR tam kan en hamster bli egentlig? Noen erfaringer? Vet at rotter kan bli veeeldig tamme og ha med ut i lomma og sånn, men det kan vel ikke hamstre?

3. Hun har 3 etasjers bur, men vil jo selvfølgelig slippe henne ut, og det har jeg også gjort så hun får løpt litt. Har kjøpt sånn 8delt gjerde, som hun kan løpe rundt i, men på en eller annen måte har hun klatret eller hoppet over. TVILER på at hun klatret, det var akkurat et sekund når jeg så vekk så er ikke sikker, men hun er jo ganske stor (men gjerdet er dobbelt så høyt med loddrette gitter). Kan de hoppe med vilje eller er det bare en refleks når de blir redde? Kan ikke ha henne der nå, for hun er ikke tam nok til at jeg vil gripe tak i henne så hun kanskje blir redd.

4. Hun var håndvant når jeg kjøpte henne, og har sittet litt i hånda mi, men nå har hun begynt å snuse så fælt på fingertuppene mine, og jeg er redd hun vil bite meg (tenkte det var fordi det luktet mat, men vasket hendene og det samme skjedde). Er det normalt at de snuser så fælt så lenge?

5. Etter hun har fått vært ute å løpt, har hun begynt å gnage noe forferdelig på sprinklene i buret, vil ut liksom. Er det normalt? Og i såfall, når kommer hun til å skjønne at det ikke går?

6. Siden hun er så utrolig stor, lurer jeg på om hun kanskje er gravid, at hun var det når jeg kjøpte henne uten at de i dyrebutikken har registrert det, evt. adskilt henne med søsknene sine for sent, at de hadde rukket å bli kjønnsmodene. Noen måte jeg kan finne ut det på?

7. Og til slutt, noen forslag på hvordan hun kan få løpt ute uten at hun "rømmer"? Vil gjerne la henne, men da hun løp på rommet mitt uten gitter, så prøvde hun bare å komme seg inn i kriker og kroker, selvom jeg hadde tettet til med tøy. Og vil ikke at hun skal forsvinne eller gnage på ledninger og få støt.

Ble veldig mye det her, men hadde blitt glad for svar på noe av det i hvertfall! : ) Kan nevne at jeg fikk gratis legetime innen 10 dager da jeg kjøpte henne på Storo, så skal ta henne med til "sjekk" bare for å vite at alt er bra, så da får jeg jo også forhørt meg litt:)

Hilsen titte89 og Betty:)

titte89
10-02-2008, 20:06
Leste på en ganske seriøs side at banan var nei mat, men leste her ett sted noen som gav hamsteren sin banan? Gav min en liten bit før jeg leste at det var nei mat, og det gikk helt fint. Leste også at de liker yoghurt, og at man gjerne kan gi dem litt en gang i uken, så gav den litt ista, av typen grønn godmorgen yoghurt. Anbefaler dere heller yoghurt naturell?

kalamari
10-02-2008, 20:20
Jeg fikk mitt hamster da han var rundt tre måneder, og han har jeg ikke temmet i det hele tatt. Han var nysgjerrig og gikk rett i handa mi da jeg skulle gi han en godbit, så da var det gjort på en måte. Han er så "tam" at han ligger i halsgropen min og småsover på kveldene. Om han er i gangen og vil løpe litt, så kommer han regelmessig bort til meg og setter seg ved siden av meg for å stelle seg litt.

Mulig jeg husker feil nå, men om banan kan være for seig for dem å spise, at den sitter fast i kinnposen når hamsteret vil hamstre den. Jeg gir tørket banan, og det liker Trygve veldig godt. Han får det ikke så ofte, maks en skive i uken.

Når det gjelder den løpegården, så har hun nok klatret over. De kan strekke seg veldig langt opp, og de trenger nesten ikke noe å ha tak i for å klare å strekke seg opp. Jeg har en film/bilde av Trygve hvor han demonstrerer det godt, og når han strekker seg opp så langt han kan komme, så klarer han akkkurat få tak i en liten plastkant på veggen med fingertuppene sine og haler seg opp, og kommer ut på den måten der.

Det med gnaging på gitter, snakker kun ut fra min erfaring med Trygve, og han er en slu liten fyr. Han gnaget gitter for å komme ut til meg, om han ikke var fornøyd med maten sin, om han ville ha en godbit. I det hele tatt, for å si at nå er han misfornøyd og jeg må gjøre noe med det fort:blushing: Han vet han ikke får lov til å gnage gitter, og gjør det sjeldent. De gangene han gjør det nå, så se han på meg og gnager. Jeg har ikke hørt han gnage gitter med mindre jeg er i stuen og kan se ham:confused:

titte89
10-02-2008, 21:42
Takk for svar! Gitteret får brukes til leking, eller evt gi det til kjæresten, hvis hamster er dobbelt så lite. har funnet ut at det funker bedre å la den løpe på badet:) Det er varmt og godt, ingen ledninger, og lite rom så jeg har oversikt!:) Eneste dumme er at den må gå inni buret av seg selv igjen, for vil ikke gripe tak i den helt ennå. :)

Store b
11-02-2008, 15:40
Hvorfor er ganging på gitteret ikke lov? Hvordan lærer man en hamster at det ikke er lov?:confused:

heidiii
11-02-2008, 15:43
Når de gnager på gitteret kan de brekke tennene. Det har ikke skjedd hos meg, men jeg vet om andre som har opplevd det. Ellers så kan de utvikle en tvangsnevrose etterhvert.

kalamari
11-02-2008, 15:57
Hvorfor er ganging på gitteret ikke lov? Hvordan lærer man en hamster at det ikke er lov?:confused:

Jeg ønsket ikke gnaging på gitter siden Trygve har så mange andre ting han kan gnage på som passer bedre for tennene hans. Så sær som han er, så vil han selvsagt ikke gnage på hverken trekula, trehuset eller de andre trehusene sine, så derfor gir jeg han mye hard mat han kan bruke tennene sine på, men det var en liten OT. Jeg var også engstelig for at han kunne knekke tennene på metallet ,tre er mykere og tannsnillere.
Jeg klarer ikke lyden, å høre den intense lyden av tenner mot metallgitter er forferdelig og gir meg frysninger langt nedover ryggen. En plagsom knirkende piping som sprekker opp ørevoksen. I tillegg så gnaget han gitter for å protestere eller gi beskjed om at nå er det noe som ikke var godkjent hos ham.
Det jeg gjorde for å få slutt på det, var å finne fram dusjflaska når han var klar for litt gittergnaging. Straks han gnaget, så fikk han en dusj på seg. Selvsagt den fineste dusjen, ikke noe hard stråle men forsiktig dampdusj på en måte. Samtidig sa jeg "nei". Så begynte han å stille seg opp rett foran meg og var klar til gnaging, han gjemte seg ikke unna men virket som om han ville jeg skulle se ham. Vet ikke om de kan tenke så avansert, men jeg funderer jo litt på det. Var ikke mange ganger jeg måtte dusje ham, siden han etterhvert reagerte på selve "nei", noe han fortsatt gjør. I tillegg har jeg satt opp papp/kartong på de to stedene han gnaget, så føler han trangen til litt gnaging, så går han nå løs på kartongen. Den blir byttet ut regelmessig:)

titte89
11-02-2008, 20:53
Det hørtes jo veldig smart ut! Skal jeg prøve! Ja føler at de er litt sånn gærne og desperate når de gnager, men Betty gnager selvom hun nettopp var ute, fordi hun vil ut mer:P

Store b
11-02-2008, 22:44
Kalamari: Så bra at du fortalte dette, ny informasjon for meg. Med tanke på at Lille Grå ofte gjør dette selv, spesielt etter at hun har vært ute, eller når hun hilser på meg for første gang denne dagen! Men da skal vi få en slutt på dette. Hun er heller ikke interissert i sine treting, hun spiser knekkebrød da, og andre harde ting så funker det!

Beklager OT! Nå skal du få tilbake tråden din. Digget navnet Betty!:)

titte89
12-02-2008, 13:27
Jeg liker hamsternavn som slutter med Y;P Forrige jenta het Missy, hehe. Betty er litt klønete og klomsete som Ugly Betty, derav navnet. Men hun er ikke ugly, heldigvis:)

Åh, merker at jeg har mye større glede av dette snodige lille dyret en når jeg var 14:P Da falt vel mye av ansvaret på mamma også, men nå er det helt og holdent mitt, og det føles ut som babyen min:) Hihi.

http://i27.tinypic.com/312h9xe.jpghttp://i31.tinypic.com/69i0si.jpg
Legger ut noen bilder:) Litt dårlig kvalitet, menmen

kalamari
12-02-2008, 13:37
:001_wub:

SiriFr
16-02-2008, 13:01
nydeliig :001_wub: jeg også vil ha hamster igjen!!

titte89
18-02-2008, 16:21
Betty var hos dyrlegen på Fredag, alt sto bra til og hun er en fin frisk hamster=) Veeldig tam nå, kan klø henne litt på siden og holde henne, uten at hun blir redd. Selvom hun spreller litt når jeg løfter henne opp:) Hun elsker å være ute å løpe på badet, hih=) Har gitt opp løpehjul, dyrlegen sa det ikke var nødvendig, og siden hun er så stor vil hun antageligvis bare på svairygg av det. Så lenge hun får være ute en time eller mer hver dag trenger man vist ikke hjul!

Søteste tingen som møtte meg når jeg våknet på Lørdag, hun hadde flyttet all vatten fra huset sitt i tredje etasje ned til bånn av buret, og skyvet masse sagflis bort, så hun hadde ett lite fjell å sove i,. hehe. Var sikkert godt og varmt i bånn av buret, som sto på varmekabler akkurat da:)