Se full versjon : energisk, men spiser lite
hunden min er VELDIG energisk, kan springe i ett sett i fleire timer. Men hun spiser veldig lite, det lille ho spiser blir brukt opp med det samme. Før eg fekk ho trur eg ho fekk fri tlgang på mat, eg har prøvd å ha faste måltider. Det fungerte ei stund men så slutta ho å spise. Gjekk over til fri tilgang, og ho spiste ein del igjen. Men nå minke det på spisingen igjen. Ho kan bruke 2-3 dager på å spise ei skål. Noen som har nokon tips til kva eg kan gjer/gi ho?
Fint_Lite
22-02-2008, 23:32
Har du forsøkt og blande inn litt olje i maten? eller røre ut/blande i en teskje med boksemat...
ka olja då? har prøvd å blanda inn boksmat, men då åt hu bare den og lot resten ligga igjen.
Minuset med å gi smaksforsterkende er jo det at di kan bli utrolig kresene,men olje er bra uansett,jeg bruker noe så enkelt som rapsolje på min,evt du kan koke litt buljong å gi henne,eller kanskje hun ikke liker foret hun får og da det kunne ha vært en ide å bytte?....Har hunden holdt på sånn lenge?Å hvor gammel er hun?Jeg tror ikke jeg ville ha styrt så veldig med det vist hun er energisk og virker frisk,å så ville jeg bare ha forsatt med faste måltider
hu e litt øve ett år. hu virke frisk ellers, men hu e veldig tynn. Kjenne ribbeina og ryggraden godt, når du koser med hu. Syns det er litt ekkelt, men ser ikkje ut som om hu har någe problem med det sjølv.
Amy er også slik. Skåla med mat kan stå urørt over et døgn. Men jeg bekymrer meg ikke så veldig, for hun spiser når hun blir sulten.
Jeg drev også å blandet i annet for for å få henne til å spise, men hun bare plukket ut det hun ville ha og resten lå igjen.
Var til dyrlegen forrige torsdag og da spurte jeg om vekten hennes. Dyrlegen syntes hun var akkurat passe, så vet jeg iallefall at hun ikke er undervektig. Hun hadde også gått opp fra 17 kg til 19 kg siden jeg var der for et år siden.
Men jeg kjenner godt både ribbein og ryggraden hennes veldig godt.
Noen hunder er ikke noe matvrak og Amy er en av dem.
Jeg anbefaler høyenergifor. Da får hunden i seg det den trenger selvom den er småspist. Hills, Royal Canin og Proplan har "Performance", Eukanuba har "Working/Endurance" og "Jogging/agility".
Lurifaks
23-02-2008, 21:08
Har du virkelig prøvd å fjerne skåla hvis hunden bare snuser på maten over en lengre periode (feks 3 uker?)
Høres ut som du beskriver min hund som valp.. Jeg begynte å bli streng, og nå har jeg en hund som kaster seg over de to måltidene hun får om dagen. :) Såfremt hun ikke har fått ALT for mye godbiter da... Men det er jo ikke så rart man blir mett i magen av massevis av kylling, ost, kjøttdeig ++ :p
Jeg tror jeg "trigget" instinktet hennes i å "spise mens man kan i tilfelle man blir fri" .. For fri ble hun jo hvis hun ikke ville ha. Da forsvant skåla og kom ikke tilbake før 3 timer senere så fikk hun bli ekstra sulten til da. En hund har ikke vondt av å være sulten.. Det de HAR vondt av er å bli skjemt bort så de spiser alt for lite ;)
Min hund får mer apetitt hvis hun får en tur før maten sin også, og noen ganger må hun jobbe for maten sin. Man MÅ ikke gi maten i ei skål i ro på gulvet. Man kan kaste den i snøen så hunden må snuse seg frem til maten, man kan legge det inni en tøybit som man knyter sammen til en hard knute og man kan fylle tomflasker med tørrfor. Man kan også bruke tørrfor som belønning om morgenen når hunden som oftest er sulten og gira og ta en treningsøkt.
Hei,
Jeg leser her om mange gode råd. Hunden min har aldri vært et matvrak og kommer ikke til å bli det. Jeg kjemper hver dag med å få i han mat.. Har nå funnet en metode som virker og det er å blande inn bløtmat, eller saus i fòret, da spiser han opp alt. Til å med tørrfòret sitt, har forsøkt med å bløte opp tørrfòr og det vil han ike ha, olje ville han ikke ha, vom en liten periode. Men mange liker det så prøv det i fòret. Vom legger de også på seg av. Har faste tider som hunden min får mat.
Han er fremdeles undervektig, og dyrlegen følger med.
Lykke til:)
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.