PDA

Se full versjon : nr1 gjør fra seg, nr2. får i halsen, nr3. nyser

Tinyshadow
20-03-2008, 13:32
Tre ting!

Hvor gjør marsvina deres fra seg i buret? Mine ser ut til å bruke hele buret som do. I natt skulle jeg si natta til dem, å så at de hadde laget seg tisseplass vegg i vegg med huset, da hadde selvfølgelig tiss trengt inn i huset og i træverket. Måtte fjerne tisset og legge inn nytt strø. Hadde håpet de skulle bruke et av de to hjørnene som det ikke står noe i.

Får dine marsvin mat/vann i halsen? Det virker som mine små knøtt har en tendens til å glefse for fort i seg mat, eller drikke for fort og mye av flasken. Slik at de får i halsen å står å hoster. Det har vært ganger der dette høres riktig ubehagelig ut, så jeg blir sittende atmed buret å venter på at det skal gå over :s Redd for at de kveles. Det er spesiellt han ene (Darco) som får i halsen.

Nyser dine marsvin? Buret står godt og lunt, skal ikke være stort med trekk der. Strøet er ca støvfritt så ser ikke hvordan det kan gi utslag. Høyet er en mulighet, siden han har en tendens å krype inni høyhekken (som ender med at den velter). Dracul nyser ikke hele tiden, men han nyser ganske mye vil jeg påstå. Men ellers er han frisk og rask! Litt nysing må jo være lov, men i hvor stor grad?

Hattifnatt
20-03-2008, 14:05
Mine marsvin gjør fra seg i hele buret de også. Når det er spon over alt så tenker de at det er do over alt også.

Marsvin kan også sluke i vranghalsen. Så lenge det ikke er veldig mye hosting, så er det nok ingen fare.

Det er helt vanlig at de nyser litt. Selv om du ikke merker støvet i sponet, så må vi huske på at marsvina har nesa si bare noen cm fra sponet, og at de lett får støv i nesa.

MissKatharina
20-03-2008, 17:23
Marsvinene mine gjør stort sett fra seg i hjørnene, men de sparker det ut over hele buret når de løper. Så da blir det visst ikke noen forskjell uansett hvor de gjør fra seg :fnise:
Hvis det blir et stort problem kan du jo prøve å få dem stuerene.
Siterer en marsvinbok:
"Sett inn en skål med kattesand/burstrø i buret, eller en marsvindo og legg et par lortkuler oppi. Sett stadig marsvinet på skålen. Hvis det gjør fra seg et annet sted samler du det sammen og legger det i skålen/doen. Legg merke til om marsvinet har et yndlingshjørne, i så fall setter du skålen der. Belønn dyret med kos eller en godbit hver gang det har gjort fra seg på rett sted. Ikke bli sur på marsvinet eller straff det. Det vil bare forstyrre marsvinet og den vil forbinne doskålen med noe neggativt."

Det står også at det ikke er alle marsvin som kan bli stuerene og at det kan ta lang tid før dyret lærer seg å gjøre fra seg på rett sted.

Tinyshadow
20-03-2008, 17:34
Marsvinene mine gjør stort sett fra seg i hjørnene, men de sparker det ut over hele buret når de løper. Så da blir det visst ikke noen forskjell uansett hvor de gjør fra seg :fnise:
Hvis det blir et stort problem kan du jo prøve å få dem stuerene.
Siterer en marsvinbok:
"Sett inn en skål med kattesand/burstrø i buret, eller en marsvindo og legg et par lortkuler oppi. Sett stadig marsvinet på skålen. Hvis det gjør fra seg et annet sted samler du det sammen og legger det i skålen/doen. Legg merke til om marsvinet har et yndlingshjørne, i så fall setter du skålen der. Belønn dyret med kos eller en godbit hver gang det har gjort fra seg på rett sted. Ikke bli sur på marsvinet eller straff det. Det vil bare forstyrre marsvinet og den vil forbinne doskålen med noe neggativt."

Det står også at det ikke er alle marsvin som kan bli stuerene og at det kan ta lang tid før dyret lærer seg å gjøre fra seg på rett sted.

Blir litt vanskelig den akkurat nå, me tanke på at ingen av de er orentlig tamme :p Han ene kan godt snuse, å noen ganger taimot litt kos. Han nye (Darco) er ennå litt skeptisk til å spise fra hånden, men tørr det om Dracul er i nærheten :fnise: Kanskje forsøke det i framtiden? Når de er blitt litt mer tam av seg, men takk for tipset ;)

CMH
20-03-2008, 20:20
Våre marsvin bruker hele bure som do. men det har en tendens til å bli mest i hjørnene. når de går på gulvet (som vi har teppe på) pleier jeg å sette ut en liten kasse med sagspon fra buret oppi. Da pleier de faktisk å gå på do der. det er ganske greit så slipper jeg å vaske gulvetså mye:D, de skjønte det ganske fort:)
Jeg hører også noen nys fra buret innimellom, men ikke så ofte. men de pleier ikke spise så fort at de hoster...