Se full versjon : Undulat sammen med dverg?
Jeg liker ikke helt situasjonen med fuglene, frøkena har blitt regelrett mannevond mot x- samboer. Siste som har skjedd er at hun har bitt av ham ytterste tåleddet på foten. Han har det bra, i flg vet er det ikke så mye å gjøre, det har grodd bra og det var tvers av så vi har smurt på en salve og nå er foten helt fin. Sett bort i fra at han er litt amputert.
DEtte må ha vrt gjort gjennom sprinklene så de er nå mer skilt enn tidligere. Men stakkers evdard er helt fra seg, han er så selskapssyk. Vi tør ikke å ha andre fugler inn til fruen, men stakkeren som er så selskapssyk burde hatt en snill venn. Men flere dverger er ikke helt hva vi vil ha i hus, de er ganske bråkete og vi har naboer...
Kunne han bod sammen med en undulat eller er det noe jeg bør slå fra meg med en gang. Han er snilleste skapningen som er, og helst skulle jeg hatt en flokk til dem men det er ikke helt lett...
What to do?
kalamari
23-03-2008, 15:21
Vil ikke anbefale dverger og undulater sammen, siden det er to såpass forskjellige fugler. Undulater kan gå sammen med nymfer, mens dvergene bør være sammen med andre dverger, evnt alene.
Er Edvard så selskapssyk at han er fornøyd med dere til selskap?
Han er jo delvis vill, ser at det forbedrer seg, men han vil gjerne ha selskap 24/7 og det har vi ikke kapasitet til, særlig siden han ikke kan gå fritt i hele huset. hadde han kunnet det hadde jo saken vært en helt annen. Så selv om han blir 100% tam en gang kan han ikke sitte oppi ansiktet mitt hele dagen. det var det han gjorde med skrik selv om hun hakket ham helseløs. Så han skulle helst hatt en snill venn som orket å ha ham klistret i fjærene hele tiden.
Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg gjerne skaffet en flokk til ham der han kunne plukket ut make selv, men kan ikke det per i dag. kanskje senere en gang håper jeg.
Jeg ser at han trives bedre med andre fugler enn bare mennesker. Men det kan jo forandre seg også. Så er det så synd at han er så glad i skrik men at hun ikke vil vite av ham. Eller, det går bra små perioder om gangen, men han blir for innpåskliten for henne. Men å sitte ved siden av går bra. Jeg må jo tenke på hva hun trives med også.
Geoemyda Spengleri
23-03-2008, 23:25
Har du prøvd plastfugl? Prøvde det med undulaten min etter en vanvittig masete periode, og hun er ikke til å kjenne igjen. Storkoser seg med plastvennen sin, og kan sitte å prate og kose med den i flere timer. :)
Nei, det kan jeg prøve:) Takk for tips.
Nå har de hatt hver sin plastfugl i noen dager, og de er ikke interessert overhodet. Første dagen var den skummel, og etter det så har de ikke brydd seg.
Vi tenkte litt på dette å melde oss som forverter for dverger i db, men hvordan er det å ha alle sammen sammen? det er vel kanskje ikke ønskelig det? Skrik har vært en engel mot andre dverger, men ikke edvard, og vi begynner å lure på om vi enten må ha flere fugler, eller om en av dem må omplasseres. Vi har mest lyst til første alternativet, men ser jo at man ike kan tviholde på et dyr til enhver pris. Derfor tenkte vi på dette med fòrvert, om vi kunne hatt mange i en svær voiler over sommeren (2-3 mnd) og se om de fant seg en ny make. Som de kan bo med resten av livet.
Jeg vet de holder sammen for livet, men siden skrik mistet forrige make er det mulig hun har problemer med å binde seg til en ny. Om så er så får vi respektere det å la henne bo som hun vil. Alene eller med andre. Det virker rett og slett ikke som om de er et par, virker som om noe skurrer dem imellom. Og det er jo ikke kjekt for dem å måtte bo med en de bare liker litt resten av livet.
God ide eller dårlig ide?
kalamari
27-03-2008, 15:07
Synes det høres ut som en god ide. Det er jo ikke sikkert det vil bli god kjemi mellom Skrik og en ny, eller Edvard og en ny, men om dere orker flere dverger, så er det jo verdt et forsøk.
Det som kan være en fordel da, er at Edvard får flere å bruke oppmerksomheten sin på, og da håpe at han ikke blir så intens i kontakten med andre fugler.
Geoemyda Spengleri
27-03-2008, 18:50
Nå har de hatt hver sin plastfugl i noen dager, og de er ikke interessert overhodet. Første dagen var den skummel, og etter det så har de ikke brydd seg.
Det tok godt over en uke før min brydde seg om plastfuglen, så enten trenger de mer tid, eller så funker det rett og slett ikke. :)
de kommer til å ha plastkrypene der lenge enda:cool:
Så lenge vi er på landet kan vi ha så mange fugler vi bare orker, der er ingen naboer der ute som hører dem uansett:p
Tenkte i den banen at om de er flere vil de kanskje kanskje finne seg en annen partner som de liker, så kan vi ta det derifra. Går det ikke så har vi ihvertfall prøvd det. Der er jo plenty av plass. Vi kan ikke ha hundre fugl hjemme pga naboer men den tid den sorg.
Fortsatt ingen tegn til bedring.
Hvor stor er sjansen for at hun prøver å kverke ham i et bur på 5*8 meter? Kan andre fugler bo der inne sammen med dem?
Hva med nymfer eller andre fugler med litt str? kan de være sammen med dem tro?
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.