Se full versjon : Å gå på grønt når du har noe å fortolle
Cocktail
19-05-2008, 18:45
Først, bare slik at det er sagt; jeg har ikke tenkt å la være å fortolle valpen som jeg skal kjøpe i Danmark (ikke at jeg har noe imot å snyte staten egentlig, griske pengeslukerene, men tar ALDRI sjansen på at lille voffen skal havne i karantene eller bli avlivet :crying:), men jeg har ei venninne som lurer på nettopp dette.
Så hva skjer hvis du kjører på grønt og di har stikkprøver og spør deg om du har noe og fortolle, og du da sier ja og viser dem papirer og alt? Noen erfaringer?
Dumt at en skal måtte betale så mye i moms, men jaja, er verdt det :)
charlotte
19-05-2008, 20:13
Først, bare slik at det er sagt; jeg har ikke tenkt å la være å fortolle valpen som jeg skal kjøpe i Danmark (ikke at jeg har noe imot å snyte staten egentlig, griske pengeslukerene, men tar ALDRI sjansen på at lille voffen skal havne i karantene eller bli avlivet :crying:), men jeg har ei venninne som lurer på nettopp dette.
Så hva skjer hvis du kjører på grønt og di har stikkprøver og spør deg om du har noe og fortolle, og du da sier ja og viser dem papirer og alt? Noen erfaringer?
Dumt at en skal måtte betale så mye i moms, men jaja, er verdt det :)
Da blir hun bare bedt om å betale tollavgift og moms, så skanner de chippen og sammenligner med chipmerket i passet.
Cocktail
19-05-2008, 20:33
Så hvis du blir stoppet og har alle papirer o.l. i orden og uoppfordret viser dette og gir uttrykk for at hun vil/skal betale moms? Er dette sikkert?? Hun reiser til helgen for å hente og jeg sa jeg skulle finne ut dette for henne, så vil ikke komme med feil informasjon til henne.
kalamari
19-05-2008, 20:35
Har man noe å fortolle, så går man på rødt. Der skal det være en toller som skal ta papirarbeid/ta mot moms/avgifter. De som går på grønt, har ingenting å fortolle eller de vil ikke fortolle det de har:) Kommer man ut for en streng toller, så kan det oppfattes som smuglingsforsøk, så gå på rødt, det er tryggest:)
Cocktail
19-05-2008, 20:43
Jojo, jeg vet hva det er en egentlig skal gå på, det er konsekvensene for å gå på grønt når du burde gå på rødt jeg mener. Men ja, det kan jo bli oppfattet som smuglingsforsøk, så det virker fryktelig skummelt!
charlotte
19-05-2008, 21:24
Jojo, jeg vet hva det er en egentlig skal gå på, det er konsekvensene for å gå på grønt når du burde gå på rødt jeg mener. Men ja, det kan jo bli oppfattet som smuglingsforsøk, så det virker fryktelig skummelt!
Hun burde selvfølgelig gå på rødt, men dersom hun går på grønt og blir stoppet så skjer det ikke noe annet enn at de sjekker papirene (kjøpskontrakt, stamtavle, pass), scanner bikkja og får henne til å betale moms og tollavgift/gebyr. Hvis hun derimot IKKE har papirene i orden så blir det værre :)
Så er det jo mulig å få to kvitteringer hos oppdretter, og vise den med laveste beløp i tolla da ;)
For å slippe å betale, eller evnt betale mindre..
Cocktail
19-05-2008, 21:29
Burde ja, men tror ikke hun kommer til å gjøre det. Hun er en liten snik ^^,
Men så lenge det ikke er noe risiko som du sier Charlotte så kan jeg vertfall fortelle henne at hun slipper å være redd for voffen.
Ingen andre som har NEGATIVE erfaringer med dette?
Fint_Lite
19-05-2008, 21:35
Kjøres det på grønt og man blir stoppet, ja da hadde jeg bare spilt blond og dum og beklaget
Men om hunden er under 3 måneder er det ingen karantene, må bare ha alt av papirer klart. Og om oppdretter lager to kvitteringer, hadde jo det væt det beste
Cocktail
19-05-2008, 21:41
Den vil være under 3 mnd ved avhenting ja. Og jeg som fortalte at den kunne komme i karantene og kanskje bli avlivet. Men hvis dere er 100% sikker på at det ikke er noe fare når valpen er under 3 mnd og alle papirene er i orden, skal jeg informere henne om dette. Og Fint Lite; hun er blond og dum allerede, så hvor mye spilling det blir vet jeg ikke ^^,
Fint_Lite
19-05-2008, 21:45
http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2028&navigation2_parentItemId=2028&navigation2_selectedItemId=2442&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=136&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=16591
Cocktail
19-05-2008, 21:55
Takk for linken, men har samfart mattilsynets sine sider og torturert dem med mail mange ganger allerede :)
Knøttene
19-05-2008, 22:28
Jeg trodde man kunne få bot hvis man gikk på grønt når man egentlig skulle fortollet hunden jeg..? :confused:
Det er vel ikke noe annerledes enn f.eks å ha med for mye alkohol, og da kan man jo få en saftig bot!
Cocktail
19-05-2008, 23:01
Ja, den tanken har slått meg også. Hvis ikke er det jo for alle å prøve seg med å gå på grønt, hvis det ikke er noe risiko liksom..
hvis man skal ha med seg en hund inn i Norge skal man gå på rødt i tollen uansett om den var gratis eller kostet en million. Grunnen til dette er at tollerne skal se papirene på hunden uansett pga de skal sjekke papirer og chip osv. uavhengig av pris.
Knøttene
20-05-2008, 08:22
hvis man skal ha med seg en hund inn i Norge skal man gå på rødt i tollen uansett om den var gratis eller kostet en million. Grunnen til dette er at tollerne skal se papirene på hunden uansett pga de skal sjekke papirer og chip osv. uavhengig av pris.
Det kommer vel ann på hvilket land man kommer fra?
Hvis du kommer fra Sverige så tror jeg ikke du trenger det, pga fri innførsel reglene. Men fra alle andre land må du innom ja.
Hunden må ha eget pass, og skal sjekkes når den kommer til landet.
Cocktail
20-05-2008, 14:48
Altså ingen som har hatt negative erfaringer med å gå på grønt her når du har hatt hund å fortolle?
Det kommer vel ann på hvilket land man kommer fra?
Hvis du kommer fra Sverige så tror jeg ikke du trenger det, pga fri innførsel reglene. Men fra alle andre land må du innom ja.
Hunden må ha eget pass, og skal sjekkes når den kommer til landet.
Jo hvis du kommer med fly så skal du det ;) man skal eeeeegentlig gjøre det når man kjører bil til og fra grensen også, men har til gode å høre om dem som gjør det :tongue_smilie:
Altså ingen som har hatt negative erfaringer med å gå på grønt her når du har hatt hund å fortolle?
Hvorfor vil du høre om negative erfaringer ang å gå på grønt med hund da?
Hvis ingen som har dette er det vel fordi folk har vært fornuftige nok å gå på rødt slik de skal da...
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.