Se full versjon : Fødsel
Marianne09
12-07-2008, 11:49
Hei alle sammen!:)
Forhåpentligvis venter mitt ene marsvin, Voila, barn om ikke så altfor lenge. SPENNENDE!:D
Men det jeg lurte på var:
Det går vel bra at hun og det andre marsvinet mitt Nikki bor sammen i samme bur selv om Voila skal føde og ikke Nikki?
Håper på svar:)
Mvh
Marianne
smurfeline
12-07-2008, 15:11
Har de gått i sammen hele tiden? (Forutenom parringen da..:fnise:)
Hvis ja,så går det nok greit,for da kjenner de hverandre fra før..Men,hvis Voila har nettopp blitt satt inn til henne,og de aldri har hilst på hverandre før (i samme bur) så kan det fort bli noe stress for henne. Stress er ikke bra når det gjelder drektige hunner...
Marianne09
12-07-2008, 17:12
Takk for svar:)
Nikki og Voila har gått sammen helt siden jeg fikk Voila (for snart ett år siden). Så de er godt kjent!
De gikk også sammen mens de hadde et hannmarsvin på besøk her også, men jeg er omtrent 100% sikker på at Nikki ikke skal ha små. Hun er et marsvin som virkelig bestemmer selv:laugh:
Mvh
Marianne
smurfeline
12-07-2008, 17:32
Takk for svar:)
Nikki og Voila har gått sammen helt siden jeg fikk Voila (for snart ett år siden). Så de er godt kjent!
De gikk også sammen mens de hadde et hannmarsvin på besøk her også, men jeg er omtrent 100% sikker på at Nikki ikke skal ha små. Hun er et marsvin som virkelig bestemmer selv:laugh:
Mvh
Marianne
Hmm..Aldri si aldri..kanskje du får to kull nå.Når hunnen er i brunst,så er hun ikke vanskelig.Jeg har også en slik hunne..En virkelig sjef er hun.
Uansett,hvis ikke Nikki får,så vil hun antageligvis hjelpe Voila med og slikke ungene:) Lykke til! Koselig med unger,og marsvin generelt!
ZakuraRabbit
12-07-2008, 18:06
Ja det går nok fint. På skolen står alle hunnene sammen hele tiden, bortsett fra at noen blir satt inn i hannen i noen uker før de flytter tilbake. De andre hunnene hjelper ofte til med barna, selv de som ikke har barn selv. Vi hadde en gang en skikkelig stemor som nesten alltid tok seg av barna til de andre:D Vi måtte til og med ta henne ut av avl fordi hun ga for mye melk og ble undervektig..
smurfeline
12-07-2008, 19:01
Vi hadde en gang en skikkelig stemor som nesten alltid tok seg av barna til de andre:D Vi måtte til og med ta henne ut av avl fordi hun ga for mye melk og ble undervektig..
:blink:.. Det er jo virkelig og slite ut en stakkars hunne:blink: En hunne skal ha god kondisjon,før hun blir satt kull på igjen.Og man skal da ikke la en hunne ta seg av andre hunner unger,ved og la hun die dem! Da hadde jeg virkelig satt denne hunnen for seg selv,med sine egne unger..
Marianne09
12-07-2008, 21:49
Igjen: Takk for svar:)
Artig å høre hva dere mener, og dere opplevelser av graviditet og fødsel:)
Jeg vil informere dere igjen senere om hvordan det går her med mine hunner. Og om det kommer barn, små mirakeler hit, vil jeg gjerne legge ut bilder , om dere er interesserte:D
SPENNENDEO-)
ZakuraRabbit
12-07-2008, 23:10
:blink:.. Det er jo virkelig og slite ut en stakkars hunne:blink: En hunne skal ha god kondisjon,før hun blir satt kull på igjen.Og man skal da ikke la en hunne ta seg av andre hunner unger,ved og la hun die dem! Da hadde jeg virkelig satt denne hunnen for seg selv,med sine egne unger..
Det var jo nettopp derfor hun ikke ble avlet på mer.
Skal ikke la dem gjøre det?? I naturen tar de jo seg av andres unger, og de aller fleste svina på skolen dier hverandres barn stadig vekk, men det var kun denne ene hunnen som ble tynn av det, DERFOR BLE HUN IKKE AVLET PÅ.
smurfeline
13-07-2008, 04:37
Igjen: Takk for svar:)
Artig å høre hva dere mener, og dere opplevelser av graviditet og fødsel:)
Jeg vil informere dere igjen senere om hvordan det går her med mine hunner. Og om det kommer barn, små mirakeler hit, vil jeg gjerne legge ut bilder , om dere er interesserte:D
SPENNENDEO-)
Selvfølgelig er vi intresserte!! Skal bli spennende dette:D
Marianne09
13-07-2008, 10:55
Hehe:D Det er godt å høre Smurfeline:) Da hører dere i fra meg. Garantert:cool::D
Bente K.
14-07-2008, 17:30
Da våre marsvinunger var små, byttet de også på å die hverandres mammaer. Og jeg har også forstått det sånn at nettopp dette er så spesielt med marsvinene, at de tar seg av hverandres unger, og lar andre die seg, såsant de er fra samme flokken :001_wub:.
smurfeline
14-07-2008, 18:50
Ja,dette skjer,hvis det er flere hunner med unger,i samme bur.Men,det er fremdeles ikke bra for en hunne,da det er diinga som sliter en hunne ut,ikke drektigheten og fødselen.Diing øker forbrenningen på hunnene.. Så,jeg vil nok alltid mene at ,hvis man kan unngå dette,så gjør man det. Hvis ikke,så burde hunnen få laaaang tids pause!
ZakuraRabbit
14-07-2008, 20:24
Det blir jo som de avlaster hverandre da;)
Og det er ganske greit om man får 5 unger i et kull og 2 unger i et annet, da deler de på slik at alle får like mye melk.
Brownies er det eneste marsvinet vi har hatt som har fått "problemer" av dette, de andre holdt seg like fine. Brownies selv nøt å ta vare på ungene selv når hun ikke hadde dem selv, men hun sluttet å gi melk:3
smurfeline
14-07-2008, 21:41
Det blir jo som de avlaster hverandre da;)
Og det er ganske greit om man får 5 unger i et kull og 2 unger i et annet, da deler de på slik at alle får like mye melk.
Brownies er det eneste marsvinet vi har hatt som har fått "problemer" av dette, de andre holdt seg like fine. Brownies selv nøt å ta vare på ungene selv når hun ikke hadde dem selv, men hun sluttet å gi melk:3
Og hvis en hunne har mer melk enn den andre,så vil ungene løpe til henne,så det er slett ikke sikkert at det blir delt opp...
Uansett,så vil jeg mene,og fler oppdrettere med meg,at det er ikke bra og la en hunne stå for en haug med marsvinunger og diing. Hun blir utslitt..
Men,men..Vi har alle forskjellige meninger om dette ;)
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.