Se full versjon : Trenger tips
Dvergvedderjenta mi fikk kull på 2 små(kun 1 igjen) for 4 uker siden. Å faren hadde klart å kommet seg over til henne (gudene vet hvordan!) og tror hun er drektig igjen. Er veldig tykk nå og tror jeg kjenner unger i magen hennes. Jeg reagerte fordi hun i dag har begynt å grave mye i huset sitt og bærer høy og ting inn.
Hva skal jeg gjøre med ungen hun har fra før av? Kommer dette til å gå bra, eller kommer mora til å ta noen av ungene( hun på 4 uker eller de nyfødte?) eller kommer den eldste ungen til å ta de nyfødte?
Ungen på 4 uker er en jente viss det har noe betydning?
Ser moderator er aktiv her inne... Dette fortjener jo ett svar!
Jeg er ikke 100% sikker på hva jeg vill ha gjort i dette tilfelle, da jeg ikke har vært borti den problemstillingen før.
Det sies at kaniner som lever ute i det fri formerer seg med en gang ungene er født. Så det vil jo si at ungene er 4 uker gamle når de må klare seg selv.
Jeg har selv ett kull på 4 uker nå her hjemme. De er i ferd med å bli avvendte og spiser og drikker selv.
Jeg skulle tro ungen kommer til å klare seg hvis du tar den bort fra moren nå. Det er ikke veldig gunstig, men i prinsippet skal det kunne gå veldig bra.
Minstejenta spiser jo masse høy og pellets og drikker fra flaska selv, og er ganske rund:fnise:
Så får håpe at det skal gå bra. vil ikke risikere at noen blir drept pga jeg ikke gjorde noe.
Takk for svar:)
ZakuraRabbit
27-05-2009, 15:31
Tror det kommer ann på moren.
Har hørt om kaniner som angriper sitt forrige kull når det nye var på vei, men jeg har også kjent en kanin som hadde to kull i buret samtidig (da var det to unger som i grunn var gamle nok til å skilles (ca 8 uker tror jeg de var) når det nye kullet kom til. De ble fjernet et par uker etterpå.
Dersom moren angriper den eldste derimot bør du IKKE gi den bort!
Den klarer seg nok uten morsmelk, men det betyr ikke at den er leveringsklar. Den bør få være på samme sted til den er 8 uker gammel ellers øker sjansen for at de blir syke i framtiden da immunforsvaret deres ikke er ferdig utviklet. Ha den i et eget bur i nærheten.
Har tenkt å beholde ungen hun har nå uansett, så blir ikke aktuelt at hun forsvinner langt bort fra moren. Men tror moren er en ganske god mor, er veldig forsiktig med hvem som kommer oppi til ungene sine og er nesten kun jeg som fikk lov å se på de og kose når de var mindre. Hun hoppet også over til nabohunnen(stor fransk vedder hunn) og angrep henne. Men klarte og skille dem før det ble alvorlig.
Unger kom i dag tidlig:D Telte seks små, men kan være det er mer/mindre (var ikke så lett å telle)
Jeg tok jenta på 4uker ut fra moren i går kveld, så hun har sikkert gått og holdt litt igjen, for hun var veldig urolig i går.
Unger kom i dag tidlig:D Telte seks små, men kan være det er mer/mindre (var ikke så lett å telle)
Jeg tok jenta på 4uker ut fra moren i går kveld, så hun har sikkert gått og holdt litt igjen, for hun var veldig urolig i går.
Jeg kan forsikre deg av egen erfaring at det ikke går an å holde igjen en fødsel. Det bare skjer, og man har 0 kontroll what so ever.. Måtte le litt av den kommentaren du hadde skrevet der. Ikke vondt ment ;)
Hvordan går det med den første ungen?
mora ble helt hysterisk og gjorde alt for og komme seg over til jenta, så måtte bare ta sjangsen på at det gikk greit å ta henne oppi med mora og ungene, og dette gikk kanonbra! De storkoser seg og jenta er ofte inne å sjekker de minste:D
Alle seks lever enda og noen har begynt å åpne øynene.
En oppdretter trodde ikke at dette gikk an, sa at det var umulig, men kaninmora er "verdens" snilleste og mest tolmodige kanin og tar veldig godt vare på ungene sine. Blir spennende å se hvordan hun reagerer når de må flytte fra henne.
Så morsomt å høre! Er jo flott at det går så bra, er jo det beste for de alle :)
Jeg hadde heller aldri trodd at det kom til å gå, men morsomt med ny informasjon!
Ja, var noen ganske nervepirrende minutter skal jeg si deg!:fnise:
Nå går jeg bare å venter på at den franske vedderhua mi skal få ut noen småtasser til meg. :)
Elisabeth79
16-07-2010, 18:07
Så bra at det alt ordnet seg:)
Å ble glad for å lese at du satt kaninungene tilbake til moren igjen. Kaninunger på 4 uker er alt for små til å tas fra mor.
Kaninmødre er altfor undervuderte syns jeg og jeg blir stadig mer og mer fasinert over å se hvor godt kaninmødrene tar seg av sine barn.
Har selv to kull nå som går sammen med sin mor. Flyttet ut hannen på 10 uker nå.
Lykke til videre med de søte små!
vBulletin® v4.0.2, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.