Men du kan da vel ikke garantere at det var pga av blåsprayen ?
Men du kan da vel ikke garantere at det var pga av blåsprayen ?
****signatur****
Helt enig med Labello. Synes det blir rart at du skylder på blåsprayen, når det er de som har renest såret som ikke har gjort bra nok jobb. Det var jo ikke blåsprayen som gjore at det gikk verk i såret, men det var møkk igjen i såret. Hadde de renset sikkelig, skylt ut inni såret, så hadde det nok ikke skjedd....
Så vidt meg bekjendt så lager ikke blåspray betendelser....
Hvis dere hadde lest innlegget mitt så skrev jeg at det kunne ha vært det også som gjorde det, men personlig så mener jeg at hadde du hatt på ett omslag med grønnsåpe og animalintex f.eks. så hadde ikke det skjedd, for da hadde værken blitt trekt ut uansett om du ikke hadde fått vasket såret godt nok!!!!
Ett dyr vil aldri dømme deg for den du er!!!!
Med andre ord så hadde det ingen ting med blåsprayen å gjøreOpprinnelig skrevet av Shams
![]()
jo hvis du leser det jeg har skrevet, så sier jeg jo det... hadde man valgt å bruke noe annet enn blåspray når såret var renset, så hadde antagelig ikke den infeksjonen blitt som den ble, animalintexen hadde dratt værken ut, streptosilan, fucidin, etc. dreper bakterier... hva gjør blåsprayen???? tror ikke dere helt skjønner hva jeg mener!
Var ikke grunnen til at såret ble værre dårlig rens da ?
Om man hadde renset såret grundig og hatt på blåspray tror jeg neppe det du skriver hadde hendt.
Utifra det jeg har hørt i fra dyrlegen så desinfiserer blåspray og fungerer som et "plaster"..
****signatur****
Jeg gir opp denne tråden nå, skjønner hva du mener Shams, men tror ikke du skjønner hva vi mener....
hehe.... nær ved å gi opp selv *ler*
Joda, skjøner hvor dere vil hen, men det som jeg prøver å forklare, det er at man skal ikke gå utifra at en blåspray fikser opp i sår, for det gjør den ikke... tror ikke vi kan bli enige her, men neste gang jeg har besøk av dyrlege, så skal jeg for sikkerhetsskyld høre hva de mener... vet i allefall at de jentene i stallen min, som har mange års erfaring og gått hestelinje etc, mener at blåsprayen ikke fungerer til annet enn merking av kuer, griser, etc.... hvor vidt jeg er enig vet jeg ikke, men jeg skal ta en liten titt på flaska og lese innholdet neste gang jeg er i stallen, da jeg kan litt om ingridienser, så kan jeg se om jeg blir mere klok da... hehe!
Sist endret av Shams : 14-07-2006 kl 00:14 Årsak: bare litt skriveleif
Om man bruker den riktig så fikser den småsår og rifter helt fint.
****signatur****
Jepp!Opprinnelig skrevet av Labello
Brukt blåspray i alle mine år med hest, på små sår og rifter, og har aldri fått værre sår pga blåsprayen!
Ikke lest gjennom alle svarene, men tenkte komme med litt om grønnsåpe. Grønnsåpe har en basisk pH, noe som gjør at bakterier trives, grønnsåpe er dä med på å lage god grobunn for bakterier.
Bruker man feks Lactacyd/Asan har dette en sur pH noe som tar knekken på bakteriene. Jeg vet at mange anbefaler grønnsåpe, men da jeg var på sårskolen i regi av Ullevål sykehus for noen år siden ble vi fortalt at vi ikke skal bruke grønnsåpe i sår.
Når det gjelder sår på hest så lar jeg faktisk de aller fleste være i fred. Dersom det er dype sår/sår med stor overflate vasker jeg enten med rent vann eller vann med sur pH. Av erfaring så sitter ikke så veldig mange sårsalver på veldig lenge, men trenger jeg sårsalve bruker jeg enten Aselli eller Bacimycin.
MVH Alise
Jeg skjønner ikke det dere sier om grønnsåpe. Hvorfor ville da veterinæren min anbefale grønnsåpe vann på omslag rundt såret jeg hadde med positivt resultat? hvis bakteriene får bedre gro grunnlag ville det jo blitt værre, ikke bedre! Grønnsåpe brukes jo også på mange sykehjem også som sårrens!
Merkelig at sykepleiere lærer å bruke dette, og gjør det jevnlig som sårbehandling på sykehjem da... og at dette læres vekk på skolen, det vil jeg neppe tro er pga. uvitenhet. Og hvis det er så farlig som dere skal ha det til, hvorfor ble da såret med disse omslagene bedre og ikke værre??
Da er jod omslag mye værre fordi jod kan irritere huden og skape hudinfeksjoner (dermatitt) ved lang tids bruk i såromslag, spesielt hvis det er vått på beiter så ikke det får luft på dagtid.
En sykepleier har vel kanskje såpass med vett at de skyller såret grundig også.
Mennesker med mindre kunnskap om dette har en tendens til å bare skylle vekk det værste av såpen og da har man plutselig den perfekte grobunn for bakterier.. Så om man absolutt skal bruke grønnsåpe bør man skylle veldig grundig etterpå.
****signatur****